Behøver lave en åbning i fundamentmuren til min krybekælder udefra samt åbne op mellem 2 dele af krybekælderen. Huset er fra 30'erne, hvor fundamentmuren ca. 1,5 m på det højeste punkt består af betonelementer og støbt dæk med I-bjælker og armering. Se skitsen:
Ovenpå pladen er den første etage i betonhulsten ca. 2,20 m, og derefter nyt betondæk og overetagen er stående planker.
Min plan er at fræse 1 m L-bjælker 80x80x12 ind i murfugen på hver side og støbe med ekspanderende mørtel. Og så åbne en 50 cm åbning nedenunder.
Overvejer også, om det måske er overkill, da der er en plade ovenpå fundamentmuren, der burde fungere som "bjælke", men så antager jeg, at man skal åbne hele vejen op til pladen for at undgå, at nogle mursten løsner sig.
Til sagen hører, at der allerede er åbnet til den tredje del af krybekælderen uden nogen afstivning fra tidligere.
Så enten åbne hele vejen til pladen eller afstive med 80x80x12 L-profil?
Virker det fornuftigt, eller burde man tale med en konstruktør?
Spontant tror jeg, at hvis åbningerne ikke skal være bredere end 50 cm, behøver du nok ikke lave nogen omfordeling, hvis du placerer dem korrekt (dvs ikke under støtten til en I-bjælke). Murværk er skalstrukturer, hvor kræfterne fordeles over hele væggen. Konstruktionen er dog lidt tricky. Tilstedeværelsen af I-bjælkerne i etagedækket antyder, at armeringen kun er lokal. Dine planlagte L-stål gør nok hverken fra eller til. De er ikke beregnet som bjælker og kan ikke tåle større belastninger som sådan.
I 30'erne var de omhyggelige. Der kan stadig være konstruktionsplaner med indtegnet armering hos Byggnadsnämnden. Hvis du vil være på den sikre side, så forsøg at finde dem og gå til en kompetent konstruktør.
På dette 30'erne var de ikke så nøje, ifølge konstruktionstegningerne er det betonsål og mellemstøbt plade. Derudover er det tegnet som om det er fyldt kælder, når alt egentlig er over jorden med krybekælder... Mener du, at der skulle være lodrette armeringsjern under bjælkerne, eller at der kun er armering mellem skiftene under bjælkerne?
Der er armering i pladen i hvert fald har jeg lagt mærke til.
Årsagen til L-stål skulle være at holde stenene over hullet, så man ikke får dem i hovedet en skønne dag.
Har forsøgt at få fat i en konstruktør, men det er ikke det nemmeste i København. Dem jeg har kontaktet har ikke svaret.
Jeg tolker din skitse som, at I-bjælkerne af stål er indstøbt i etageadskillelsen. Dette gør, at man bliver lidt usikker på, hvordan etageadskillelsens armering ser ud. Jeg tror ikke, at der findes nogen armering i skifterne mellem betonhulstenene.
Mit forslag: Lav 50 cm brede åbninger. Lav ingen åbninger direkte under en I-bjælke i etageadskillelsen. Fræs gerne L-stål ind, hvis du føler dig mere sikker. De kan ikke tage store belastninger, men holder naturligvis stenene på plads.
Det stemmer, de er indstøbt, og der er også armeringsjern, der er bøjet til siden, hvor der er åbninger til f.eks. afløbsrør. I tegningerne fra bygningsnævnet står der armering 8 mm cc 16 cm samt fordelingsjern 8 mm cc 25 cm. Det er etageadskillelsen mellem over- og underetagen ifølge tegningen. Bundpladen er som sagt ikke med på tegningen i form af krybekælder.
Det skal tilføjes, at det rum, jeg ønsker at komme ind i, er under det, der tidligere har været garage, så det burde være ret kraftigt.
Min seneste plan er at åbne op ved underkanten af pladen for at undgå L-stål 50x50 cm og så klart ikke under I-bjælken.
Men burde jeg tænke om ved åbning ud fra grunden og ikke gøre den på langsiden, men på kortsiden?
Der er jo flere aspekter ved dit sidste spørgsmål, som jeg ikke kan vurdere, f.eks. hvor på grunden åbningen vil være? Mht konstruktionen bør åbningen være på langsiden, men hvis du undgår I-bjælkerne spiller det nok ikke så stor en rolle. Tænk på funktionen i første omgang.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.