Undrer om nogen har gjort en løsning efter følgende, samt om det er en afprøvet løsning?
Kortfattet:
1,8 løbende meter indervæg (95mm) skal rives til fordel for en mere åben planløsning.
Etplansvilla med isoleret loftkonstruktion med spær c/c 1200, så ingen beboelsesrum ovenover.
Spændvidde mellem ydervægge ca. 8m.
For at undgå synlig bjælke og søjle, overvejer jeg at hænge de spær op, der mister deres understøtninger, ved hjælp af en tværgående bjælke, der monteres ovenpå rammen på spærene. Det må man da kunne løse på den måde?
Sådan ser det altså ud nu:
Og dette er ønsket placering af indervæg:
Dette betyder, at spær 4 & 5 mister deres midterstøtte, men så må spær 3 & 6 i stedet tage sig af disse laster.
Hvad tror I? Gørligt forudsat at det er korrekt dimensioneret?
Undrer om nogen har lavet en løsning ifølge følgende, samt om det er en gennemprøvet løsning?
Kort fortalt:
1,8 løbende meter indervæg (95mm) skal rives ned til fordel for en mere åben planløsning.
Enplansvilla med isoleret loftkonstruktion med spær c/c 1200, så ingen boligområder ovenfor.
Spændvidde mellem ydervægge ca. 8m.
For at undgå synlig bjælke og søjle, overvejer jeg at hænge de spær op, som mister deres støtte, ved hjælp af en tværgående bjælke monteret oven på rammen på spærene. Det må da være muligt at løse det på den måde?
Sådan ser det altså ud nu:
[billede]
Og dette er ønsket placering af indervæg:
[billede]
Dette betyder, at spær 4 & 5 mister deres midterstøtte, men så må spær 3 & 6 i stedet tage sig af disse belastninger.
Hvad tror I? Muligt forudsat at det er korrekt dimensioneret?
Då bør de være fribærende, men hør med en konstruktør når du får adgang til tegningerne.
Interessant! Hvad får dig til at tro det?
Jeg ved ikke, om indervæggen er bærende, bare noget jeg antog.
Jeg har adgang til en hel del tegninger, men der mangler også nogle, så jeg har oplysninger, der siger både det ene og det andet. Deraf min forvirring helt enkelt..
Vedhæfter tegning over tagspær. Hvis understøtningerne skal vises her, er væggen ikke bærende.
Pennene markerer tagspær 4 & 5 ifølge billederne ovenfor.
Sådanne spær hviler kun på ydervæggene. Der er ingen bærende skillevægge. Undtagelsen kan være ved husvinkler, hvor spærene skifter retning. Over karnapperne findes der limtræsbjælker, som optager spærlasten, det fremgår af tagplanen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.