Hej, jeg skal rive 2 vægge på stueetagen i mit 1,5 plads hus.
1 af væggene er ikke bærende men har en søjle i sig, den anden væg er bærende (tror jeg?) Og har også søjler i sig.
Jeg vil have fjernet søjlen i den ikke bærende væg og rive den bærende men beholde søjlerne.
Hvordan skal jeg gå til værks for at udskifte dette?

Rød linje er den væg jeg tror er bærende og ønsker at rive.
Blå linje er væggen som ikke er bærende og skal rives.
Gul pil viser søjlen som jeg vil rive.
Lilla linje viser hvor jeg antager bjælken skal ligge.
Fungerer dette eller er det bare at glemme?
Mvh alex
Byggnadsritning med markerade väggar: röd (möjligen bärande), blå (icke bärande), gul pil på pelare, lila linje för föreslagen balkplacering.

Rent teknisk set er det ikke noget problem.........Det besværlige bliver nok, at bjælken sandsynligvis bliver temmelig robust og høj.........

Er det muligt at åbne gulvet og integrere den? Så kan du reducere bjælkens konstruktionhøjde nedad.
Vægpartiet til venstre for den blå væg skal forblive? Der får du en søjle i væggen, så den frie længde er nok noget kortere end hele lilla, hvilket er godt.
Alternativt, hvis du kan have krydsvirkning på lilla og blå, men det er meget mere besværligt at beregne og indbygge.
Dvs. integrere en 260 bjælke i det rum i gulvet og lade den lilla hænge i den blå

Hvad har du for fundament? Det bliver en meget høj punktbelastning, som du skal tage højde for med en eller anden form for pæl eller ny støbning.

C corre sagde:
Er det muligt at åbne gulvet og indfælde den? Så kan du reducere byghøjden på bjælken nedad. Vægpartiet til venstre for blå væg skal være tilbage? Der kan du få en søjle i væggen, så den frie længde er noget kortere end hele lilla, hvilket er godt. Ellers hvis du kan have krydsvirkning på lilla og blå, men det er meget mere besværligt at beregne og bygge ind. Altså indfælde en 260 bjælke i det rum i gulvet og lade den lilla hænge i den blå.

Hvad har du for grundlæggelse? Det bliver meget høj punktbelastning, som du skal tage højde for med en form for pilaster eller ny støbning.
Hvordan mener du med at åbne gulvet og indfælde den? Væggen til venstre for den blå vil være tilbage ja. Grundlæggelse?

Tror du den røde væg er en bærende væg som jeg tror, eller er den ikke det? Hvorfor er der 5 stk. parallelle søjler gennem huset? Er det ikke dem, der er bærende? Hvad taler vi om for en bjælke? HEA? jeg vil jo gerne komme så meget som muligt ned i dimension.

Du er bevidst om, at du allerede har bjælker der? (De stiplede på oprindelsestegningen) Søjlerne er for at støtte dem op.

Jeg havde nok antaget, at den stiplede længdegående linje har bærende funktion. Det betyder i så fald, at der findes en afveksling i taget ovenover det, der ser ud til at være mærket garage. Lignende afvekslinger kan selvfølgelig foretages på resten af strækningen, hvis der findes søjler, som bærer på passende afstand, og pladen under søjlerne kan klare punktlasten. Men tjek med en konstruktør

Ok, tak for svar.
Er det så roligt at antage, at der også ligger en bjælke over den røde væg?
Også den strækning er jo stregtegnet.
Altså at væggen ikke er bærende, men at der ligger en bærende bjælke der?

Så det føles som et dødt løb at fjerne søjlen med en gul pil?

Jeg ville ikke turde tage den søjle, du har markeret.

Spontant ville jeg sige, at den brede stregning ved den røde væg viser, at der er en forstærkning under gulvet, hvilket skyldes funderingsmetoden.

Du ser en lignende markering ved alle plinter,

Hvis du skal tage den markerede søjle, må du se på at skifte bjælken hele vejen, det kan blive et saftigt stykke. Som nogen skrev, er de stiplede linjer sandsynligvis en forstærkning eller vot i bjælkelaget. Det i sig selv, at den er der, og hvordan den ser ud, kan tyde på at den "røde" væg har andre opgaver end blot at bære, den kan stive konstruktionen og være lidt sværere at fjerne. Absolut noget, du skal tage med en konstruktør og få papir på, inden du går videre. Man kan jo få meget hjælp på forum, men man må også si blandt rådene (også mine, vi tænker alle forkert nogle gange). Min første tanke er i hvert fald, at det er et sindssygt arbejde, du har foran dig, hvis du vil omlægge alt det der uden den søjle. Men nogle gange er det sjovt at arbejde!

Mats-S
Jeg ville aldrig aldrig begynde at rive søjler/vægge her uden at have taget hjem til en ekspert på bygningskonstruktioner ... mine og andres udtalelser her på forummet er værdiløse, da ingen af os har været på stedet og set de faktiske forhold :)

• Synes
May
  • Laddar…
Mange tak for alle svar!
Et spørgsmål mere, jeg skal flytte entrédøren fra nuværende position (hall 001) til der, hvor vinduet i soveværelset (002) sidder.
Jeg vil mure den nuværende indgang til.

Fungerer dette konstruktionsmæssigt, eller har jeg brug for en form for understøtning her også?

Rumnummer på denne tegning altså.

• Plantegning med rumsnumre: garage 003, vaskeri 004, sauna 005, sovrum 002, hall 001, køkken 010.
Vi ved jo ikke, hvad du har for facademateriale og så videre, men holder du dig inden for målet på vinduet og ikke bredere, burde der jo ikke være nogen bekymringer.

S Svanteman sagde:
Vi ved jo ikke, hvad du har for facademateriale og så videre, men holder du dig inden for målet på vinduet og ikke bredere, skal det jo ikke være nogle bekymringer.
Det er mexi mursten og huset er fra 1981.
Åbningen vil blive 20 cm bredere end, hvad vinduet er i dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.