Har en gammel støbt jordkælder hvor store dele af væggene er løsnet og faldet bort på grund af fugt, frost osv. gennem årene. Jordkælderen er nu drænet og forseglet udvendigt, så der ikke længere lækker vand ind. Nu har jeg dog brug for at fylde de store huller, der er i væggene. Skønsmæssigt er hullerne 3-6 cm dybe, ca. 30-50 cm høje og dækker stort set 15 m væg mere eller mindre. Orker ikke bruge c-mørtel i omgange af 1 cm. Kan man lade det være, fylde tykt på med det samme og spartle evt. sprækker eller bør man starte med f.eks. finbeton først for at bygge fundamentet op og så bruge c-mørtel til sidst?

Vedhæfter nogle billeder. Har limet i flamingo på de steder, hvor hullerne er dybest. Har prøvet med c-mørtel på nogle steder nu, som er 3-4 cm tykt. To døgn senere bemærker jeg ingen problemer. Ingen revner eller lignende. Føles stabilt, når man banker på det. Det er jo køligt og helt fri for direkte sollys. Kan det være, at det så er roligt med tykkere lag end 1 cm?

• Revnet loft med frigolit og c-brug anvendt til at udfylde dybe huller, som beskrevet i byggeprojektet om test af stabile reparationer.
  • Væg med ujævn struktur dækket delvist af frigolitstykker, plader står op ad væggen, renoveringsmaterialer på gulvet.
  • Væg med uregelmæssig overflade, dækket af c-mørtel. Øverste del er ru og klumpet, mens bunden er glat og lysere.
Hvad er det for et materiale under?
Men uanset så kan du pudse mere end 1 cm ad gangen, 2-2.5 cm med almindeligt puds når du fylder ud.
Det gør ikke så meget, hvis det revner, når det tørrer, hvis der skal mere lag på. Bare trykke til revnerne dagen efter, hvis du skal have mere på.
Dog burde der være meget bevægelse i den væg, så jeg ville have jævnet det ud og sat et net, når der er ca. 2-1.5 cm tilbage til færdig overflade og springe det med flamingoen over. Vil du fylde ud, så er det bedre, du bruger lidt mursten, som du hugger i passende stykker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.