Findes der en site, hvor man kan indtaste "fakta informationen" for at få at vide, hvor meget en aluminium L-bjælke kan bære?
Aluminium: AW-6082
Længde: 840 cm
Højde: 10 cm
Tykkelse: 1 cm
Kan ikke få et svar fra leverandøren…. (Ikke nedenstående)
[link]
Med en sådan profil afhænger bærekapaciteten også af, hvordan lasten kommer ind, og hvordan bjælken er staget. Du må nok fortælle lidt mere om forudsætningerne og hvordan den bruges for at få et relevant svar.
Med en sådan profil beror lastkapaciteten också på hur lasten kommer in och hur balken är stagad. Du får nog berätta lite mer om förutsättningarna och hur den används för att få ett relevant svar.
Desværre er jeg helt uvidende om dette. Men skal forklare så godt jeg kan.
Vi har bygget et pooldække i trykimprægneret, over en pool på 8*4m. Pooldækket ruller på skinner under en opbygget del af terrassen. Den funktion virker fremragende og ruller let. Pooldækket hviler konstant på begge kortsider og den langside, der går ind under den hævede del af terrassen. Motorstyret.
Hvad der desværre ikke fungerer, er den langside, der går over poolen, da den ikke har noget støtte nedefra. Dækket svajer måske 5 cm ned i midten af den langside, hvilket gør, at den ikke kommer op på den anden side og slår i poolkanten.
Regelværket i dag består af 195*45 som ramme og dobbelt 120*45 for hver 60 cm, hvoraf en er spændt for at løfte op den genstridige langside. Vi har også spændt op 3 stk pladejern (10*1 cm) for yderligere at hjælpe med at løfte. Samlet set har vores tiltag løftet langsiden måske 10 cm, men vi har brug for at få den op mindst 5 cm mere.
Så jeg leder derfor efter en måde at få orden på at få en 840 cm lang 195*45 trykimprægneret bjælke til at være "lige". Testede også at spænde et 4 m langt pladejern, men det gav intet og skal fjernes.
På grund af grunden har jeg ingen anden måde at skyde pooldækket. Kan ikke opdele pooldækket heller.
Eventuelt kunne et fagværk bidrage, men højden på 195 mm på dækket tror tømreren gør det mindre effektivt. Snarere øger vægten. I dag med terrassebrædder på pooldækket på 120*20 samt reglar, anslår jeg den samlede vægt på pooldækket til cirka 1 ton.
Da aluminium er stærkt og ikke skulle bøje, har jeg fået tippet at dette er løsningen. Tror så på at købe f.eks. L-profil og montere rundt om samt skifte af/forstærke hjørnerne med 3m aluminiumbjælker.
Bor i Kungsbacka, så vi har ingen direkte sne, men bør beregne 140 kg snebelastning samt måske 200 kg til som evt. personbelastning.
Men.. ved ikke, hvordan man beregner, hvad f.eks. L-bjælke i aluminium kan klare.
Meget taknemmelig for hjælp.
Vedhæfter en hurtig video, der viser, hvordan det ser ud i dag.
Det kommer ikke til at hjælpe en dyt sandsynligvis. Den bliver for lav. Det bliver som jernbaneskinner omtrent. Slapt som gummi i sig selv, hvis man løfter det.
Jeg tror mere på at få rustfri plade klippet i samme højde som siden. En lille undervikning 5cm typ og så det hele svejset sammen for at få fuld længde. Så skrue det "ganske" tæt. Nave rækker skruer hver halve meter typ. Måske gennemgående med skrue og møtrik.
Det kommer ikke til at hjælpe en dyt sandsynligvis. Den bliver for lav. Det bliver som jernbaneskinner omtrent. Slapt som gummi i sig selv, hvis man løfter det.
Jeg tror mere på at få rustfri plade klippet i samme højde som siden. En lille nedbukning 5cm typ og så alt svejset sammen for at få fuld længde. Så skrue det "temmelig" tæt. Nogle rækker skruer hver halv meter typ. Måske gennemgående med skrue og møtrik.
Hvad jeg har forstået, så bøjer aluminium sig ikke som stål. Det knækker i stedet. Kan dog øge højden til typ 195 mm.
Aluminium har mange ubehagelige egenskaber, når det bruges under belastning. Revnedannelse på grund af vibrationer er noget, jeg har oplevet, og som man ikke rigtig regner med.
Ser ingen grund til at bruge aluminium her muligvis bortset fra korrosionsmodstand. Aluminium er omtrent en tredjedel så tungt som stål og samtidigt en tredjedel så stift. Her drukner egenvægten lidt i hele pooloverdækningens vægt, så jeg ville have valgt rustfrit stål for at maksimere stivhed.
Hvis man forestiller sig en lang profil, der løber langs hele den frie kant på pooloverdækningen, så gælder det om at gøre den så bøjningsstiv som muligt. Den ene del af ligningen er materialet, og der er stål det stiveste, vi kan få med rimelige midler. Næste skridt er hvilken profil. Det handler om at vælge et tværsnit med så meget materiale som muligt, så langt fra midten (neutralplanet) som muligt. Dette maksimerer profilens inertimoment. En U-bjælke, hvor flangerne omslutter pooloverdækningen i over- og underkant, er meget bedre end hvis man f.eks. kun sætter en plade på siden.
Man kommer aldrig udenom, at konstruktioner deformeres en smule af deres egenvægt (hvis vi holder os til Moder Jord). Vil man have det virkelig lige, kan man forøge forstærkningen, altså forme den så den før montering buer opad for at kompensere for nedbøjningen af hele siden.
Hvad jeg har forstået, så bøjer aluminium sig ikke som stål. Det knækker i stedet. Kan dog øge højden til typ 195 mm.
Nej men en 8 meter sådan profil er ganske slatten...........Lægger du en sådan profil på to stole, så holder den sig måske rimeligt lige med kun egenvægt. Men så skal den jo belastes.......
Ser ingen anledning att använda aluminium her muligt bortset fra korrosionsmodstand. Aluminium er omtrent en tredjedel så tungt som stål og samtidigt en tredjedel så stift. Her drukner egenvægten lidt i hele pooltagets vægt så jeg ville gå efter rustfrit stål for at maksimere stivhed.
Hvis man forestiller sig en lang profil, der løber langs hele den frie kant på pooltaget, gælder det om at få den så bøjestiv som muligt. Den ene del af ligningen er materialet, og der er stål det stiveste vi kan få til med rimelige midler. Næste punkt er hvilken profil. Det gælder om at vælge et tværsnit med så meget materiale som muligt så langt fra midten (neutralplanet) som muligt. Dette maksimerer profilens inertimoment. En U-bjælke hvor flangerne omslutter pooltaget i over- og underkant er meget bedre end hvis man blot sætter en plade på siden for eksempel.
Man kan aldrig komme udenom at konstruktioner deformeres i nogen grad af sin egenvægt (hvis vi holder os på Moder jord). Hvis man vil have det helt lige kan man forhøje forstærkningen, altså forme den så den før montering bukker opad for at kompensere nedbøjningen af hele siden.
ja, det kanske är rätt. Så när du säger U-balk, vilka dimensioner bör det vara? Finns det en site man kan lägga in de olika variablerna för att få ut böjstyvheten?
För entresolen använde vi två st 10 cm IPE-balkar och boxade dom med 4 mm cortenplåt. Sviktade cirka 2-3 cm ändå.
Skulle det funka med att t ex använda 3mm rostfri plåt och göra en balk i rektangulär box hela vägen?
Den enkleste løsning måske er at sætte en til hjulbane i midten på overtrækket og en demonterbar bjælke over poolens midte. Måske aluminiumprofil for vejrbestandighed/lav vægt.
Den enkleste løsning er måske at sætte en ekstra hjulbane i midten på overdækket og en demonterbar bjælke over poolens midte. Måske aluminiumprofil for vejrtålelighed/lav vægt.
Det der lyder jo som den absolut enkleste...men måske ikke den mere elegante løsning.
Inden taget skal trækkes over, lægger TS en profil (en rampe), som hjulene i midten kan rulle på.
Profilen bør være så stiv som muligt, men hvis der anvendes en liggende U-profil, vil den fjerne bærelinje blive trukket over poolkanten, hvor den i dag rammer.
Ja det er en smart idé og en enklere løsning. Men det føles synd, når TS allerede har gjort en sådan stor indsats for at kunne dække poolen med et tryk på en knap. En god plan B!