jeg har til hensigt at forny ventilationen på loftet på vores 100+ år gamle hus. Før jeg går i gang, vil jeg gerne vide, om der er noget farligt deroppe. Især asbest, og jeg er specielt bekymret for sækkene med isolering. Isoleringen i sækkene ligner helt almindelig glasuld. Ikke helt uventet støver det frygteligt meget, når man bevæger sig i "området".
Alle råd værdsættes, asbest er det vigtigste, men kommenter gerne den generelle tilstand også.
+100 år så burde det ikke være meget stor sandsynlighed netop med isolering men man ved aldrig, er ulden helt hvid og ser mere ud som et fed garn er det asbest fast en meget lav procent asbest i skidtet. vedhæft gerne nærbillede af et stykke isolering så kan jeg sige til 99,9% om det er det eller ej. det er meget dyrt med labprøve på det desværre.
Tak for dit beroligende svar, isoleringen ser simpelthen ud som almindelig glasuld og er gul og ligner bestemt ikke nogen garnnøgle. Skal forsøge at finde et billede i weekenden.
Isoleringen er jo med største sandsynlighed ikke 100 år. At udsætte sig for asbest i en kortere periode er ikke farligt, hvis du ellers er rask. Men du skal have maske og engangsoverall (Det skal du have alligevel med tanke på, hvor støvet det ser ud til at være)
Vinden ser frisk ud, hvorfor vil du ændre på ventilationen?
Der er visse partier, der er betydeligt svage på loftet, som ikke direkte fremgår af billederne ovenfor.
En større ombygning har fundet sted på overetagen, så jeg er lidt bekymret for, at indeklimaet har ændret sig, blandt andet er der blevet monteret ventiler i alle rum samt en pax-ventilator, der ventilerer fugtig badeværelsesluft via et eternitrør, der passerer loftet. Desuden har jeg boret huller på gavlene efter en inspektionsmands anbefaling. Da jeg på et senere tidspunkt talte med antisimex, påstod de, at hullerne var helt forkerte og bør lukkes igen.
- Umuligt at gøre det rigtigt...
Derfor forsøger jeg i nogen grad at holde øje med udviklingen deroppe.
Jeg ville ikke lytte til AC....
Men bekymr dig ikke for asbest.... frygten for asbest er farligere end asbest i sig selv....
Men med tanke på hvordan det så ud oppe på loftet ville jeg alligevel bruge maske... Det er ikke så sundt at indånde en masse støv, uanset om det indeholder asbest eller ej...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.