Hej!

Vi skal bygge en terrasse på ca. 50-60 kvm.
Til rammen har jeg tænkt at bruge imprægneret træ for lang levetid.

Men så har jeg gået og overvejet OM det er helt tosset at bruge ubehandlet træ til gulvet. Årsagen er, at jeg helst vil have miljøet så giftfrit som muligt.

Jeg har haft en terrasse med gulv af imprægneret træ, som så temmelig slidt ud efter 30 år. Allerede efter 20 (ejede ikke huset dengang) var den vist ret slidt. Mest på grund af brug selvfølgelig.

Jeg tænkte på at spørge, om nogen har erfaring med terrasse i ubehandlet træ og så ikke i lærk. Jeg har hørt via rygter, at man skal slibe gulvet cirka hver femte år og oliere det grundigt hvert år. Kan det passe, at det er nok?

En anden rygte, jeg også har hørt, er, at imprægneret træ er så udbredt, at ingen stiller spørgsmålstegn ved at bruge ubehandlet træ, og at det således snarere gavner salget.

For at være helt ærlig så de konstruktioner af ubehandlet træ, jeg selv har lavet, og som ikke har jordkontakt, har kun fået gråt patina, men de har ingen antydning til råd. Disse konstruktioner er bukke osv., ikke noget man dagligt bruger og slider på selvfølgelig.

Mvh
Fredrik

Taknemmelig for kommentarer.
Mvh
Fredrik

Jeg ved, at der er nogen på forumet, som har bygget sin altan i uimprægneret træ og derefter malet med roslagsmahogny, for et par år siden, så en vis erfaring burde jo findes. Kan dog ikke huske hvem, kan forsøge at gruble lidt.

S
står den godt og du behandler den på nogen måde så skal det gå godt

Byg med ædeltræ eller komposit?

Med venlig hilsen, fremax

Spange og fugletårne ved naturum Tåkern er lavet af totalt ubehandlet fyrretræ (enkeltstående meget lange pæle af lærk) og har holdt fint siden 2009. En stor del af de ca. 70000-100000 årlige besøgende ved naturum tramper på dem. Miljøet er ret fugtigt. Det er nok godt at bygge, så du kan udskifte enkelte planker.
http://www.lansstyrelsen.se/Ostergo...r/friluftsliv/naturum-takern/Pages/index.aspx

Eg er endnu bedre. Bærende konstruktion af eg med fyrretræsplanker på vil holde længe.

• Synes
Mr.blomquist og 1 anden
  • Laddar…
Lærk eller varmebehandlet så holder det uden problemer.

Jeg har bygget min terrasse i ubehandlet træ. Korrekt konstrueret kan det holde i mange år. Jeg ville ikke have gift på mine bare fødder. Desuden er trykimprægneret træ i dag kun behandlet i de yderste få millimeter. Træet plejer at begynde at rådne fra endetræ. Og dette er lige så ubeskyttet i trykt som utrykt træ, som ikke trænger dybt ind. Jeg byggede dækbrædderne af utrykt fyrretræ. Indenfor kanten havde jeg en 2"x2" rundt om som bærende. Der blev nogle ikke-ventilerede spalter, som var følsomme, men det kan man gøre bedre. Læg brædderne så de buer opad, så kan vandet løbe af. Det har holdt i over ti år, så skulle det snart være tid til at skifte dele af terrassen. Næste gang ville jeg absolut bygge igen i utrykt træ, af økologiske men også æstetiske grunde. Trykt træ er virkelig grimt.

• Synes
Emil_K og 1 anden
  • Laddar…
Thomas_Blekinge sagde:
Jeg har bygget min terrasse i uimpregneret træ. Rigtigt konstrueret kan det holde i mange år. Jeg ville ikke have gift på mine bare fødder. Desuden er imprægneret træ i dag kun behandlet i de yderste få millimeter.
Træet plejer at begynde at rådne fra endetræet. Og dette er lige så ubeskyttet i trykbehandlet som ubehandlet træ, som ikke trænger dybt ind.
Jeg byggede dækkebrættene af ubehandlet fyrretræ. Inden for kanten havde jeg en 2"x2" hele vejen rundt, som skulle bære. Der var nogle uventilerede sprækker, som var følsomme, men det kan man lave bedre. Læg brædderne så de buer opad, så vandet kan løbe af.
Det har holdt i over ti år, derefter var det snart tid til at udskifte dele af terrassebrædderne.
Næste gang ville jeg absolut bygge igen i ubehandlet træ, både af økologiske og æstetiske grunde. Trykbehandlet træ er virkelig grimt.
Trykimprægneret er trykket hele vejen igennem (medmindre det tilfældigvis er harpiksrigt kernetræ, hvilket er lige så godt. Grunden til at det slides først ved endetræet er at belastningen er værst der.

Men det er en bagatel. Det fungerer fint med ubehandlet, men holder ikke lige så længe. Hvor længe det holder afhænger af træets kvalitet, hvor og hvordan terrassen bygges, behandling osv.

Vores altan er bygget helt i 220x45, uimpregneret (endda gulvet). Stammen er knastør og fin, men gulvbrædderne, som blev udskiftet af den tidligere ejer for måske 4-5 år siden, skal udskiftes i år, fordi nogen vil træde igennem dem. Ét sted kunne jeg trykke en finger igennem.

Det bliver imprægneret for alle pengene ved udskiftningen.

Autodidakt: Det trykte træ jeg har set de seneste år er kun trykt nogle millimeter fra overfladen. Da savede jeg det lige igennem. Har det ændret sig på det seneste?

• Synes
Bivack
  • Laddar…
Interessant det her med Lärk.
På nettet står der ofte, at det er modstandsdygtigt mod råd, men jeg har lidt modsatte erfaringer:
Da vi købte det forrige hus, vi boede i, erklærede sælgerens bror, at hegnet var af lærk og skulle holde i lang tid endnu. Det tog ikke lang tid, før rådskaderne var så fremskredne, at hegnet måtte til "den sidste hvile" på ÅVC.

Der, hvor vi bor nu (mit barndomshjem), er hegnet kun malet med Cuprinol indimellem og blev opsat i slutningen af 1950'erne. Først nu begynder det at give sig visse steder.

Forskellen er, at det sidstnævnte træværk blev udvalgt af en nærliggende bonde til min far for netop at blive...hegn.

• Synes
Ocko og 1 anden
  • Laddar…
Man skal ikke stole på trykimprægneret træ.
Det vigtigste er, at terrassen er konstrueret rigtigt, så der ikke forekommer stående vand og ophobning af affald. Derefter skal træet vælges med omhu og viden.
Så spiller imprægneringen ikke længere nogen større rolle.

Thomas_Blekinge sagde:
Autodidakt: Det trykte træ jeg har set de seneste år, var kun trykt nogle millimeter fra overfladen. Da savede jeg det lige igennem. Har det ændret sig på det seneste?
Hvis du køber kontrolleret (stemplet) træ, er det trykt hele vejen igennem. Men hvis du har kådrigt kerneved, kan det ikke trykimprægneres. Så bliver det ikke grønt/brunt i kernen, men holder lige så godt alligevel. Jeg har aldrig i over 30 år oplevet stemplet træ, der var dårligt trykt. Derimod nogle, der var af dårlig kvalitet (knastet, hurtigvokset, sprækket mm.)

• Synes
oxöga
  • Laddar…
Dette med at forskellige træsorter skal modstå råd varierer. Når der fandtes/findes gammel fyr, som var harpiksrig, så holdt den længe, I ser det oftest i gamle vinduer. Det samme gælder lærk, afhængigt af hvor den kommer fra og hvordan den har vokset påvirker, så det der kaldes sibirisk lærk kan være godt eller dårligt præcis som med vores fyr. Det er mange mil og forskellige vækstzoner, hvor lærken vokser i Rusland. Trykimprægneret træ kan også retfærdiggøres miljømæssigt med nutidens imprægneringsmidler. At skulle udskifte træ på grund af, at det er råddent for tidligt, og derefter anskaffe nyt er værre for miljøet ud fra hele produktionskæden med fældning/bearbejdning/transport. Så i dag er det miljømæssigt bedst at få træet til at holde så længe som muligt (ekskluderer påvirkning af forskellige efterbehandlingsmetoder vi selv udfører, da det ville blive for komplekst). Så at udelukkende vælge trykimprægneret træ fra, fordi det er behandlet ud fra miljøhensyn, føles forkert, hvis man ikke ser på helheden.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.