Hvad tror I om disse? Vi havde en trang til at få glansen frem på disse og fik tips om at let slibe og derefter lakere/polere. Det gik ikke så godt. Oplevede ikke, at det havde nogen effekt. Som om slibningen ikke gjorde noget overhovedet. Hårde plader.
Senere begynder uroen at komme. Er der risiko for, at jeg har sat asbest i luften, da jeg sleb disse? Jeg sleb ikke med vand som tilsætning, men der blev heller ikke noget slibestøv at tale om.
Jeg har ikke sendt disse til test, men gætter mig til 95% på, at disse netop indeholder asbest. Det ser ud til at have været en almindelig tilsætning i vinyl/linoleumplader.
Nu var det jo et stykke tid siden, men man bliver jo bekymret, også for fremtidige risici, hvis man har støvsuget, er det asbestfibre, der sendes ud hver gang jeg støvsuger nu?
Senere begynder uroen at komme. Er der risiko for, at jeg har sat asbest i luften, da jeg sleb disse? Jeg sleb ikke med vand som tilsætning, men der blev heller ikke noget slibestøv at tale om.
Jeg har ikke sendt disse til test, men gætter mig til 95% på, at disse netop indeholder asbest. Det ser ud til at have været en almindelig tilsætning i vinyl/linoleumplader.
Nu var det jo et stykke tid siden, men man bliver jo bekymret, også for fremtidige risici, hvis man har støvsuget, er det asbestfibre, der sendes ud hver gang jeg støvsuger nu?
Senest redigeret:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 indlæg
Ingen grund til bekymring. Asbest findes ofte i limmet på ældre plast/linoleum gulve. Det er også blevet brugt som fyldemateriale i selve fliserne, men da er det ikke i overfladelaget, men i "bærelaget" nedenunder.
Og selv OM der nu havde været asbest i det materiale, du sleb, er en engangs eksponering sådan stort set ufarlig. De, der er blevet ramt af asbestrelateret kræft, har i de fleste tilfælde arbejdet i eternitfabrikker, hvor de har stået og savet, boret og fræset i asbestholdigt materiale 8 timer om dagen i årevis helt uden beskyttelsesudstyr. Vidnesbyrd taler om, at luften i fabrikkerne var tåget af asbeststøv. Derudover har også mange andre, der regelmæssigt blev udsat for asbest i deres arbejde, blevet ramt, men ikke i samme grad.
Men stort set ingen er blevet ramt, der ikke kan relateres til denne type regelmæssig stor eksponering. Der er nogle enkelte tilfælde, der ikke kan kobles til regelmæssig eksponering, men her mener man, at de alligevel er blevet eksponeret ubevidst. F.eks. har koner til eternitarbejderne været ramt, idet de har vasket arbejdstøjet regelmæssigt.
Så der er ingen grund til at være bekymret med en enkelt uheldig hændelse med svag eksponering. Men man skal have respekt for asbest, bruge åndedrætsværn og undgå al eksponering.
Men hvis du vil fjerne gulvet, bør du sende både lim og en flise til analyse. Og brug åndedrætsværn, selvom det ikke er asbest, al nedrivningsstøv er usundt.
Og selv OM der nu havde været asbest i det materiale, du sleb, er en engangs eksponering sådan stort set ufarlig. De, der er blevet ramt af asbestrelateret kræft, har i de fleste tilfælde arbejdet i eternitfabrikker, hvor de har stået og savet, boret og fræset i asbestholdigt materiale 8 timer om dagen i årevis helt uden beskyttelsesudstyr. Vidnesbyrd taler om, at luften i fabrikkerne var tåget af asbeststøv. Derudover har også mange andre, der regelmæssigt blev udsat for asbest i deres arbejde, blevet ramt, men ikke i samme grad.
Men stort set ingen er blevet ramt, der ikke kan relateres til denne type regelmæssig stor eksponering. Der er nogle enkelte tilfælde, der ikke kan kobles til regelmæssig eksponering, men her mener man, at de alligevel er blevet eksponeret ubevidst. F.eks. har koner til eternitarbejderne været ramt, idet de har vasket arbejdstøjet regelmæssigt.
Så der er ingen grund til at være bekymret med en enkelt uheldig hændelse med svag eksponering. Men man skal have respekt for asbest, bruge åndedrætsværn og undgå al eksponering.
Men hvis du vil fjerne gulvet, bør du sende både lim og en flise til analyse. Og brug åndedrætsværn, selvom det ikke er asbest, al nedrivningsstøv er usundt.
Hvor gamle er pladerne?
Som sagt ovenfor, rene asbestplader lagde man på tage og satte nogle gange på vægge udendørs. Ikke indendørs, og de har absolut ikke en sådan overflade. Så nej, du har ikke slebet direkte på asbest.
Du har helt ret i, at det er støvet, der er farligt, men det gælder alt støv, der dannes, når man river noget ned. Man skal passe på sine lunger og altid bruge god åndedrætsbeskyttelse, når man river ned, sliber, borer osv. Ikke kun der, hvor man mistænker/ved/tror, der er asbest.
Nej, din støvsuger er ikke forurenet, men hvis du er meget bekymret, kan du jo skifte pose og filter i den?
Som sagt ovenfor, rene asbestplader lagde man på tage og satte nogle gange på vægge udendørs. Ikke indendørs, og de har absolut ikke en sådan overflade. Så nej, du har ikke slebet direkte på asbest.
Du har helt ret i, at det er støvet, der er farligt, men det gælder alt støv, der dannes, når man river noget ned. Man skal passe på sine lunger og altid bruge god åndedrætsbeskyttelse, når man river ned, sliber, borer osv. Ikke kun der, hvor man mistænker/ved/tror, der er asbest.
Nej, din støvsuger er ikke forurenet, men hvis du er meget bekymret, kan du jo skifte pose og filter i den?
Jeg har meget stor respekt for emnet og er meget ængstelig som person. Min morfar døde af lungefibrose, dog var han eksponeret for alt muligt i sin levetid. Meget arsenik (og formodentlig også en del asbest), samt var ryger i 20-30 år. Vi vil lægge et andet gulv ovenpå, dette lader vi ligge under. Hvis det passer, at asbesten ikke ligger tæt på overfladelaget, beroliger det trods alt lidt bekymringen.H hempularen sagde:Inegt at bekymre sig over. Asbest findes ofte i limet på ældre plastik/linoleum gulve. Det er også blevet brugt som fyldmateriale i selve fliserne, men så er det ikke overfladelaget, men i "bærelaget" under.
Og selv OM der nu havde været asbest i det materiale, du sleb, så er en enkel eksponering sådan praktisk talt ufarlig. De, der er blevet ramt af asbestrelateret kræft, har i de fleste tilfælde arbejdet i eternitfabrikker, hvor de har stået og savet, boret og fræset i asbestholdigt materiale 8 timer om dagen i årevis helt uden beskyttelsesudstyr. Vidnesbyrd fortæller, at luften i fabrikkerne var tåget af asbeststøv. Derefter har også mange andre, der regelmæssigt er blevet eksponeret i deres erhverv, været ramt, men ikke i lige så høj grad.
Men i princippet er ingen blevet ramt, som man ikke kan koble til denne type jævnlig stor eksponering. Der er nogle enkelte tilfælde, som ikke har kunnet kobles til jævnlig eksponering, men her tror man, at de alligevel er blevet eksponeret ubevidst. F.eks. er hustruer til eternitarbejderne blevet ramt, de har vasket arbejdstøjet regelmæssigt.
Så man skal ikke være bekymret for en enkelt ulykkehændelse med svag eksponering. Men man skal have respekt for asbest, brug åndedrætsværn og undgå al eksponering.
Men hvis du vil fjerne gulvet, bør du sende både lim og en flig af flisen til analyse. Og brug åndedrætsværn, selv hvis det ikke er asbest, alt nedrivningsstøv er usundt.
Huset er bygget i 55, og vi troede først, det var rene linoleumplader, men jeg har nu forstået, at det ikke var så almindeligt. I løbet af 50'erne begyndte man at blande asbest i gulvplader af linoleum og vinyl, ligesom disse.KristinaRT sagde:
Hvor gamle er pladerne?
Som sagt ovenfor, rene asbestplader lagde man på tag og satte nogle gange på vægge ude. Ikke indendørs, og de har absolut ikke en sådan overflade. Så nej, du har ikke slebet direkte på asbest.
Du har helt ret i, at det er støvet, som er farligt, men det gælder alt støv, der opstår, når man river noget. Man skal passe på sine lunger og altid bruge god åndedrætsbeskyttelse, når man river, sliber, borer osv. Ikke kun der, hvor man mistænker/ved/tror, der er asbest.
Nej din støvsuger er ikke forurenet, men er du meget bekymret, kan du jo skifte pose og filter i den?
Lungefibrose får man af forskellige ting, og rygning er en af dem. I dag er man meget mere bevidst om, at det er farligt at indånde støv, så det skal du ikke bekymre dig om.Filzone sagde:
Jeg har meget stor respekt for emnet og er meget ængstelig som person. Min morfar døde af lungefibrose, dog var han eksponeret for alt muligt under sin levetid. Meget arsenik(og formentligt også en del asbest), samt var ryger i 20-30 år. Vi kommer til at lægge et nyt gulv over det eksisterende, som får lov at blive liggende under. Hvis det passer, at asbesten ikke ligger i nærheden af overfladelaget, letter det lidt på bekymringen.
Derimod er det fornuftigt at passe på sine lunger.
Jo, jeg er bevidst om, at hans levevis var betydeligt mere risikofyldt end mit.KristinaRT sagde:
Har testet disse, ikke asbest. Men det er egentlig ikke svaret på dit spørgsmål, da en produktserie kunne indeholde asbest, en anden ikke. Der findes endda en hel serie, som hed "viny-best", der så ligesom din og min måtte.
Et fandens kvalitetsgulv for øvrigt. Mine har siddet i over 50 år og haft hunde og grusede sko på dem hver dag. Næsten ingen skrammer.
Et fandens kvalitetsgulv for øvrigt. Mine har siddet i over 50 år og haft hunde og grusede sko på dem hver dag. Næsten ingen skrammer.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Borrade hål i fasad, bör jag vara orolig för asbest?
Fasad -
Oro för asbest – någon med erfarenhet?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Någon som vet vad det här är för golvplattor? Vinylasbestos?
Golv -
Rev upp gammal matta av någon typ av tyg bör jag vara orolig? Asbest??
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Riva plastmatta men orolig om det är asbest i golvmatta / lim
Golv