Overvejer at rive en bærende væg ned og erstatte den med en bjælke (limtræ eller stål). Jeg er forundret over, hvor stor en nedbøjning af bjælken der anses for acceptabel ifølge dimensioneringsprogrammer og tabeller. Min åbning på ca. 3m ville "tillade" en nedbøjning på 11mm. Det synes jeg er rigtig meget. Udvekslingen skal udføres i stueetagen. Hvis bjælken bøjer sig, vil jeg få en fordybning i gulvet på overetagen, der ville være meget større end acceptabelt. Et badeværelse ovenover ville risikere at revne. Tænker jeg forkert?

P peroande sagde:
Overvejer at rive en bærende væg ned og skifte ud med en bjælke (limtræ eller stål). Er forbløffet over, hvor stor en nedbøjning af bjælken der er acceptabel ifølge dimensioneringsprogrammer og tabeller. Min åbning på ca. 3m ville "tillades" en nedbøjning på 11mm. Det synes jeg er virkelig meget. Udskiftningen skal foretages i stueetagen. Hvis bjælken bøjer, får jeg jo en fordybning i gulvet på overetagen, som ville være meget større end acceptabelt. Et badeværelse ovenover ville risikere at revne. Tænker jeg forkert?
Men den nedbøjning ville vel være statisk.
Dvs når bjælken er inde og belastet, må den maksimalt bøje ned 11mm, så bevæger den sig ikke (mere end træet i sig selv gør)
Hvis du allerede har fx fliser på overetagen, skal du sandsynligvis sætte bjælken på en sådan måde, at når den belastes, havner den på samme niveau med overetagens gulv, som den nuværende væg giver.

Eller så overdimensionerer du, så nedbøjningen bliver mindre

Siden gammelt så plejer L/300 at blive accepteret som nedbøjning i boliger. Man skal dog huske, at denne nedbøjning beregnes fra "worst case", i praksis udsættes konstruktioner sjældent for så høj belastning og dermed bliver nedbøjningen mindre.

Hvis du tænker på at bruge en stålbjælke, er det muligt at forbøje den noget inden montage og på den måde få en mere ret bjælke ved belastning.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Om du allerede har fx fliser på overetagen, så bliver du sandsynligvis nødt til at sætte bjælken på en sådan måde, at når den belastes, lander den på samme måde med overetagens gulv som den nuværende væg giver.
Det er præcis det, jeg grubler over, hvordan man gør.

I princippet så understøtter du den overliggende konstruktion for at forhindre præcis det, du er bekymret for, når du afmonterer. Så nedbøjningen af bjælken ikke betyder, at nedbøjningen bemærkes i den overliggende konstruktion. I nogle tilfælde kan du være nødt til at gætte, hvad du praktisk vil få for nedbøjning, så du skal bruge nogle mellemstykker i tilsvarende tykkelse. Desværre er man i denne øvelse nødt til at gætte sig til nedbøjning, som kan opstå efter, at bjælken tager den initiale last, så med badeværelse direkte ovenover er det ligeså risikabelt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.