Hej!
Findes der nogen venlig sjæl, der kan lave en vurdering?
Info:
Løsning:
Findes der nogen venlig sjæl, der kan lave en vurdering?
Info:
- 3 plans hus fra 1928 (inkl. kælder)
- Fjerne 1,35m bærende væg i kælderen
- 0,65m er allerede åbent, så det er et totalt spænd på 2m
- Højde fra gulv til loft er kun 2,05m, så vil helst undgå en 160mm bjælke eller lignende.
- Vedhæfter billeder af væggen og plantegninger. Samt plantegning før husets venstre del blev tilbygget)
Løsning:
- I stedet for en stålbjælke eller limtræbjælke overvejer jeg at fjerne væggen og kun sætte en søjle i midten (1m inde), som ville støtte nuværende etageadskillelse direkte.
- Ser I noget problem med denne løsning?
- Har I en bedre løsning uden at man skal dukke hovedet?
- Hvad anbefales til søjlen, hvis denne løsning er ok?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er det du ønsker at opnå? En enkel løsning er at sætte søjler under gulvbjælkerne, måske kun 2 stk.
OK, tak! Det eneste jeg forsøger at opnå er at få mere lys og åbne arealer, men samtidig ikke for lavt til loftet så man slår hovedet. Hvis 1 søjle er nok uden at sætte en bjælke horisontalt mod gulvbjælken, kunne det fungere som en løsning. 2 stk søjler på 2m åbning hvor man skal passere bliver lidt trangt.J justusandersson sagde:
Hvis jeg sætter en 115x115 limträ som støtte i midten, burde det vel fungere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En 115x115 limtræstolpe klarer i denne situation mere end 15 tons centrisk last, så den er garanteret tilstrækkelig. Man skal sørge for, at gulvet også kan bære den punktlast. Jeg tror, at det kan det. Af sektionsplanen fremgår det nok, at der er en betonfod lige der under gulvet. Nabobjælkerne skal stadig have støtte fra væggen.
Tak justusandersson, har desværre ikke sektionsplanerne fra det oprindelige byggeri, men det føles betryggende at få søjlen bekræftet af dig i hvert fald, måske en 90x90 også kan være tilstrækkelig (har bemærket dine seriøse og andre gode indlæg til lignende spørgsmål). Hvis du har tips til, hvordan man bedst fastgør bjælken i betonen, så sig endelig til. Overvejede en "betonklods" med noget, der adskiller for at undgå fugtvandring.J justusandersson sagde:En 115x115 limtræspæl klarer i dette tilfælde mere end 15 tons centrisk last, så den er garanteret tilstrækkelig. Man skal tjekke, at gulvet også kan tåle den punktbelastning. Jeg tror, det kan. Af sektionstegningen fremgår det nok, at der er en betonfod lige der under gulvet. Nabobjælkerne skal have deres støtte fra væggen.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
90x90 går også godt. Klarer mulige laster med god margin. Betongklods med indstøbte beslag samt syllpapp tror jeg kan være en god løsning.
Tak for hjælpen!
Klik her for at svare