Vi skal bygge en terrasse, som også kommer til at fungere som en noget kortere "carport" med plads til to biler. Bredden bliver 7,5 m og dybden 3,75 m, og for at undgå en søjle i midten af carporten vil jeg have, at den kun støttes op med 2 søjler i hvert hjørne. Dette fordi jeg ikke kan køre ind i garagen lige forfra, men fra venstre, og jeg har 6 m fra bjælken til hegnet mod naboen og vil gøre det så enkelt som muligt at komme ind og ud med bilerne. Jeg var hos stålhandleren, der kiggede i bogen og sagde, at jeg har brug for en Hea400 bjælke til den længde, men så lo kollegaerne ad ham og mente, at det er rigeligt med en HEA200 bjælke.

Jeg vil ikke have, at det skal gynge for meget oppe på terrassen, eller at man skal være nødt til at have bordsplacering, og at det bliver alt for åbenlyst, at man placerer de tykkeste tættere på væggen og de tyndeste i de ydre hjørner, hvis man skal have selskaber om sommeren.

Hvad angår vintertid og sne, vil terrassen naturligvis ikke blive brugt, når den er snebeklædt.

Jeg har også været i kontakt med en konstruktør, der også hurtigt regnede ud, at en hea400 er meget overdrevet. Han fandt ud af, at det er rigeligt med en Hea260.

Er der nogen her på forummet, der er dygtige til konstruktioner og ved noget om bæreevne og nedbøjning osv., der kan hjælpe mig med nogle gode råd og ideer?

Der vil samtidig blive bygget til en garage, så den nuværende garage bliver en dobbeltgarage, som terrassen vil fortsætte oven på, og der kan man forberede befæstelser og lignende. Spændet, der findes mellem den nuværende altandør og garageport, er 60 cm.

Dybde 3,75 m
Bredde 7,5 m

Vedlagt en lille skitse af, hvordan det er tænkt at blive.

Meget taknemmelig for al den hjælp jeg kan få!

• Skitse af et hus med en planlagt veranda/altan, der også fungerer som en carport med dimensioner markeret, herunder længde og støttebjælker.
  • Skitse af en bygning med en altan og carport, to støttende pæle i hvert hjørne. Viser planlagt konstruktion med mål.
Hvis man skal tælle dækket som en altan, hvilket vel er rimeligt, ligger den nyttige belastning på 3,5 kN/kvm. Hvis man regner med en samlet udlagt belastning på 4 kN/kvm, så får jeg linjelasten på bjælken i forkanten til 7,5 kN/m. Hvis man forestiller sig, at en acceptabel nedbøjning på bjælken er L/600, fordi den er understøtning for sekundære bjælker, så kræves der en HEA 280.

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
Sjovt problem at løse. Der findes en utraditionel løsning.

Du skal have et rækværk på altanen formoder jeg. Det bør være mindst en meter højt (lidt mere hvis man skal være nøjeregnende)

I et sådant rækværk kan du skjule en fagværksbjælke der kan klare lasten. Der er ingen regel der siger at bjælkelaget skal være ovenpå bærelinjen.

Mvh Findus

• Synes
Shakalaka og 4 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Om man skall räkna däcket som en balkon, vilket vel er rimeligt, ligger den nyttige last på 3,5 kN/kvm. Om man regner med en samlet udspredt last på 4 kN/kvm så får jeg linjelasten på bjælken i forkanten til 7,5 kN/m. Hvis man forestiller sig, at en acceptabel nedbøjning af bjælken er L/600, da den er leje for sekundære bjælker, kræves der en HEA 280.
Tak for dit engagement og udførlige svar! Jeg er rigtig dårlig til den matematiske udregning, men det jeg forstår er, at hvis man regner med, at halvdelen af området nærmest garagen vil bære den halvdel og de to støttepiller, og bjælken vil bære den anden halvdel, så betyder det altså 3,75 som dybden bliver, og deler man det med 2, bliver dybden 1,875x7,5m som jo bliver lidt over 14kvm, der hviler på den bjælke. + 512kg egenvægt for en Hea260 kontra egenvægt på 573kg for en Hea280. Hvor mange kg skal man regne pr. kvadrat på hele området samt den anden halvdel nærmest bjælken ifølge "normen". Jeg vil gøre det ordentligt men alligevel forsøge at gå ned i dimension, hvis muligt, uden at jeg får trampolineffekten. Måske svejse et ekstra liv ind eller svejse skiver på begge sider eller lignende, hvis det er muligt at stive den mærkbart op på den måde. Der skal jo kun trall på og nogle havemøbler, så det bliver jo ikke nogle større laster at regne på.

Tak på forhånd!

findus42 findus42 sagde:
Sjov problem at løse. Der findes en utraditionel løsning.

Du skal have et gelænder på altanen formoder jeg. Det bør være en meter højt mindst (lidt mere hvis man skal være nøjeregnende)

I et sådant gelænder kan du skjule en fagværksbjælke, der klarer lasten. Der er ingen regel, der siger, at bjælkelaget skal være ovenpå bærende bjælken.

Mh Findus
Hej Findus,

Da jeg var hos min lokale stålleverandør, kiggede han i bogen og sagde, at jeg mindst har brug for hea400, for en bjælke på 7,5 m. Novice som man er, tænkte jeg, at han rimeligvis kunne dette bedre end mig, som ikke kan det overhovedet. Men så har jeg forsøgt at læse op så meget som muligt og nysgerrigt set på forskellige konstruktioner og set, at store jernbanebroer med betydeligt længere spændvidde har den type bjælke samt den du nævner, som bærer den ovenpå. Så så jeg, at de havde en bjælke i samme stålhal, som var af typen hea320 eller ipe320, lidt usikker men på en længde på mindst 15 meter, som bar kæmpebjælker og en last på mindst 150-200 ton.

Jeg tager meget taknemmeligt imod også forslag til de mere utraditionelle løsninger. Vi har en lille dreng på 3 år og en til på vej, så det vil nok blive lidt højere gelændere, tror jeg. Har ikke rigtig nået dertil endnu, da jeg er gået lidt i stå i konstruktionstankerne :)

Skulle du ikke kunne have selvbærende plåt som gulvbjælkelag? Har ingen anelse om hvor meget svigt der er i sådanne dog. Ellers kunne jeg godt lide fagværksdelen.

Jeg vil prøve at svare lidt senere i dag, når hund og andre har fået deres motionsbehov opfyldt. Spørgsmålet rummer flere interessante problemer.

Nogle skitser på, hvordan det kan løses. Sidder ved køkkenbordet og har adgang til papir og pen.
Håndtegnet skitse af en konstruktion med noter om bjælker, stolper og bolte, set fra siden på et stykke papir, muligvis til et byggeprojekt.
Håndtegnet skitse af bygningsplaner med noter om vandhåndtering over carport, skridtningsdetaljer og placering af bærende elementer i blå pen.
Regne på bultförbanden kan jeg ikke. Havde jeg bygget det til mig selv, havde jeg kigget på standardtegninger for tagspær på mutsvarande spændvidde og femdoblet arealerne på boltene sammenlignet med tilsvarende arealer på sømmene.

Oliebrændte M30 med firkantede skiver kan være pænt. Giver lidt viktorianske vibes til konstruktionen. Knæer er ikke nødvendige, hvis overliggeren er kraftig nok, men kan være pænt.

Mvh Findus

PS. Jeg glemte at tegne "målarspiken" ind. DS

Som nyttig last på altaner og lignende konstruktioner bør man regne med 3,5 kN/kvm. Dette er naturligvis en dimensionerende faktor. En anden er bjælkens maksimale (dvs. acceptable) nedbøjning. Eftersom det er en slags bærende bjælke, som andre bjælker hviler på, bør man huske, at nedbøjningen fra de senere tilføjes til den for primærbjælken. Derfor synes jeg, at L/600 er et rimeligt krav. Hvis du sænker kravet til L/300, går det fint med en HEA 240. Bjælkerne, der ligger på stålbjælken, bør være 45x220 C 24 på c/c 400 mm, og terrassebrædderne mindst 28 mm tykke.

Hvis du i stedet for stål vælger limtræ, bør du vælge en 215x495 bjælke. Den giver samme nedbøjning som en HEA 280. Den bliver også billigere, ca. 8000 kr (kalkylepris 10000 kr/m3) sammenlignet med godt og vel 14000 kr (kalkylepris 25 kr/kg) for stålet.

En anden strategi er at acceptere L/300 som nedbøjning for primærbjælken og i stedet bruge stivere sekundærbjælker, men så skal du overgå til limtræ. Forslagsvis 90x225 c/c 600 plus normalt terrassebrædder.

Hvordan blev det? Skal bygge næsten præcis på samme måde bortset fra, at det kun bliver fastgørelse mod væg langs med langsiden af altan /carport. Det ville være sjovt at se slutresultatet!

• Synes
Cillit
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.