Endnu et spørgsmål om bærende vægge. ;-) Vi ønsker at fjerne væggen, der afgrænser kældertrappen. Så det bliver en åben trappe ned til den indrettede kælder og ikke en kælderdør. Så kommer spørgsmålet. Er den bærende på nogen måde? Den går ikke langs med tagryggen, men vedhæfter nogle billeder (originaltegninger) og spekulerer på, om nogen her kan tolke disse korrekt? Vedhæfter både konstruktionsplan, sektionsplan, loftplan og tagspær. Har markeret væggen med pink. Meget taknemmelig for hjælp!

• Bygningsplan med markeret væg i rosa, viser kælderniveaus layout med målinger og strukturdetaljer.
  • Bygningsplan med rosa markeret væg nær kælderens trapper; konstruktionstegning for at vurdere væggens bærende status i forbindelse med renovering.
  • Konstruktionsritning af husets bjælkelag set oppefra, med markeringer og målelinjer. Korridor/rum layout med byggetekniske specifikationer.
  • Konstruktionsritning af et hus med tagstol og mål for vægge og højde, vigtig for at afgøre om en væg er bærende. Markeret væg ikke synlig her.
  • Gammel konstruktionsplan med målinger og numre; væg markeret med rosa, relateret til spørgsmålet om dens bærende funktion i projekt.
Studerer man rritningen over vindsbjælkelaget ser man, at de rosamarkerede vægge ikke er bærende. Derimod ville jeg gerne have haft en komplet tegning med al tekst, så opbygningsmåden blev klarere.

Absolut. Er det alle tegninger du vil se @justusandersson ? Eller netop den over loftsbjælkelaget? Mange tak for svaret indtil videre!

Jeg vil gerne se både tekst, der beskriver byggemetoden i stueetagen, og forklaringer til den tekst, der findes på plantegningen.

Desværre har jeg ingen beskrivende tekster. Bare en masse tegninger. Kan disse være til hjælp? Dels bundbjælkene og dels muringstegning. Den stiplede linje mellem murstok og bogstav A er en T-bjælke, der ligger i loftet for at bære af i kælderen. Kan dette give nogle ledetråde?

Og her kommer billederne. ;-)

• Gammelt arkitektonisk tegning af et hus med mål og sektionsdetaljer. Viser fundamentets layout og specifikationer.
  • Plantegning med mål i millimeter af en bygningsstruktur, viser detaljerede dimensioner for forskellige sektioner, skrevet med blyant på papir.
Det ser ud til at være et tidligt elementhus. Svenska Trähus i Tranås?

J justusandersson sagde:
Det ser ud til at være et tidligt elementhus. Svenska Trähus i Tranås?
Et egnahems hus i Enskede (Stockholm) faktisk. Solgt i byggesæt som jeg forstår det.

Men du står fast ved holdningen, at væggen ikke er bærende @justusandersson ?

Absolut. Sjovt med lidt bygningshistorie også.

• Synes
Danmen
  • Laddar…
Tak for svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.