Vi er i gang med en tilbygning til vores tømmerhus. Nu begynder det at blive tid til at åbne op derimellem. Spørgsmålet er bare, om der er nogen, der har tips til, hvordan man gør? Åbningen er tænkt at blive ca. 2,1 m høj og 1,1 m bred. Er det bare at save med motorsaven, eller burde man måske forstærke først så ikke tømmeret giver sig? Der er ca. 0,9 meter til knuden (laxtap) og der er en del dyvler, der kommer til at blive savet bort. Den nederste bjælke og halve næste nederste skal blive.

http://web.njv.slu.se/buh/ fandtes en del information om bl.a. forstærkninger ved åbninger (gåt), men det gælder jo nysamlede huse, før de har sat sig. Vores er fra 1954. Nogen der har gode tips til fremgangsmåden? Eller hvor man skal henvende sig for at få tips. Vi bor i Nacka. :-/

Det plejer ikke at "tage af sted"..men det skader jo aldrig at være på den sikre side ::)

En model er at sætte reglar på både ind- og ydersiden rundt om hullet, 100-150mm udenfor det tænkte snit, så de ikke er i vejen ved savningen. Disse hjælper med at fastgøre væggen under savningen, så den ikke falder sammen.
Derefter saver I hullet ud, fortrinsvis med motorsav.
For at få det rigtig godt kan man flytte alle snit 45mm fra hvad hullet var tænkt at blive og derefter smække reglar op i åbningen, så man får helt lige og glatte overflader at bygge på, som en karm omtrent. Denne konstruktion fastgøres så flere steder på spærrens kortside og hjælper væggen i opretstående position.
Skal I derudover også regel op væggene, så lav denne regel så bred, at den bliver slutreglen for gipsen e.d.

Held og lykke!

Åbningen er lavet og (næsten) færdig for noget tid siden, og det gik uden problemer. Jeg fulgte tippet med midlertidig regel på den ene side, men på den anden side (90 cm til husknuden) brugte jeg fladjern og franske skruer, som nu sidder permanent bag en gipsplade.

Under arbejdet bemærkede jeg, at de, der engang tømrere brugte ret mange dymlingar, som holdt bjælkerne på plads, så det fungerede godt. Ingen bjælke gav sig! Faktisk knagede det ikke engang...

Tak for tippet! 🙂

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.