Hejsa!

Vi overvejer at rive indervæggen mellem 2 af vores soveværelser i stueetagen! Men hvordan ved man, om en væg er bærende? Älvsbyhus bygget i 1981. :)

Plantegning af et hus med markeret væg mellem to soveværelser, muligvis for at afgøre om den er bærende. Bygget i 1981, Älvsbyhus.

Kan det tydes ud fra denne tegning?
Det jeg får frem er, at væggen jeg vil fjerne, er smallere end de vægge, der går langs med huset i midten? Eller skal jeg bruge en anden tegning? :thinking:

BirgitS
De som kan sådan noget plejer ofte at ville se en sektionsritning. Men normalt plejer vægge i den retning ikke at være bærende, uden det er vægge, der går under eller langs med tagryggen, som plejer at være bærende (det er vel den væg, der er tykkere hos dig?).

BirgitS BirgitS sagde:
De som kan sådan noget vil ofte gerne se en sektionsritning. Men normalt plejer ikke vægge i den retning at være bærende, uden det er vægge, der går under eller langs med tagryggen, som plejer at være bærende (det er vel den væg, der er tykkere hos dig?).
Skal tjekke, om jeg har nogle flere tegninger!
Ja præcis! De vægge, som gul pil peger på, er dem, der går langs med tagryggen, grøn pil er væggen jeg vil rive Gulveggsplan med gule pile viser vægge langs taget, grøn pil viser væg til nedrivning.

Det er en VVS-tegning, som ikke er helt ideel til denne type vurderinger. Men jeg tror heller ikke, at den aktuelle væg er bærende. Då udgår jeg fra din beskrivelse af, hvordan spær er arrangeret. Brug aldrig væggens udførelse som udgangspunkt. Det kan blive forkert, især i et typehus.

J justusandersson sagde:
Det är en VVS-ritning som inte är helt idealisk för den här typen av bedömningar. Men jag tror heller inte att den aktuella väggen är bärande. Då utgår jag från din beskrivelse af, hvordan spær er arrangeret. Brug aldrig væggens udførelse som udgangspunkt. Det kan blive forkert, især i et typehus.
Okej! Ikke mange tegninger i husmappen, som den tidligere ejer efterlod, men jeg fandt nogle flere, om det hjælper, ved jeg ikke? 
 Rummet ovenover er kun et lille garderobeskab, skruede inspektionslemmen væk der og kiggede, hvordan det så ud. Lægger et billede med derfra også, hvis det er til nogen hjælp :thinking::)
Byggetegning af et hus' tværsnit med målangivelser og en taghældningsvinkel på 38 grader. Plantegning af hus med værelser markeret inklusive stue, køkken og soveværelser. Forskellige dimensioner og detaljer vises på tegningen. Loftområde med isolering og træbjælker, set gennem en inspektionsluge i et lille rum. Minimalistisk opbevaringsplads under skrå loft.

Det var bedre tegninger. Bl.a. er trappen til overetagen korrekt tegnet. Der er ingen tvivl om, at væggen, som du vil fjerne, mangler bærende funktion.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det var bedre tegninger. Bl.a. er trappen til overetagen rigtigt tegnet. Der er ingen tvivl om, at væggen, som du vil fjerne, mangler bærende funktion.
Åh :D tak så meget for hurtige svar ☺️

Hvilken luksus med spånplade over isoleringen under tagfoden, hos mig har de fyldt op med cutterspån til over tagspærhøjden og sat en planke så det ikke løber ud over kanterne. Har du mon Frånluftsfläkt på taget? Jeg ville have brug for at vide, hvordan F-lufts rørene er trukket, nemlig. Skal give mig i kast med at konvertere til FTX. Ganske træt af 30 grader indendørs det ene halve år og 17 grader det andet halve år.

BirgitS
frisken frisken sagde:
Hvilken luksus med spånplade over isoleringen under tagfoden, hos mig har de fyldt op med cutterspån til over tagspærhøjden og sat en planke, så det ikke løber ud over kanterne. Har du mon Frånluftsvifte på taget? Jeg skulle have brug for at vide, hvordan det er trukket F-luft rørene nemlig. Skal give mig i kast med at konvertere til FTX. Ganske træt af 30 grader indendørs det ene halvår og 17 grader det andet halvår.
Nu skrev du nok i den forkerte tråd.

BirgitS BirgitS sagde:
Nu skrev du nok i forkert tråd.
Nejda @BirgitS trådskaberen har et identisk Älvsbyhus jeg har forsøgt fået fat i en tegning til et godt stykke tid nu...

BirgitS
frisken frisken sagde:
Nej, @BirgitS, trådskaberen har et identisk Älvsbyhus, jeg har forsøgt at få fat i en tegning til i et godt stykke tid nu...
Undskyld, jeg forstod bare ikke, hvordan du kunne vide noget om tagfodens konstruktion osv., som du skrev om.

TS har ikke været logget ind siden i efteråret, så kan jo se om citat og tag kommer frem.
A ante.official sagde:
Åh :D tak så meget for de hurtige svar ☺️
@ante.official

• Synes
frisken
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.