Hej,
Jeg ved, at der findes mange tråde med spørgsmål om aflastning, men omstændighederne er altid så specifikke, at det er svært at drage konklusioner selv. Derfor laver jeg nu denne skræddersyede tråd, som dog berører et sandsynligvis almindeligt problem.
Der skal laves en tilbygning på et rektangulært hus med sadeltag og målene 13,5x8,5 meter. Tilbygningen skal laves i vinkel med sadeltag, og facaden på tilbygningen bliver en fortsættelse af den eksisterende gavl. Tilbygningen er i stommen 3566 mm bred (3928 mm lang) og de vil åbne ydervæggen den strækning, så det bliver helt åbent ud til tilbygningen. Desuden skal tilbygningen have skråtag, så der bliver en limtræsbjælke i kippen.
Havde man fået lov til at have en søjle midt i åbningen til tilbygningen, så ville alt være enkelt. Men ønsket om åbningen gør, at der behøves en bjælke over åbningen, som i midten bærer søjlen til tilbygningens kipbjælke. Punktlasten på denne søjle er ifølge byggevejledninger 15,793 kN.
At med en bjælke både aflaste eksisterende tagspær plus punktlasten fra tilbygningens indre søjle føles ikke muligt, så min tanke var at lave to aflastninger. Først aflaste åbningen i eksisterende ydervæg – det kan jeg selv beregne. Den anden aflastning er lige i begyndelsen af tilbygningen, en bjælke der går over hele spændvidden (3566 mm) og kan håndtere en punktlast i midten på 15,793 kN. Findes der en bjælke, der klarer dette? Desværre er dette scenarie ikke med i byggevejledningernes dimensioneringshjælp.