Hej
Jeg er i gang med at renovere derhjemme og er interesseret i at udvide en af døråbningerne i skillevæggen mellem køkkenet og stuen.
Døråbningerne er 80 cm i bredden, og der er 50 cm fra døråbningens overkant til loftet, og væggen er 15 cm tyk bortset fra søjlen, som er 20 cm.
Det er ren beton omkring døråbningerne, så der sidder ingen bjælke eller noget, væggen kom sikkert i ét stykke med døråbningen, da det blev bygget. Derimod er der armering over døråbningerne.

Til info er det en etageejendom på fire etager, og jeg har kælderetagen samt stueetagen i huset.

Hvordan er mulighederne for at udvide en af døråbningerne?

Tak på forhånd!

Indvendig væg med to døråbninger; en fører til køkkenet. En pil peger på en 20 cm tyk søjle ved trappen. Skænk står ved væggen. Dørhul i beton med synlig armering og målinger. 🏢 Markeret område viser tykkelse 15 cm og armering i overkanten. 🔨

.

Jeg ser bort fra alle formelle aspekter af problemet. Tilstedeværelsen af en søjle antyder, at husets bærende system kunne være en form for søjle/dæk system. Hvis dette er tilfældet, burde en udvidelse være mulig. Derefter handler det om at opnå sikkerhed om dette, hvilket rimeligt kræver, at du ansætter en konstruktionskonsulent, der kan dokumentere forholdene og beskrive, hvordan det skal gennemføres.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS sagde:
Og for at tage lidt formelle aspekter så kræver indgreb i væggene tilladelse fra bestyrelsen og indgreb i bærende konstruktioner desuden byggeanmeldelse.
[link]
Ja, præcis som Birgit skriver er det!
Vi lavede en ny døråbning i en ejerlejlighed vi boede i tidligere og dér havde flere beboere gjort det samme, så bestyrelsen kunne godkende åbningen med det samme.
Da vi senere renoverede en anden ejerlejlighed, var vi nødt til at hente en konstruktør (ca. 6000 kr) for at finde ud af, at vi ikke kunne lave et hul, da konstruktions tegningerne til sidst viste sig at være forkerte...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.