Hej,
Vi er i processen køkkenrenovering og som så mange andre rive-bærende-væg-tråde vil vi åbne op mellem køkken og spiseplads.
Vi har i dag en limtræsbjælke som afveksler en åbning på 4m med en søjle i midten.
Vores overvejelse lige nu er, om det er muligt at åbne yderligere 180 cm og erstatte limtræsbjælken med en 6m stålbjælke alternativt to 3-meters stålbjælker, hvis det er bedre at have reglen i midten.
Der hvor støttepunktet er i dag, er grunden forstærket med en sokkel.
Jeg har læst igennem en del tråde om dette her, men jeg forstår ikke helt, hvorfor man nogle gange fraråder det, og nogle gange fungerer det godt, så jeg vil bare gerne vide, om det er en dårlig idé i vores tilfælde, eller om vi skal gå videre og få en konstruktør til at beregne det?
Lidt baggrundsfakta
1.5 plans hus med indrettet loft. 13x9 m
Tak for al input vi kan få.
Vi er i processen køkkenrenovering og som så mange andre rive-bærende-væg-tråde vil vi åbne op mellem køkken og spiseplads.
Vi har i dag en limtræsbjælke som afveksler en åbning på 4m med en søjle i midten.
Vores overvejelse lige nu er, om det er muligt at åbne yderligere 180 cm og erstatte limtræsbjælken med en 6m stålbjælke alternativt to 3-meters stålbjælker, hvis det er bedre at have reglen i midten.
Der hvor støttepunktet er i dag, er grunden forstærket med en sokkel.
Jeg har læst igennem en del tråde om dette her, men jeg forstår ikke helt, hvorfor man nogle gange fraråder det, og nogle gange fungerer det godt, så jeg vil bare gerne vide, om det er en dårlig idé i vores tilfælde, eller om vi skal gå videre og få en konstruktør til at beregne det?
Lidt baggrundsfakta
1.5 plans hus med indrettet loft. 13x9 m
Tak for al input vi kan få.
BirgitS sagde:
Tak for svar. Vi behøver ikke nødvendigvis dimensioner men mest en virkelighedstjek - om det er noget rimeligt gennemførligt uden at det bliver alt for dyrt eller om vi burde arbejde på alternative løsninger.. Hvis det er realistisk så går vi videre og tager en konstruktør ind...
Hej! Jeg er ikke bygningsingeniør men snarere en pensioneret maskin-dito. Det er højst sandsynligt muligt at finde en bjælkedimension, der kan aflaste åbningen, især hvis I kan beholde stolpen. At afveksle 6 meter uden stolpe kræver en ordentlig størrelse, og det bliver ret store kræfter under stolperne i enderne af bjælken også. Der er dimensioneringsprogrammer på nettet man kan lege med for at få en fornemmelse for, hvor man havner, hvis man skulle have brugt limtræ, de erstatter ikke en konstruktør, men man kan få lidt idéer. At beregne en bjælke bør være en let sag for en trænet ekspert. Held og lykke 
Tak for svar. Det var også min tanke, at det bliver lidt voldsomt med 6 m uden midterstolpe, så vi kan absolut forestille os at beholde den. Testede at regne med træ-bjælker i et program, men der var åbningen max 5 m.M Mseli sagde:Hej! Jeg er ikke bygningsingeniør, men en afdanket maskin-ditto. Det kan højst sandsynligt findes en bjælkedimension, der kan aflaste åbningen, især hvis I kan beholde stolpen. At veksle af 6 meter uden stolpe kræver en ordentlig størrelse og der bliver ret store kræfter under stolperne i enderne af bjælken også. Der findes dimensioneringsprogrammer på nettet, man kan lege med for at få en idé om, hvor man havner, hvis man skulle have brugt limtræ, de erstatter ikke en konstruktør, men man kan få nogle idéer. At regne på en bjælke bør være en let sag for en uddannet professionel. Held og lykke![]()
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Afveksling hjertevæg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Afdækning Hjerteskillevæg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Afveksling af hjertvæg og er væggen bærende?
Bygningsfysik -
Rimligt pris för rivning och avväxling av en bärande betongvägg?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimelig pris for at beregne afveksling for en bærende væg
Byggematerialer & Byggeteknologi