Hej,
Vi har en limtræsbjælke med en lille væg (60 cm) under. Væggen består af stolpe 10*10 cm, såklart bærende, samt to reglar (se billede).
Er reglen i modstående ende på væggen også bærende? Kan den fjernes?
Det er jo ret umuligt at sige, om dimensioneringen af bjælken og dens søjler er afhængig af den regel eller ej. Indgreb i bærende konstruktion kræver, at kommunen godkender en byggemelding, og hvis kommunen har modtaget en byggemelding, bør det i den fremgå, hvordan dimensioneringen er udført.
Formålet er IKKE at lave indgreb i den bærende konstruktion men at stolpen skal blive stående. Reglen i den anden ende, kan den være en del af den bærende konstruktion med hvordan det ser ud på billederne eller er den kun en del af den lille væg? Som i så fald kan fjernes?
Jeg mente altså, at du kan tjekke byggemeldingen fra, da væggen blev åbnet op for at finde ud af, om reglen er en del af den bærende konstruktion eller ej.
Jeg tror ikke, at man kan være sikker på, om den reglen er bærende eller ej ud fra nogle fotos af, hvordan det ser ud. Højst belastning på væggen bliver det, når der er mest våd sne på taget.
Ville sætte penge på, at den sømmede regel mod den bærende stolpe ikke er bærende i hvert fald.
Ser ud til at være 5-10mm glippe op til bjælken.
Hvis jeg skulle gætte, så er den fritstående ikke bærende ... men det er kun et gæt, og i dette tilfælde vil man vide det med sikkerhed.
Så når det gælder den, er jeg enig i at tjekke tegningerne og dokumenterne, der findes hos kommunen.
Jeg mente altså, at du kan tjekke byggemeldingen fra dengang væggen blev åbnet for at finde ud af, om reglen er en del af den bærende konstruktion eller ej.
Jeg tror ikke, man kan være sikker på, om reglen er bærende eller ej ud fra nogle fotos af, hvordan det ser ud. Højeste last på væggen bliver der, når der er mest våd sne på taget.
Vi har åbnet væggen nu. Så der findes ingen byggemelding.
Vi har åbnet væggen nu. Så der er ingen byggeanmeldelse
Mener du, at limtræsbjælken er fra, da huset blev bygget?
Hvor gammelt er huset?
At åbne op køkkenet er jo et ret nyt fænomen, og det er jo først, når man laver store åbninger i stedet for smallere døråbninger, at man har brug for store limtræsbjælker.
Ingen tegninger tilbage hos kommunen?
Kan du tage et ekstra billede af fastgørelsen af den fritstående regel op mod limtræsbjælken med udsigt fra/på "indersiden"
ellers må man vel forsøge at fjerne de skrå-søm for fastgørelse mod limtræsbjælken og håbe på, at den stående regel let kan flyttes sidelæns oppe ved taget.
Hvis det kan den, er sandsynligheden for, at den er bærende, betydeligt mindre.
Men det er klart, der er jo ikke noget sne lige nu, der belaster, og spørgsmålet er, hvordan det bliver, når det sker.
Hej,
Vi har en limtræbjælke med en lille væg (60 cm) under. Væggen består af stolpe 10*10 cm, såklart bærende, samt to reglar (se billede).
Er reglen i modstående ende på væggen også bærende? Kan den fjernes?
[billede][billede][billede][billede]
Hvis du fjerner den ensomme regel, vil bjælken sandsynligvis ikke falde, men du bør holde øje med bjælken, hvis den begynder at give efter..
Jeg kan med stor sandsynlighed og af erfaring sige, at det vil holde med bare den store stolpe tilbage, men fjern stolpen og hold øje med bjælken i et par uger..