P
Overvejer at udskifte 2 vinduer med et 3-fags i stedet. Er det tilstrækkeligt at sætte en 220 regel, der hviler på de stående regler ved siderne af vinduerne, hvis jeg ønsker at fjerne stolpen mellem dem?

• Husfacade under renovering med synlige isoleringsplader og to vinduer. En stige står op ad væggen, og der ses arbejdet med rammerne.
P
OBS det er lidt svært at se på billedet men det er kun et plan hvor det aktuelle vindue er.

Stolpen ser jo ikke ud til at bære noget, selvom der ligger to tagspær på strækningen over vinduerne. ?

Stolpen i midten bærer en del af lasten fra to spær/gulvbjælker.
En 45*220 C 18 holder, men du bør fordoble begge søjler ved vinduernes yderside.

Senest redigeret:
P
Ok så du tror jeg også har brug for at forstærke på siderne. Skal se om det går at komme til indefra da facaden er nyrenoveret og efterisoleret. Billedet er taget før isolering og panelet blev sømmet op.

Ja, i princippet tager du den der dobbelte midterstolpe og sætter halvdelen under hver ende af bjælken..

Senest redigeret:
P
fahlis sagde:
Stolpen i midten bærer en del af lasten fra to tagspær/gulvbjælker.
En 45*220 C 18 holder, men du bør fordoble begge stolperne ved vinduernes yderside.
Det er kun det 2m dybe papptag, den bærer. Overetagen i huset sidder i den oprindelige huskrop.

• Hus med rød tegltag og lysegrønne vægge, lille veranda med blomsterkasser, flisebelagt gangsti, omgivet af træer i sollys.
  • Hus med rød tag, stor skorsten og antenne, omgivet af træer og skyerfri himmel. Hvid bil i forgrunden og grønne buske.
Peter_K sagde:
Det er kun det 2m lave papptag, det bærer op. Overetagen på huset sidder i den oprindelige huskrop.
Så mistolkede jeg billedet.

P
Ja, jeg mistænkte det, da du nævnte gulvbjælker. Svært at se, hvordan det ser ud fra den vinkel. Tror du stadig, det er nødvendigt med dobbelte reglar?

Troligvis ikke og 45*220 er unødvendigt grov, det er nok med 45*150.

Senest redigeret:
  • Synes
Peter_K
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.