Vi er i fasen med at bygge en ekstra etage på vores allerede eksisterende tilbygning. Grundhuset er et 1½ plans (8,5x8,1m) hus bygget i 1950. Der blev lavet en tilbygning (4x6m) i ét plan i 1970. Nu skal vi bygge en etage mere for at få to værelser til. For at åbne op til de to nye værelser, bliver vi nødt til at omlægge to spær (at skære støttebenene). Jeg overvejer derfor fremgangsmåden og hvad der kan være nødvendigt at forstærke.
I min verden lægger man en limtræsbjælke eller tilsvarende over hanebåndene på de afskårne og de nærmeste (spær. Jeg har forsøgt at beregne limtræsbjælken (90x415 GL30c, kan dette passe? Brugte formlen 5qL^4/384EI) for at klare lasten, men overvejer også om punktbelastningen bliver for høj på den eksisterende ydervæg, da de tilstødende spær skal dele lasten fra de afskårne spær.
Det er i første omgang de afkappede højben, der skal udskiftes. Der behøves lidt mere oplysninger for at kunne regne på det. Jeg vil dog gerne stille spørgsmålstegn ved nytten af tiltaget. I forvandler et anvendeligt rum på overetagen til en hall. Ved hjælp af en kvist kan I få to ekstra soveværelser på ø.v. uden denne store og dyre ombygning.
Det er i første omgang de afkortede højben, der skal veksles af. Der behøves lidt flere oplysninger for at kunne regne på det. Jeg vil dog gerne sætte spørgsmålstegn ved nytten af tiltaget. I forvandler et anvendeligt rum på overetagen til en entre. Ved hjælp af en kvist kan I få to ekstra soveværelser på ø.v. uden denne store og dyre ombygning.
Hej,
Tak for input og respons. Ja, har fået disse retningslinjer fra vores kommune om, hvordan udformninger bør se ud både udvendigt og indvendigt. Så kvist har været oppe at vende. Vi har forsøgt. Vi bor i en "50'er-idyll". Nederste etage er allerede tilbygget, og vi ville skabe et område for børnene på overetagen samt tre værelser i alt. I den del af huset er det et stort rum.
Lidt dimensioner, hvis der mangler noget:
- Spær er lavet af 3"x7", de dele jeg kan se. De er placeret c/c 1200
- Vi bor i snezone 2,5
- Ydervæggene er jeg ikke helt sikker på, det kan være stående planke væg, det ser sådan ud, når jeg har været inde på skunken.
- Bjælkelaget 2"x8" ligger C/C 600 og hviler på hjertevæggen.
- Dagens kvist er i dag vekslet af med en regel 3"x8", der ligger på hanebjælken.
Sender med originaltegningen
Eller räcker det bara att forbinde de afkapede tagstole med tilstødende tagstole?
Ja, plus at du forstærker dessas højben nederst. Sektionsritningen (originalet) peger på at det er en plankstomme, hvilket ikke er en ulempe i dit tilfælde.
Ja, plus att du förstærker dessas højben nedefra. Sektionstegningen (originalet) peger på, at det er en plankeramme, hvilket ikke er en ulempe i dit tilfælde.
Tak for svar! Er en 56*270 bjælke tilstrækkelig, hvis man flytter og dækker nogle flere spær?
Er det tilstrækkeligt at skrue-lime konstruktionskrydsfiner for at forstærke højbenene?