Hej, er lidt asbest paranoid når man river i vores hus fra 23, der er nogle senere pålagte eternitplader ude på altanen, men ellers ved man jo ikke meget.

Jer der ved det, hvor almindeligt var det med eternit i byggematerialer 22?
Der sidder jo en form for tjærepap under panelen.
Overvejer om det kan være i fundament og skorsten?

Og kan man på nogen måde få det at vide?

MVH/

Mikael_L
1922 fandtes asbest som materiale, men det var så vidt jeg ved ikke begyndt at blive brugt så specielt meget som byggemateriale.
Den kraftigt øgende anvendelse skete efter anden verdenskrig.

Så af netop disse grunde er risikoen ikke så stor for, at du har asbest i de der ældste dele. Men dog ingen garanti.

Har du set faktatråden her om asbest?

• Synes
renoverande finsnickare
  • Laddar…
Selvom der er asbest i huset, er det næppe økonomisk forsvarligt at hyre et specialfirma, hver gang du skal udføre et arbejde. Arbejd med en rigtig beskyttelsesmaske, støvsug med HEPA-filter, når støvet har lagt sig, og vask tøjet efter afsluttet arbejde. Gør du det, behøver du næppe at bekymre dig om dit helbred (af den grund i hvert fald).

Asbest begyndte at blive brugt i bygningsmaterialer i 20'erne, også i Sverige. Under Anden Verdenskrig var det svært at få adgang netop på grund af krigen, men i efterkrigstiden genoptog man brugen af asbest i bygningsmaterialer. Den tidligere anbefaling bør ikke følges. Det er én ting at beskytte sig selv med en maske under arbejdet, men hvis man ikke korrekt har isoleret arbejdspladsen fra resten af huset, når man bearbejder materialet, vil asbeststøv sprede sig til andre rum i huset via ventilation og ikke-lukkede overflader i døre, loft og vægge, også til dit tøj, når du skal forlade området til en pause. Tænk på det, hvis du agter at bo med familie osv. i samme hus. Du bør betragte det meste som potentielt asbestholdigt, dvs. typisk mistænkeligt materiale, mørtel, fliselim/fuge, lim (gulv/vådtapet), vinylmateriale, rørisolering, lofts- og vægisolering, ildstedsisolering, komfurisolering osv. Send prøver til analyse, før du river noget ned. "En gang er ikke så farligt" gælder ikke for asbest. Man bør undgå al eksponering, der er ingen tærskelværdi for, hvornår det ikke er farligt. Al bearbejdning, der resulterer i luftbårne asbestpartikler, bør udføres professionelt og korrekt. Man kan gøre det selv, men følg i så fald procedurerne korrekt.

Senest redigeret:
Jisses, det der kommer til at blive dyrt. Man skal altså begynde med at sende alle mistænkte byggematerialer til analyse, hvis man skal rive i et hus bygget mellem 1920 og (cirka) 1980?

Jeg mener ikke at nedgøre din viden inden for området, men jeg synes, at du overdramatiserer. Der er ingen indikationer på, at der skulle være mere asbest i dette hus end i noget andet. Man må jo gøre en nøgtern afvejning af risiko kontra omkostning.

• Synes
larsbj og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ser ingen grund til bekymring, at der skulle forekomme asbest i mørtel 1923.
Af hvilken grund skulle en murer blande et helt nyt materiale i mørtlen for at bygge et almindeligt hus?

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jeg er enig i, at det lyder urimeligt med asbest i skorsten og fundament fra 1923. Det almindelige var, at skorstenen blev muret i tegl med kalkmørtel. Også fundamenter blev muret, og ofte i natursten som blev fuget med kalkmørtel. Beton slog igennem på dette tidspunkt, så fundamentet kan også være støbt og da ofte med store mængder natursten for at spare på betonen. Generelt gjaldt det dengang i modsætning til nu, at arbejdskraft var billig og materialer var dyre. Man købte ikke byggematerialer ind, medmindre det var absolut nødvendigt.

Jeg har et hus fra 1920, og de materialer af asbest, der forekommer, er kommet til senere, måske især efter krigen: eternitplader, ventilationskanal i eternit og eternitplade i støbejernsventil.

Mikael_L
thomas33 sagde:
Jeg ser ingen grund til bekymring, at der skulle forekomme asbest i murværk 1923.
Af hvilken grund skulle en murer blande et helt nyt materiale i murværket for at bygge et almindeligt hus?
Ja nyt og nyt, tja. Asbest havde jo været "i menneskets tjeneste" længe før. Ja nogle tusinde år, mener Engelske Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos

I Sverige begyndte Eternit og asbestcement at blive licensproduceret 1906-1907
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbestcement

Så der var helt sikkert asbest i noget omfang i bygningsprodukter 1922.
Selv ville jeg ikke mistænke murværket i en bygning fra 1922 for at indeholde asbest. Men det kan nok ikke udelukkes helt 100% sikkert.

Vi får se til TS oprindelige spørgsmål dvs tagpap, mørtel i fundament og murstock da ser jeg det som stort set helt usandsynligt, at asbest ville blive brugt som en bevidst aktiv komponent på det tidspunkt. Claes beskriver godt, hvordan husholdning i høj grad var nødvendigt, selv så relativt kort tid tilbage historisk, måske er det på tide at det bliver støvet af fremover, så man ikke behøver at skamme sig over brugen af ordet økonomi.

Og academia har givet mange gode indlæg i asbesttrådene, men det behøver jo ikke gå rent i overdrevenhed, da mange tråde her bygger på måske i andet funderede frygter måske ikke altid koblet til asbesten i det virkelige tilfælde.

Mikael_L
Mikael_L sagde:
I Sverige började Eternit og asbestcement licensproduceres 1906-1907
[link]
Og det bør vel også påpeges, at ordet asbestcement her betyder den cementblanding, der blev brugt til fremstilling af eternitpladerne.

Hvis jeg ikke har misforstået noget nu, så blev asbestcementen ikke solgt i almene form i sække i byggemarkedet, men blev kun brugt inden for eternitfabrikken.

Man bliver jo lidt paranoid unægtelig. Samtidig så må man tænke på, hvor meget den gennemsnitlige snedker/rørmager/elektriker har været udsat for støv gennem årene, uden at i specielt stor udstrækning være ramt. .

Er der nogen, der ved, om man brugte asbest i porøse plader?
Så en tekst på en plade, hvor der stod typ xxxnit xnxx skud
Xxx er altså uklare bogstaver.. har desværre revet ret meget i sådan nogle uden beskyttelse..

Præcis som der skrives, er det jo børnene, man er bekymret for.

Tak for al input iaf.

Mvh/

tacho sagde:
Jisses, det der vil blive dyrt. Man skal altså begynde med at sende samtlige mistænkelige byggematerialer til analyse, hvis man skal rive i et hus bygget mellem 1920 og (cirka) 1980?

Jeg mener ikke at forklejne din viden inden for området, men jeg synes, at du overdramatiserer. Der er ingen indikationer på, at der skulle være mere asbest i dette hus end i noget andet. Man må jo gøre en nøgtern afvejning af risiko kontra omkostning.
Jeg mente ikke, at der skulle være mere asbest i dette hus end i noget andet. Heller ikke at man skal sende alt til analyse. Derimod bør man betragte sådant materiale som potentielt asbestholdigt, snarere end at gamble og håbe, at det ikke er det.
Pointen var mere at tilpasse sit arbejde med sådan et materiale, så man ikke spreder støv. Dvs, arbejde efter alle kunstens regler, uanset hvor besværligt det måtte være. Beskyttelsesmaske og lidt hepa-støvsugning bagefter er som regel langt fra tilstrækkeligt, hvis det drejer sig om aktiviteter, hvor man skaber luftbårne asbestfibre.

Kapten_Haddock sagde:
Man bliver jo lidt paranoid unægtelig. Samtidig så må man tænke på hvor meget den gennemsnitlige snedker/rørmoker/elektriker har været udsat for støv gennem årene uden at i specielt stor udstrækning blive ramt. .

Nogen som ved om man anvendte asbest i porøse plader?
Såg nogen tekst på en plade hvor der stod typ xxxnit xnxx skott
Xxx är alltså utydelige bogstaver.. har desværre revet ret meget i sådanne uden beskyttelse..

Præcis som det skrives er det jo børnene man er bekymret for.

Tak for alt input iaf.

Mvh/
Asbest kan forekomme i porøse plader. Hvordan ser pladerne ud?
Internit forekom allerede i 20'erne, til anvendelse indvendig på facade og indervægge etc. Men jeg kan ikke udtale mig om hvor "porøs" internit er. https://s1.whbo.nl/uploads/order/406/793ad6d855edbe49238031b04ec16523f3956bab.jpg

Det er typ lidt struktureret vaffelmønster. Ser ud som almindelige porøse skiver, typ lidt lysere end masonitfarvet. Findes både indvendigt i væggene og udvendigt. Nu skal jeg dog ikke rive mere i det, men man kan jo være forsigtig, hvis det skulle ske. Er unægteligt en ret stor fejltagelse man gjorde, da man blandede det i materiale..

Revnet træpanel og værktøjslåge.
Så ser de ud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.