Hej alle,
et spørgsmål til nogen, der arbejder med beton konstruktioner. Ved en fejl blev to armeringsjern 20mm i diameter skåret i toppen af en dørkarm i et hus bygget i 1950. Armeringsjernene sad lige under betonen i en bærende væg. Er det noget, der skal genoprettes, kan det føre til revnedannelse, hvis de mangler, eller var den største funktion af dem ved selve støbningen?
20 mm er virkelig kraftigt, så væggen bærer sandsynligvis store kræfter. Beton er meget stærk mod trykkende kræfter, men revner let ved trækkende. Derfor er der en åbenbar risiko for, at åbningen vil revne, hvis betonen udsættes for store kræfter oppefra ned mod åbningen. Det forhindrer armeringsjernene og holder sammen på betonen, selv i de retninger hvor den er svagest.
Edit: Simpel painttegning for at vise de trækkende kræfter, som armeringsjernene ikke længere kan modstå, og hvor beton er svagt:
Jeg har ansat en svejser, som svejsede på armeringsjern ende mod ende og har fyldt med cement, så det dækker jernene. Han, som svejsede, arbejder med bygningssvejsning, men troede egentlig ikke, det gjorde så stor forskel med de to jern, jeg turde dog ikke tage nogen risici. Ville bare høre med andre, som arbejder med byggeri, om det lød rimeligt.
20 mm er rigtig kraftigt så væggen bærer antagelig store kræfter. Beton er meget stærkt for trykkende kræfter men sprækker let ved trækkende. Altså er risikoen åbenbar at åbningen vil sprække op hvis betonen udsættes for store kræfter oppefra ned mod åbningen. Det forhindrer armeringsjernene og holder sammen på betonen også i de retninger hvor den er svagest.
Edit: Simpel painttegning for at vise de trækkende kræfter som armeringsjernene ikke længere kan holde imod og hvor beton er svagt.
Jeg tog ind en byggesvejser som svejsede to armeringsjern ende mod ende og har lagt cement på og dækket jernene. Dog må der vel være flere armeringsjern med jævne mellemrum som holder sammen på betonen. Som jeg forstår det plejer byggeri at være meget overdimensioneret, kraften burde vel fordeles på andre armeringsjern?
Hej,
20 mm armeringsjern er generelt meget groft til en dørkarm, så sandsynligvis har disse jern noget andet at gøre med. Svært at sige, hvad de kan være til uden at se, hvordan det ser ud omkring, men et eksempel er som nedenfor. Hvis der kommer en stor koncentreret last ovenfra fra en søjle, er der behov for mere armering oven over døren.
Uanset hvad, er jernene nu svejset sammen, så bæreevnen er genoprettet, og ingen yderligere handling er nødvendig.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.