Jeg er i gang med at renovere badeværelset og oprettede nyligt en tråd med nogle spørgsmål om afløb. Den tråd gik ret hurtigt over til at forsøge at overbevise mig om ikke at lægge op gulvet, men i stedet støbe op med beton eller flydespartel. For at få lidt mere input i spørgsmålet tænkte jeg at lave en ny tråd med en lidt bedre overskrift til emnet.
Jeg har altså et betonbjælkelag, som er grovstøbt og ret ujævnt. Den færdige gulvniveau skal ende ca. 15 cm over bjælkelaget. Jeg havde derfor tænkt mig at lægge et gulv op, der ender ca. 3 cm under det færdige niveau og derefter flyde fald med flydespartel.
I den gamle tråd var der nogle, der mente, at jeg burde isolere med isodrän i bunden alternativt blande flydespartel og lecakugler for at komme op så højt, at man kun kan flyde fald i det sidste lag.
Hvad synes I alle? Er jeg dum, som vil lægge et gulv op i stedet for på en eller anden måde at støbe hele vejen fra bjælkelaget?
Jeg vedhæfter et lille billede af, hvordan det ser ud. Det, som gør mig mest skeptisk over for at støbe, er at jeg vil støbe ind syllen og også en bundregel til væggen mod det tilstødende rum.
Er det ikke ret dumt at støbe ind syllen, eller er det ok? Forhåbentlig skal der jo ikke komme nogen fugt mod syllen efter støbningen, men det er vel stadig godt, hvis konstruktionen kan ånde?
Jeg valgte at støbe op med EPS-beton og flydespartle gulvvarmen de sidste ca. 30 millimeter. Det fungerede supergodt, og jeg har siden da gjort det samme i et mindre WC med samme gode resultat.
Det, der var mest bøvlet i badeværelset, var at lave aftræksbaner, så jeg kunne trække EPS-betonen lige og jævnt af. Det endte med, at jeg støbte tre små blokke af beton ca 20x20 cm og lagde et lige rør i den fugtige beton. Jeg støbte to ens rør på hver side af badeværelset, og når jeg trykkede dem ned i den fugtige beton, kunne jeg aflaste dem, så de kom perfekt i vater og på præcis den højde, som jeg ønskede dem på. Det var lidt ekstra arbejde at gøre sådan, men det lettede meget, når jeg lagde EPS'en ind, at have faste aftræksbaner, som jeg kunne trække af mod for hurtigt og enkelt at få et lige resultat at fikse flydespartlingen fra.
Overvejer at gøre det samme. Har du isoleret plade fra starten? Eller støbte du ind noget cellplast? Jeg har en uisoleret plade nemlig, så det bliver lidt besværligt, da jeg gerne vil have gulvvarme. Hvor tykt støbte du?
Jeg har en kælder under mit badeværelse så isolering er ikke nødvendigt i mit tilfælde. men præcis som du er inde på så er der isolering i EPS så det bør jo løse dine problemer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.