3,698 læst ·
8 svar
4k læst
8 svar
Bærende, stabiliserende eller ingen af delene indvendig væg.
Hej!
Jeg har lige købt et lidt specielt hus og skal til at gå i gang med at renovere hele projektet.
Nu skal jeg tage to vægge ned i huset og er i tvivl, om ikke væggene har en funktion udover at være vægge. Jeg havde en arkitekt i huset for en uge siden, som hævdede, at væggene ikke var bærende, og jeg har ingen grund til at mistro ham. Dog mistænker jeg, at de kan være stabiliserende, da en af væggene går mellem ydervæggene.
Jeg vedhæfter tegninger over stueetagen, jeg har markeret de vægge, jeg skal tage ned.

Jeg har lige købt et lidt specielt hus og skal til at gå i gang med at renovere hele projektet.
Nu skal jeg tage to vægge ned i huset og er i tvivl, om ikke væggene har en funktion udover at være vægge. Jeg havde en arkitekt i huset for en uge siden, som hævdede, at væggene ikke var bærende, og jeg har ingen grund til at mistro ham. Dog mistænker jeg, at de kan være stabiliserende, da en af væggene går mellem ydervæggene.
Jeg vedhæfter tegninger over stueetagen, jeg har markeret de vægge, jeg skal tage ned.

Senest redigeret:
Velkommen til forummet!
Det går ikke bare fra tegningen at sikkert afgøre om væggene er bærende eller ej. Derudover kan man ikke 100% stole på en tegning. Det kan jo være, at man har improviseret under byggeriet og afveget fra tegningen. Så det bedste er at få nogen til at kigge på huset i virkeligheden.
Huset virker spændende. "Blankettförråd", "Förvaltarrum". Hvad er det for noget?
Det går ikke bare fra tegningen at sikkert afgøre om væggene er bærende eller ej. Derudover kan man ikke 100% stole på en tegning. Det kan jo være, at man har improviseret under byggeriet og afveget fra tegningen. Så det bedste er at få nogen til at kigge på huset i virkeligheden.
Huset virker spændende. "Blankettförråd", "Förvaltarrum". Hvad er det for noget?
Huset er et gammelt forvalterhus til et petroleumslager. I det tilstødende bjerg er der en gigantisk cisterne, som tidligere indeholdt brændselsolie og flyvefotogen.
Hvad angår tegninger, er der tegninger op over ørerne, det er bygget til at klare en krig, kælderen er et beskyttelsesrum med tilhørende gaslommer og lufttætte panserdøre.
El og VVS er separat for stueplan og kælder.
Det skal blive rigtig sjovt at fikse huset og fjerne den gamle statsfølelse, som findes hist og her i huset.
Jeg har et andet spørgsmål, mens jeg alligevel er i gang med emnet.
Der sidder en plastmåtte på betongulvet på stueplan. Kan den blive siddende, og kan man installere gulvvarme og klinker direkte ovenpå?
Den sidder nemlig som bjerget.
Hvad angår tegninger, er der tegninger op over ørerne, det er bygget til at klare en krig, kælderen er et beskyttelsesrum med tilhørende gaslommer og lufttætte panserdøre.
El og VVS er separat for stueplan og kælder.
Det skal blive rigtig sjovt at fikse huset og fjerne den gamle statsfølelse, som findes hist og her i huset.
Jeg har et andet spørgsmål, mens jeg alligevel er i gang med emnet.
Der sidder en plastmåtte på betongulvet på stueplan. Kan den blive siddende, og kan man installere gulvvarme og klinker direkte ovenpå?
Den sidder nemlig som bjerget.
Et spørgsmål mere vedrørende den højre tegning af huset. Hvad menes der med, at de to langsgående vægge er tegnet forskelligt? Den højre er ikke tegnet hele vejen ned til gulvet som den venstre.
Jeg tolker det som, at den højre og kældervæggen er mere bærende således.
Tegningen passer til sidste millimeter, el VVS og alt.
Jeg tolker det som, at den højre og kældervæggen er mere bærende således.
Tegningen passer til sidste millimeter, el VVS og alt.
Det er døren ind til "matrum" du ser. Har intet med bæring eller stabilisering at gøre. Dette redegøres overhovedet ikke på A-handlinger, som er det du har.
Sektionen er taget ved de vertikale streger du ser på plantegningen.
Sektionen er taget ved de vertikale streger du ser på plantegningen.
Jeg tænkte at opdatere lidt, da jeg har fået ret mange interessante svar og løsninger på mine indervægge.
En arkitekt siger, at væggene til spisestuen ikke er bærende.
En bygningsingeniør siger, at alle vægge bærer lige meget ifølge spær.
En arbejder på et større byggefirma siger, at den væg, der ligger som et T gennem spisestue og elrum mellem ydervæggene, langs med spær, holder ydervæggene sammen, da taghældningen er så stejl og vægten ligger på ydervæggene. Det er også husets tykkeste spontvæg 200mm mod ellers 150mm.
Alle har været ude og kigge på væggene, og alle har set, at der ligger en tagplade mellem væggene og spær, hvilket betyder, at indervægge blev bygget efter, at taget blev sat.
Derfor kan ingen indervæg være bærende?? Bare spær, der er af normalt udførelse!?
Hvordan det end er, så er væggene nede ifølge min skitse, så jeg må se, når sneen sætter sig, om jeg akut skal hente lidt træ og snedkerere egne propper
Jeg vil poste lidt projektbilleder fra bunkeren alligevel i projekttråden.
En arkitekt siger, at væggene til spisestuen ikke er bærende.
En bygningsingeniør siger, at alle vægge bærer lige meget ifølge spær.
En arbejder på et større byggefirma siger, at den væg, der ligger som et T gennem spisestue og elrum mellem ydervæggene, langs med spær, holder ydervæggene sammen, da taghældningen er så stejl og vægten ligger på ydervæggene. Det er også husets tykkeste spontvæg 200mm mod ellers 150mm.
Alle har været ude og kigge på væggene, og alle har set, at der ligger en tagplade mellem væggene og spær, hvilket betyder, at indervægge blev bygget efter, at taget blev sat.
Derfor kan ingen indervæg være bærende?? Bare spær, der er af normalt udførelse!?
Hvordan det end er, så er væggene nede ifølge min skitse, så jeg må se, når sneen sætter sig, om jeg akut skal hente lidt træ og snedkerere egne propper
Jeg vil poste lidt projektbilleder fra bunkeren alligevel i projekttråden.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Det klassiske spørgsmål: bærende eller ikke bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Bærende eller dekorativt jern i pejs?
Skal jeg afstive spær eller er de fritbærende?
Bærende bjælke eller?
Byggematerialer & Byggeteknologi