Jeg tænkte dele mine erfaringer og spørge lidt om at støbe bordplader i beton. Her er en lille beskrivelse af hvordan man gør. Se vedhæftet pdf.

Jeg valgte at lave den nederste halvdel af pladen i spånplade for at spare lidt vægt og lette fastgørelsen af armeringen. Som I kan se på billedet, fæstede jeg armeringen på spånpladen, som derefter blev lagt i betonen. Dette tror jeg i sig selv var en god idé, men på grund af at jeg fikserede spånpladen lidt dårligt, flød den op, da jeg vibrerede betonen. Dette gjorde, at jeg ikke kunne vibrere så meget, som jeg ønskede, og det gav problemer med lidt luftbobler.

Jeg vibrerede formen med en vognbolt i borepatronen på en slagboremaskine. Dette fungerede fremragende (bortset fra spånpladegrejen selvfølgelig).

Nu havnede billederne i forkert rækkefølge, men I forstår nok alligevel...

Jeg valgte at støbe en 55 cm bred disk. Jeg byggede en form, som blev fastgjort mod vasken med fugemasse. Dette fungerede rigtig godt! Bortset fra nogle luftbobler...

Som I kan se på nogle af billederne ovenfor, er der luftbobler lidt her og der, fordi jeg ikke kunne vibrere så meget, som jeg ønskede. Hvordan retter jeg dem? Skal jeg blande lidt beton og forsøge at fylde dem? Dette er svært, da betonen har lidt for store korn, så man ikke kan fylde hullerne ud. Er husfix en god løsning?

Overfladen skal slibes og derefter oliers. Hvilken type olie skal man bruge? Fungerer det med almindelig træolie (linolie + terpentin)?

Er der nogen, der har en bordplade i beton, som kan give lidt tips om, hvordan man bedst plejer den?

• Betonbordpladeprojekt med indbygget vask, viser støbeform, værktøj og færdig plade med lufthuller synlige på overfladen.
  • Synes
tobbbias
  • Laddar…
Sådan ser pladen ud på plads i det kommende køkken.

Ingen andre som har støbt bordplade der kan tipse om olie? Måske er det den forkerte kategori at poste i. Man skulle måske have lagt tråden i "køkken" i stedet... :-?

• Et halvfærdigt køkken med en ny betonbænkskive, vask er monteret. Rummet er under renovering med værktøj og materialer synlige på gulvet.
Sjov idé. Synd med de små luftbobler kun. Tror de kan være svære at fjerne uden at det ses. :( Har ingen tips om olie eller reparation, men der er nogen der skriver om at slibe betongulv i gulv delen, som måske har tips.

Det ser nice ud!
Der står jo navn på nogen olie i Finjas beskrivelse, begynd at søge på det så får du se..

Hvad brugte du for beton når du støbte? Hvad vejer din plade egentlig, ser tungt ud.. ;)

Hvor i Finja-beskrivelsen står der, hvad olien hedder. Kan ikke finde det :-?

Betonen er Støbe Fin fra Byggmax. Man skulle måske have valgt en beton med mindre kornstørrelse, men det viser sig nok, når jeg sliber pladen senere...

Den vejer en del! Vi var to unge fyre, der løftede den på plads, og det var med nød og næppe, det gik. Ville gætte på en 100-150kg ;D

Jeg tror, jeg vil fylde boblerne med husfix. Det vil sikkert kunne ses, når man har slebet, men jeg tror ikke, det gør så meget. Man lægger nok ikke mærke til sådan nogle detaljer, når man ser hele pladen. Men jeg venter et par dage mere for at se, om der er nogen andre, der kommer med et bedre forslag.

Det eneste jeg kan forestille mig for at få betonfarve på det hele er at blande cement, lidt sand og vand, men jeg har ingen anelse om forholdene og hvor stærkt det bliver.

... eller sigt de større "stenar" væk fra den samme beton, som jeg brugte, og reparere med det måske...

Sidste alternativ lyder som det klogeste. Husfix har ikke sikkert samme farve som betgongen du støbte med, og det ville jo være ærgerligt, hvis du fik forskellig farve på samme bordplade. Så prøv det :)

Jeg siede betonen med en tesil ;D da det var det eneste fintmaskede, jeg havde. Så blandede jeg til mørtel med spartelkonsistens og fyldte i de værste huller. Det ser ud til at det fungerer rimeligt. Nu skal jeg vente en dag eller to, og derefter slibe og oliere.

Er der noget specielt sandpapir, der anbefales? Jeg ved stadig ikke, hvilken olie jeg skal bruge, men man kan vel måske prøve sig frem... Jeg vender tilbage med billeder, når jeg har slebet!

Edit: Nu har jeg prøvet at slibe et lille hjørne i hånden, og det går seeeeeegt. Jeg skal slibe ned en mm for at få fjernet en samling, som jeg var nødt til at lave i formen. Skal man bruge en excentersliber? Jeg tror, det vil tage en uge, hvis man skal gøre det i hånden... Men måske går det bedre med godt papir?

Dette måske kan være noget: http://www.welinoco.com/?mcf=produc...ssion=nestor:282E70B67EEE7F7A57C5DF0C0E670206

Ellers har jeg set, at folk der har støbt spiseborde osv. har olieret med linolie, så det fungerer nok.

Men nu er det slibningen, der er næste skridt. I Finjas beskrivelse står der, at man skal have sandpapir beregnet til sten. Hvor kan jeg købe sådan noget papir? Classe, Jula, Biltema og alle de andre steder der har deres sortiment på nettet, ser ikke ud til at have det. Og almindeligt vådslibepapir findes kun med korn 180 som lavest, og jeg skal jo have 80... :-?

1 millimeter beton tager tid, Excentersliber fungerer udmærket på beton, Start med korn 40 eller deromkring og slib ned til det rigtige niveau, Det bliver et stort arbejde, selv med korn 40.

Så kan du tage f.eks. 120 og jævne med for at afslutte excenterslibningen med 240. Så bliver det næsten som poleret.

Jeg er kommet frem til, at det er paraffinolie, man skal bruge i hvert fald.

Når det gælder slibningen, går det sådan der. Jeg har skaffet en excentersliber og er startet, men papiret er jo slidt op efter typisk 30 sekunder! Hvilken type papir skal man bruge? Tørt eller vådt?

Blandt andre Hyreshuset og Hyrcenter har en "betonhåndsliber 125mm", hvad er det for noget?

Jeg undrer mig over, hvad jeg skal gøre, hvis jeg ikke får overfladen i orden. Ikke så sjovt at forsøge at slippe af med 150 kg bordplade, hvis man beslutter sig for at skrotte den.

Findes der andre typer overfladebehandling, man kan overveje? Hvis man skulle bygge en kant på 5mm, fastgøre et armeringsnet og flydespartel oven på skidtet måske.

Kakle?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.