Kære byggahusvenner!

Er på vej til at tage kontakt med en pejsbutik samt et selvstændigt murerfirma for at høre om mulighederne for at ændre vores åbne pejs. Nedenfor er vores overvejelser og ræsonnementer. (Bevidst om at nogle forslag kan være helt skøre, men da jeg ikke ved noget om pejs-/skorstenskonstruktion skitserer jeg uden begrænsninger.)

Modtager gerne input fra jer i forummet for at fange andre idéer, erfaringer med lignende projekter og eventuelle kontrolspørgsmål, jeg burde stille til firmaerne.

##########################################################

Vi har en åben pejs med muret skorsten
der ser sådan her ud:

En murstenspejs med en hvid vinkelkappe og lavt placeret ildsted. Stearinlys står foran pejsen ved det flisebelagte gulv.

Rød murstenshus med en muret skorsten, set udefra på en regnfuld dag. Skorstenspiben stikker ud over hustaget.

Selvom vi kan lide formen på pejsen, bryder vi os ikke om, at ildstedet er placeret så lavt. Vi har længe overvejet at indsætte en indsats, men har tøvet, da ilden ville blive endnu mere 'usynlig' end den allerede er.
Vi har overvejet, om det på nogen måde er muligt at ændre pejsen, så man kan få indsat en indsats/kamin på en måde, så ilden kommer højere op og dermed bliver mere synlig. Det skal ændres på en sikker måde, så skorstenen ikke ramler ned i vores stue.
Hvis I har erfaring med lignende ændringer, vil vi gerne have, at I kommer på et hjemmebesøg, så vi sammen kan tale om forskellige mulige løsninger. Vi forudsætter, at I har forsikringer, der dækker eventuelle ulykker/nedstyrtninger.

Hvis ingen løsninger kan findes, kan vi overveje at rive skorstenen og kuplen ned og kun beholde fundamentet og installere kamin med premodul-skorsten eller lignende.

Lidt baggrund:
Vi bor i et 1,5-plan hus fra 70'erne.
Skorstenen er muret og når op til kip.
Størstedelen af skorstenen er over taget.
Skorstenen blev trykprøvet for ca. 2 år siden.

Vi tror vi vil have:
Indsatsen/kaminen i sort støbejern
Friskluftindtag
Eventuelt varmelagringsfunktion
Eventuelt ventilator

Har skitseret nogle forskellige ideer (kun konceptuelle, ikke skalatro).

Alternativ 1 – spiskåpe bevares/Nordpeis N36

Skitse af en pejs med vinklet kappe og indsats i midten, hvor flammer ses gennem en glasdør.

En vægmonteret sort jernkamin med synlig ild bag glasdør. Flammerne brænder klart, og kaminens placering er hævet for bedre synlighed.

Overvejelser: noget usikker på, hvordan slutresultatet bliver rent æstetisk. Oplever at den skrå spiskappe volder problemer.

Alternativ 2 – nedrivning af kuppel/nedmuring af skorsten/Nordpeis Havanna

Skitse af åben pejs med indbygget indsats, hvor flammeområdet er markeret centralt i konstruktionen.

En moderne brændeovn med glasfront, indbygget i en hvid væg. Flammerne er synlige gennem fronten, hvilket skaber en hyggelig atmosfære.

Overvejelser: den løsning, der føles 'bedst' og pænest.

Alternativ 3 – nedrivning af kuppel/nedmuring af skorsten/

Skitse af en åben pejs med en lavt placeret ildsted, omgivet af murede vægge. Pejsen er tænkt til at ændres for bedre synlighed af flammerne.

Moderne brændeovn med glasdør, der viser flammerne indeni. Ovnen har en grå stenkonstruktion og ser robust og stilfuld ud.

Jeg synes det første eksempel er mest hyggeligt og måske mindst arbejde. Bare erstatte ildstadsteglet med noget, der passer bedre til kaminen. Hvor effektivt det bliver ved jeg ikke. Den skorsten lagrer nok ikke varme specielt godt. Risikoen, hvis du har et godt isoleret hus, er, at kaminen afgiver meget varme, som du må lufte bort. Jeg ville nok have fået muret en ny ildstad, der lagrer varmen bedre. Dyrere men hyggeligere varme.

Hej alle,

kort opdatering.
Hjemmebesøget fra eldabutikken resulterede i en udtalelse à la: 'alt er muligt'..
Efter at have reflekteret og funderet lidt, besluttede vi os for ikke at lave nogen sådan der billigste-løsning (som man ikke sjældent fortryder), det resulterede til sidst i dette:

Nyinstalleret moderne pejs i hjørne af stue, omkredset af nypudset murværk, klar til justering og maling efter testbrændinger.

Suppleret med at installere rør og isolering i skorstenen samt skorstenshat.

Valgte ikke at sætte friskluftstilslutning. Bad i stedet om at få en 80mm åbning gennem væggen på ovnens bagside.
Inspireret af artiklen https://www.byggahus.se/varme/flytta-varme-huset tænkte jeg at eksperimentere med luftstyring/ventilation. Både med indendørs- som friskluft, med og uden ventilator.

Mureren gav grønt lys til at fyre allerede i dag, dagen efter sidste pudsning, men jeg vælger at vente et par dage/en uge, så alt når at tørre nogenlunde.
Derefter fyre ca. 5 gange før maling - så malingen kan fylde evt. hårfine svindrevner.
Han oplyste også, at det kan komme til at lugte grimt de første gange.
På spørgsmålet om hvilken maling man skal bruge, mente han, at en hvilken som helst god væg-/loftsmaling duger. Nu skal man jo ganske vist lytte til fagfolk, men vælger nok at dobbeltchecke det, inden jeg gør det.

Vender tilbage med opdatering.

• Synes
Conorcccc og 4 andre
  • Laddar…
Flot!

Lidt fortyndet loftmaling så bliver overfladen lignende kalkmaling.

Hej.
Hvordan blev slutresultatet efter malingen?
Hvad kostede arbejdet samt kamminen, og hvor meget gjorde I selv?

Stor forskel i opvarmning?
Fjernede I spjældet, har indsatsen sit eget spjæld?

Vi overvejer også at bygge vores åbne pejs om.
Mvh Tim

• Synes
Solar53
  • Laddar…
Hej,

Vi malede med Beckers loftmaling og synes, det blev godt. Vi er dog nødt til at male igen - sodede lidt meget, inden vi lærte det.

Rivning, murning og kamin gik på omkring 45 efter rot. Vi stod kun for bortforsling af rivningsresterne.
Må sige, at dem der var her, arbejdede virkelig godt - så fik meget for de fakturerede timer.

Synes den varmer godt - men oplever, at spredningen kunne være bedre. Det tager godt en time, før det bliver pensionist-tempereret. Vi har godt nok åben planløsning på ca. 90 kvm i stueetagen, desuden stiger den første varme selvfølgelig op til overetagen. Har et hul på bagsiden, hvor jeg har sat en computerblæser, der hjælper til.

Vi havde tænkt os at køre friskluftskanal, men firmaet mente, det var bedre at køre uden.

• Hvid pejs i hjørne af stue med brændende ild, stående på marmorplade ved siden af en vase og brændestativ på trægulv.
  • Synes
pzychedelix og 6 andre
  • Laddar…
Flot stykke arbejde. Jeg er nysgerrig på, hvordan I beregnede vægten, og hvilken sten der blev brugt til at mure med? Er det samme sten omkring kassetten hele vejen op til loftet? Jeg har en tanke om at bruge tegl så langt gulvet holder og derefter supplere med leca eller letbeton for opfyldning opad. Hvordan gik snakken med mureren og skorstensfejeren omkring brandsikring og så videre?

Af den gamle kamin blev kun de sider, der vendte ud mod rummet, revet ned, så de sider, der vender mod væggene, er brændt hulsten. Til de sider, der blev muret op, blev der brugt almindelige lecablokke, jeg mener at huske, at det var standardmørtel han anvendte.

Med hensyn til brandsikring var fokus mest på at holde korrekte afstande til brændbart materiale samt følge retningslinjerne om ventilationens åbningers placering og størrelse.

1000% sikker på at der aldrig blev udført nogen nøjagtig holdbarheds- eller vægtberegning. Mit gæt er, at han vurderede, at den nye løsning i hvert fald ikke vejede væsentligt mere end den gamle.

Nogle år senere rev vi den murede skorsten (en anden lang historie), som blev erstattet med en i plade, kan roligt sige, at jeg var lettere nervøs, da den skulle brydes ned - men bank i bordet, det holdt og indtil videre er der ikke en eneste revne eller lignende i stenen rundt om kassetten.

• Synes
pzychedelix
  • Laddar…
Hej Nameloser
N nameloser sagde:
Af den gamle ovn blev kun de sider, der vendte ud mod rummet, revet ned, så de sider, der vender mod væggene, er brændt hulsten. Til de sider, der blev muret op, blev almindelige lecablokke brugt, kan huske at det var standardmørtel han brugte.

Når det gjaldt brandsikring, var fokus mest på at holde korrekte afstande til brændbart samt at følge retningslinjer om ventilationshullernes placering og størrelse.

1000% sikker på, at der aldrig blev udført nogen grundig styrke- eller vægtberegning. Mit gæt er, at han skønnede, at den nye løsning i hvert fald ikke vejede væsentligt mere end den gamle.

Nogle år senere rev vi den murede skorsten (en anden lang historie), som blev erstattet med en i plade. Kan roligt sige, at jeg var lidt nervøs, da den skulle brydes ned - men krydser fingre, det holdt, og indtil videre er der ikke en eneste revne eller lignende i stenen omkring kassetten
N nameloser sagde:
Hej alle,

kort opdatering.
Hjemmebesøget fra Elda-butikken resulterede i en udtalelse som: 'alt er muligt'..
Efter at have tænkt lidt over det, besluttede vi os for ikke at gøre den der nemmeste-billigste løsning (som man ikke sjældent fortryder), endte det til sidst med dette:

[billede]

Kompletterede med at installere rør og isolering i skorstenen samt skorstenshætte.

Valgte ikke at sætte frisklufttilslutning. Bad i stedet om at få en 80 mm åbning gennem væggen på ovnens bagside.
Inspireret af artiklen [link] tænkte jeg at eksperimentere med luftstyring/ventilation. Både med indendørs- og friskluft, med og uden ventilator.

Mureren gav klartegn til at fyre allerede i dag, dagen efter sidste pudsning, men jeg vælger at vente et par dage/en uge, så alt når at tørre nogenlunde.
Derefter fyre ca. 5 gange inden maling - så malingen kan udfylde eventuelle fine krympe revner.
Han oplyste også, at det kan komme til at lugte grimt de første gange.
På spørgsmålet om hvilken farve man skal bruge mente han, at det duede med hvilken som helst god væg-/loftfarve. Nu skal man jo for enhver pris lytte til fagfolk, men vælger nok at dobbelttjekke det først.

Kommer tilbage med opdatering.
Hej Nameloser,
Blev jo kanonfint! Vi står overfor en lignende udfordring, da vi overvejer at mure vores åbne pejs om i vores sommerhus uden for Falkenberg, og vi leder nu efter en murer og har også kontaktet Elda-butikken. Jeg undrer mig over, hvilken murer I brugte? Får indtryk af, at I er tilfredse med arbejdet, og hvis jeg tolker det rigtigt, bor I i Halland. Tak på forhånd!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.