I
Hej,

Jeg har tidligere brugt en del MS-polymer fra både Tec7 og Biltema. Det lugter dog en del, og selvom jeg bruger maske med A1 filter, kan jeg stadig mærke det resten af dagen i luftvejene.

Findes der et andet venligt tætnings- og limemiddel med mindre duft/gas, men som stadig holder godt?

I dette tilfælde skal det bruges til at lime et rensningsbrønddæksel (nyligt malet) i kælderen for at stoppe radonlækage.

Stålpladeoverflade monteret i beton, muligvis som brønddæksel, med rutemønster og omgivende fugemasse.

Hvad tænker I om Illbruck SP054 Lim- & Byggfog? Det står dog, at man bør bruge AX filter ved dårlig ventilation, antager det betyder A1 eller A2.

Rickard.
Det føles som om det er nogenlunde det samme, men jeg læste ikke utrolig nøje...

Vil du ikke gerne kunne løfte på låget på et senere tidspunkt? Silikone uden eddike lugter ikke meget og kan demonteres nogenlunde nemt. Kan ikke males på og sidder ikke helt lige så fast, men måske fungerer det?

I
Jo de er nok ret ens produkter, får dog indtrykket af at SP054 er lidt svagere, lidt mere følsom over for hvor den appliceres.

Rensbrunnen kan sikkert blive nødt til at blive åbnet en gang i fremtiden, men da tænker jeg mig, at man bryder den op og så sætter man ny lim for at fastgøre og forsegle den igen. Alternativet ville have været at sætte gummiliste og skrue den fast, men det vil sandsynligvis kræve, at man gevindskærer huller til fastgørelsen, hvilket jeg er usikker på at gøre.

Som sagt, så funker nok silikone godt her. Men en gummiliste på indersiden er jo mere elegant. Klarer du dig ikke med selvklæbende? Hvis du har brug for en ramme under lugen, kan den måske sættes med lim.

Du kan også bruge silikone som liste, men det er lidt mere besværligt.

Åbn lugen, læg en ordentlig streng med silikone. Derefter smører du lugen grundigt med slipmiddel og lægger den på plads og fjerner overskydende silikone. Har alt gået rigtigt til, har silikonen formet sig efter sprækken, sat sig i rammen men ikke i lugen, som nu kan åbnes efter at det er hærdet.

• Synes
NorraS
  • Laddar…
I
Han desværre satte Tec7, men når det engang skal rives op igen, vil jeg sandsynligvis kigge på en anden løsning. Måske skal man tage sig sammen og lære at gevinde indsatsen, sætte en eller anden form for gummiliste og så skrue låget fast, det ville have været den pæneste løsning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.