Hej,

Jeg vil gerne sætte en dør mellem soveværelset og garderoben på øverste etage, så man kan gå den vej i stedet for via altanrummet.

Dvs., lave en dør ved den røde markering og lukke ved den grønne. Blåt er allerede lukket, og trappeopgangen til højre er revet ned med trappen indendørs i stedet. Plantegningen og ruminddelingen stemmer altså ikke helt. Jeg kan dog ikke finde en nyere digital tegning..

Plantegning af hus med røde, grønne og blå markeringer, der angiver dørændringer og lukkede vægge; viser over- og underetage.

Væggen i spørgsmål er 260 cm.

Der er jo ingen væg direkte nedenunder, men man kan se væggen på tværsnittet.

Opstalt og situationsplan for et bygningsprojekt med snit-view og placering vist i målestok 1:1000.

Indervæg findes kun i den tredjedel af huset, ikke længere til højre.

Bag spånpladen er der så vidt jeg kan se massivt træ, så dybt som jeg har boret.. tømret væg...?

Hvis jeg fjerner gulvlisten, kan jeg skubbe et papirark under den nederste bjælke, i det mindste ca. 6 cm. Om det er spånpladen, jeg støder på, eller noget andet, ved jeg ikke.

Her kan man se hullet, jeg vil lukke, og væggen, hvor jeg vil have en dør:

Bjælke og skrånende loft i et rum med mønstret tapet. Væg med to huller og gulv med værktøj og en gul støvsuger.

De store skrå bjælker har jeg ikke tænkt mig at save over ;)

For sjov, et billede af loftet over altanrummet og mod rummet ovenover væggen. Intet direkte fra taget hviler på væggen, men måske bjælkelag på tværs (oppefra og ned på tegningen).

Loftsrum med skrå bjælker og isoleringsmateriale på gulvet, set fra siden.

Tanker omkring dette værdsættes! Er denne væg sandsynligvis bærende?

BirgitS
Spær går ned i skunkvægge (garderobe, loft) og du kan ikke fjerne dem. Men du kan sandsynligvis lave en døråbning mellem to spær. Forudsat da, at det ikke er tømmer men plankevæg.

Jeg tænker, at de røde bjælker er de samme på disse billeder:

Tagkonstruktion med træbjælker markeret med røde og grønne linjer, ses bag spånplade. Muligvis liggende tømmer, tykkelse ukendt. Skrå væg med træpaneler og tapet med bølgemønster, rød markering langs bjælke, gul støvsuger og forskellige værktøjer på gulvet.

Grønne fortsætter ikke ned i rummet, hvad jeg kan se.

Sådan ser det ud bag spånpladen:

Billede af et vægområde med afsløret spånplade, liggende træbjælker og en hvid papirstrimmel ovenpå træet.
En målepind ligger på et trægulv ved siden af en væg, der viser lag af spånplade og træ bag ved.
Det ser ud til at være liggende træ = tømmer? Uklart hvor tykt, som sagt:

Træbagvæg bag spånplade med rundt hul. Der ses liggende træ, muligvis bjælker, gennem åbningen med en del skygge omkring.

BirgitS
Den grønne kan vel ikke gerne slutte midt i luften uden den bør enten gå sammen med den røde eller gå ned i gulvet. Besværlig konstruktion i alle tilfælde, så det kan være bedst, at en bygningskonstruktør ser på stedet.

Senest redigeret:
Du har ret, det kan den ikke gerne gøre, jeg havde set forkert. Det er den grønne stolpe på spæret på loftet, som går videre ned til det røde indendørs. Den er klædt ind bag to høvlede brædder, hvilket gjorde, at jeg tog fejl af dem med de to røde på loftet.

Billede af en tagkonstruktion med grøn og rød markering af bjælker, og et interiør med skrånende væg og rød markering.

Jeg er desuden kommet frem til, at der kun (?) findes tre spær i tagkonstruktionen:

Plantegning af et hus med to etager, herunder vindsplan og stueetage, med rum som køkken, hall, og veranda. Grønne markeringer viser konstruktionselementer.

De krydser og oven på disse ligger bjælker i mønningen (en på hver side af skorsten). Langs hele taget går yderligere bjælker, og på disse ligger tagbrædderne (30x175mm), stående. Så kommer tagpappen.

Ved gavlen, som mangler spær, er bjælkerne i stedet indfældet direkte i væggen, som jeg gætter er tømret af ret tykt tømmer.

Loftet med træspær og gul isolering, hvor to hyldede brædder ses oven på gulvet. Væggene og taget er lavet af træplanker.

Den eventuelle bærende funktion, som væggen, jeg vil sætte en dør i, har, findes jo kun i ca. 1/3 af huset. Hvordan kan resten klare sig? :thinking:

Det har stået i hundrede år, så jeg er ikke så bekymret over, at det er helt forkert.

Eftersom du syntes, at det så lidt usædvanligt ud, er jeg nu også nysgerrig om byggemåden af taget og undrer mig, om det har noget navn..?

• Loft med skråtstillet tagstol og træbrædder, der understøtter taget. Et bræt ligger fladt på isolering, og der er loftsrum omkring.
Senest redigeret:
BirgitS
Vi kan jo se om @heimlaga har tid til at bidrage med lidt viden.

• Synes
jahallåja
  • Laddar…
Anden input er også velkommen :)

Nye huller er blevet savet ud, og det viser sig, at der ser ud til at være spontede planker, ca. 14 cm høje bag spånpladen, givetvis ca. 6 cm tykke.

En opklippet væg viser bagvedliggende 14 cm høje planker med mellemrum, indikerer de ikke bærer vægt.

Der er sprækker mellem plankerne, hvilket jeg tænker tyder på, at de ikke er lastbærende. Enig? Ellers ville lasten jo kun være på fjederen, hvis noten er så lav, at plankerne ikke kan presses helt sammen -- men det ville være en mærkelig måde at lave spont på, synes jeg.

Hvis jeg efterlader den øverste planke og har døren under, så bliver den godt nok lidt lav, men man vil alligevel skulle bøje sig gennem døren.

Hvad tror I? Kan jeg gøre noget yderligere på egen hånd for at undersøge?

Hvor står huset? Jeg gætter på Medelpad eller Ångermanland. Hvis det er et gammelt laftet hus, plejer hjertevæggen at være laftet helt op til kippen ved siden af skorstenens mur. På den ligger så kippen og de andre bjælker halvvejs ned, og på dem ligger så taget. Nogle gange er dog skunkvægge laftet og dermed bærende, men det kan så ses oppe på loftet. Sådan ser det ikke ud hos dig.
Ved du, om værelset i midten på overetagen, som er mod langsiden, er originalt, eller om det er lavet senere? Altså det værelse, hvor du vil lukke åbningen.

Huset står i Göteborgsregionen og rummet du henviser til er et balkonrum med fladere tag end på resten af huset, og fuld ståhøjde i hele rummet. Ovenfor "veranda" på tegningen er der altså en balkon.

Jeg ved ikke helt, hvornår den blev bygget, eller om den er original, skal se, om jeg kan finde nogle gamle billeder. Det er i hvert fald ikke nogen ny idé.

Jeg synes det ser ud som om du har et åstak, altså et antal langsgående åse som man derefter har lagt brædder på. Det jeg er i tvivl om er opbygningen. Åsene plejer som sagt at ligge på en hjertemur i midten, men der hvor du har altanværelset er der ingen sådan mur. Jeg gætter på, at det rum er kommet til senere. Man kan også se på dine billeder, at den tagkonstruktion ser ud til at være lavet af mere moderne tømmer. Altså har man (forhåbentlig) lavet en anden form for opbygning for åsene, og det er nok det du skal finde ud af, hvordan det er lavet, før du kaster dig over at rive væggen ned.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.