Hej

jeg fortsætter renoveringen i min lejlighed og skal rive en væg ned, som efter meget om og men med "største sandsynlighed er bærende" det er udtalelsen fra Arkitekt/Konstruktør.

Nu har jeg dog revet pudset ned på væggen, og tilbage er træstolperne, nu bliver jeg da i tvivl om denne væg virkelig er bærende.
Hvis man kigger på billederne nedenfor (10,11), så er det kun yderstolperne og de to stolper ved døren, der ligger lige op ad bjælken i loftet.
Alle træstolperne (piller) ser ens ud og er 15 cm brede og 6 cm tykke. Bjælken i loftet er kun 6 cm tyk, højden er max 15 cm.

Er væggen virkelig bærende?

Jeg vedhæfter også en tegning af huset nedenfor, indrammet i gult er den lejlighed, det drejer sig om (øverst med loft over), det røde indrammede er væggen, som jeg skal rive, ca. 2,4 meter lang.
Den blå pil på billedet viser den bekræftede kernevæg.

Arkitekten er ikke helt sikker, men henviser til, at væggen findes på alle etager undtagen i stueplan, hvilket er noget mærkeligt (hvis jeg ikke er blevet fejlinformeret).

Han har derefter anbefalet følgende
stålbjælke HEA160 eller IPE180 i loftet.
Limtræspiller på 115x115

Årsagen til, at jeg stiller spørgsmålet her og gerne vil have jeres gode input, er om jeg skal søge en second opinion.. da jeg virkelig gerne vil have sikret, at væggen er bærende, og så undrer jeg mig over, om der ikke findes alternativer til afbæringen.

• Plantegning af en lejlighed med farvemarkeringer. Lejligheden er indrammet i gult, mens en væg er markeret med rød og en blå pil. Tekst og målinger er synlige.
  • Væg med fjernet puds, blotlagte træstolper omkring en døråbning; viser renoveringstilstand i en lejlighed, bærende væg spørgsmål.
  • Renoveret væg med synlige træstolper omkring en døråbning; væg vurderes som muligvis bærende i en lejlighed.
Landshøvdingehuse? Har du en sektionstegning også?

Helt klart et Landshövdingehus på Sjömansgatan i Majorna i Göteborg! Væggen er en plankevæg i originaludførelse. Den må betragtes som bærende. Bjælkerne i loftbjælkelaget ovenover er formentlig sammensat gennem overlappende lægning, som kan berøre flere vægge. Det er ikke særligt systematisk bygget. Derimod synes jeg, at konstruktøropgaven om en HEA 160 ståldrager er voldsomt overdrevet med hensyn til væggens begrænsede længde. Det virker som om nogen har sjusset sig frem snarere end regnet. Lidt mistænkeligt.

• Synes
SvanteC
  • Laddar…
P petterovski sagde:
Landshövdingehus? Har du en sektionsritning också?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.