Hej! Vi har et hus fra 40'erne, som vi renoverer, og i stueetagen er en væg blevet åbnet lidt op, hvor der tidligere var en væg og kun en døråbning mellem et køkken og en spiseplads. Dette er blevet gjort af en tidligere ejer.

Bjælkerne på førstesalen er skarvet over bjælkelaget (som tidligere altså var en væg) og banket sammen med brutalt grove søm. (Originale siden 40'erne) Vi er i gang med at renovere rummet på førstesalen og har også set på bjælkelaget, der er lavet. 3 af 5 stolper hviler over bjælkelaget, og som jeg har kunnet se, er der først en 50x50-regel, som selve bjælkerne hviler på. Denne ser original ud fra 40'erne. Den tidligere væg har sandsynligvis været tilknyttet denne regel, men nu sidder der en yderligere regel under, som så er bjælkelaget. Den regel ser nyere ud.

Hvis jeg måler bjælkelaget ned mod underloftet og så nedhænget i stueetagen, får jeg det til, at bjælkelaget totalt virker at være 230 mm. Så den nye "regel" under 50x50-reglen synes at være ca. 180 mm, men sammen bliver de altså ca. 230 mm. Bjælkelaget er ca. 2,28 meter.

Bjælkerne på førstesalen er, som nævnt, skarvet over bjælkelaget, og bjælkerne på den ene side er 2,85 meter og på den anden side af bjælkelaget 3,14 meter. Bjælkerne er 230x80 mm.

Jeg ville bare høre, om dette bjælkelag er okay, eller om det egentlig er for spinkelt? Noget at gøre noget ved nu, inden man lægger nyt skruelimmet gulvspån på førstesalen i så fald...

Tak for alle overvejelser og svar!

50x50-reglen er en slags hammarband, der altid har ligget ovenpå de stående planker, som udgjorde den bærende væg tidligere. Som afvekslingsbjælke kan man kun regne med 50x180 mm, eftersom 50x50 reglen ikke er sammenlimet med afvekslingsbjælken. 50x180 med spændvidde 2,3 meter klarer en last på ca. 400 kg/meter. Hvad I har for last afhænger primært af husets bredde. Er bredden 8 meter, burde lasten på afvekslingen ligge på ca. 1200 kg/meter. Det virker altså lidt underdimensioneret. Jeg ville tro, at en udskiftning til en limtræbjælke, 90x225, ville løse det, men som sagt, rigtige data er bedst.

80x230 (sandsynligvis 3x9 tommer) burde fungere godt med de spændvidder, som du angiver.

J justusandersson sagde:
50x50-reglen er en slags hammarbånd, der altid har ligget ovenpå de stående planker, som tidligere udgjorde den bærende væg. Som afvekslingsbjælke kan man kun regne med 50x180 mm, eftersom 50x50 reglen ikke er limet sammen med afvekslingsbjælken. 50x180 med spændvidde 2,3 meter kan klare en belastning på ca. 400 kg/meter. Hvilken belastning I har afhænger primært af husets bredde. Er bredden 8 meter, burde belastningen på afvekslingen ligge på ca. 1200 kg/meter. Det virker altså lidt underdimensioneret. Jeg ville tro, at et skift til en limtræs-bjælke, 90x225, ville fixe det, men som sagt er rigtige data bedst.

80x230 (sandsynligvis 3x9 tommer) burde fungere godt med de spændvidder, som du angiver.
Tak for udførligt svar!
Husets fulde bredde er 9 meter, men bjælkerne går ikke gennem hele huset, for der er en yderligere bærende væg, som reglarne hviler på i den anden ende. (Bag den væg er der en trappe så. Så den samlede længde på bjælkerne (skarfet) er dermed lige under 6 meter. Eller er det noget andet, der gør, at belastningen baseres på hele husets bredde?

Mistænker at det er lidt bøvlet at skifte en bjælke, da der også er en blindbund, før man når reglerne. Kan forestille mig, at det er lidt svært at støtte op ved siden af i så fald, da der sidder mindre regler ved siden af de større regler, som i så fald ville være dem, man støtter op...

Ville det hjælpe at bygge lidt væg op på begge (eller en) side/sider om bjælken som aflaster bjælken?
Se billede nedenfor.
Bjælken har nok siddet der længe, vil jeg tro, og vi har vel ikke bemærket, at der skulle være noget galt egentlig. Ikke mere svaj end i noget andet rum, så at sige... Men ville tage det op nu, når vi alligevel har bjælkelaget åbent på overetagen...

• Loft med brædder og en døråbning med væg på begge sider, muligvis med bjælkelag synligt fra oven.
Med to hjertevægge bliver belastningen per væg lidt lavere, men sandsynligvis alligevel for stor for den afvekslingsbjælke, der sidder der nu. Det bedste er en plantegning, hvis man skal regne med større præcision.

Man skal passe på, når det er åbent. Der findes andre måder at forstærke. Hvad der er bedst, afhænger af, hvad man kan komme til. At skrue lime krydsfiner fra siderne i hammarbandet + afvekslingen er en variant. Tag et foto oppefra, hvor man kan se bjælken.

J justusandersson sagde:
Man skal passe på når det er åbent. Der findes andre måder at forstærke. Hvad der er bedst, afhænger af, hvad man kan få fat på. At skrue-lime krydsfiner fra siderne i hammarbandet + afvekslingen er en variant. Tag et foto oppefra hvor man kan se bjælken.
Her kommer billeder oppefra. Første billede er et nærbillede af afvekslingen, som du sikkert kan identificere, eller ja, hammarbandet og så kan man ane afvekslingen nedenunder. Den går ned et stykke under taget også, som du har set på tidligere billede fra rummet i underetagen.

Blindbunden fjernet for at se taget fra underetagen og afvekslingen..

• Nærbillede af hammarbånd og bjælker i en tagkonstruktion. Blindbund er fjernet for at vise konstruktionen under taget.
  • Nærbillede af hammarband og afvexling i et tagkonstruktion, med brædder fjernet for at afsløre strukturen nedenunder.
3 reglar ligger over eksisterende væg som er tilbage (mod respektive væg samt mod væggen hvor vatterpasene ligger på ovenstående billede. 2 reglar ligger næsten præcis i begyndelsen af afvækslingen og 1 regel ligger i midten på afvxælingen kan man sige.

Kan du komme til at gøre noget, der ligner dette?

Tre-dimensionel modell af lang, smal metal- eller plastprofil med gullig ende, set fra siden.

J justusandersson sagde:
Kan du komme til at lave noget, der ligner dette?

[billede]
Tvivlsomt desværre, det afhænger af, om det er ok at sætte et stykke både over taget og under (d.v.s. skarvet i højden).. Ellers skal jeg rive en del af taget i køkkenet ned, og det sidder først originaltag og derefter perlespåntagede planker under originaltaget.
Det er plywood, der limes på reglen, går jeg ud fra?

Hvor meget ekstra styrke giver det at lime på plywood? Bliver det meget stærkere? Det kan jo være en idé at prøve at komme til i så fald. Hvilken tykkelse er der i så fald brug for?

Havde også tænkt at sætte nogle vinkeljern ved samlingerne.. Måske gør det i og for sig ikke så stor forskel. Eventuelt sætte nogle ekstra skruer gennem bjælkerne, så de nuværende søm får lidt hjælp.

Senest redigeret:
Det som giver mest, er hvis du kan få remmen (50x50 reglen) til at arbejde sammen med vekselsbalken (50x180 reglen) gennem den skruelimede krydsfiner. Det er tilstrækkeligt med 12 mm k-krydsfiner. Jo tykkere og højere kvalitet, desto bedre. Hvis en 50x180 bjælke kan klare 400 kg/m, så kan 50x230 mere end det dobbelte.

J justusandersson sagde:
Det som giver mest er, hvis du kan få hammarbandet (50x50 reglen) til at samarbejde med afvekslingsbjælken (50x180 reglen) gennem den skruelimede krydsfiner. Det er nok med 12 mm k-krydsfiner. Jo tykkere og højere kvalitet, desto bedre. Hvis en 50x180 bjælke klarer 400 kg/m, så klarer 50x230 mere end det dobbelte.
Ok, kan man skruelime i hvert fag, eller skal det være samlet over hele afvekslingsreglen? Problemet der opstår, er at reglarne, der holder oppe taget, sidder fast i hammarbandet.. Så det er ikke muligt at få en 2,3-meters krydsfinerstykke mod reglen, uden det bliver måske 60 cm krydsfinerstykke og så yderligere 60 cm eller hvad det nu er mellem reglarne..
Og så skal jeg grave afvekslingen frem i den her skidt, der ligger i bjælkelaget :rofl:
Slaggsten og kutterspon ser det ud til at være.

* Hvis det ikke går at køre små passtykker, kan det være en idé at mindske afvekslingen?
Hvis jeg ville slå op nogle reglar og støtte op afvekslingen i køkkenet, så er det også muligt.
Kunne mindske afvekslingen med ca. 50 cm..

* Jeg kunne sætte en yderligere afveksling nedenfor afvekslingen og skruelime krydsfiner mellem disse to. Kunne det være noget? Der er så meget højt til loftet, så det at sætte en lille regel til under reglen ville fungere. Selvom det kun bliver skruelimet på den nederste del af afvekslingen i så fald.. :)
Hvis det skulle være muligt at sætte en regel til under afvekslingen, hvad skal man sætte for dimension i så fald? (Den kan måske ikke bygge for meget..

Kan du forkorte spændvidden med 50 cm, så er det sikkert nok. Ellers skal det helst være lange plywoodstykker.

J justusandersson sagde:
Kan du forkorte spændvidden med 50 cm, så rækker det sikkert. Ellers skal det helst være lange krydsfinerstykker.
Lyder godt, så bliver det et lille projekt i køkkenet.

Hvis jeg ikke forkorter spændvidden, ville det virke at sætte en afveksling nedenunder afvekslingen og lime-skruve krydsfiner mellem den eksisterende afveksling og den nye.. For det føles næsten nemmest at gøre og påvirker mindst i køkkenet.. Ligesom man skruelim krydsfiner mellem afveksling og bjælkerne, så burde man vel kunne gøre det omvendt også eller, altså nedefra? :)
I så fald, hvad for mål bør det være på den nye regel?

Har en stempel så jeg kan trykke op reglen mod afvekslingen og lime på krydsfiner mellem reglerne i så fald.

4 40talshuset sagde:
Hvis jeg ikke forkorter spændvidden, ville det fungere at sætte en forstærkning nedenunder forstærkningen og limskrue krydsfiner mellem den eksisterende forstærkning og den nye.. For det føles næsten nemmest at gøre og påvirker mindst i køkkenet.. Ligesom man skrueklistrer krydsfiner mellem forstærkning og remmen, så burde man vel kunne gøre det omvendt også eller, altså nedefra? :)
I så fald, hvad for mål bør det være på den nye regel?
Absolut. Det er fremfor alt forstærkningens højde, som har betydning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.