God aften,
Måske et af de mere almindelige spørgsmål på forumet: Kan jeg åbne væggen mellem køkken og gang (se byggetilladelsestegning)?
Rækkehus fra -77, svagt skrånende tag, to etager.
Som jeg ser det, er det helt roligt, men vil gerne have feedback. Væggen går parallelt med husets længderetning, består af 2 stk. 45x45-regler med isolering imellem og gips på hver side, i alt 120 mm. De bærende vægge må være dem, der er vinkelrette og går ned på betonbjælkerne/pælene i krybekælderen (se tegning).
Tak på forhånd!
Måske et af de mere almindelige spørgsmål på forumet: Kan jeg åbne væggen mellem køkken og gang (se byggetilladelsestegning)?
Rækkehus fra -77, svagt skrånende tag, to etager.
Som jeg ser det, er det helt roligt, men vil gerne have feedback. Væggen går parallelt med husets længderetning, består af 2 stk. 45x45-regler med isolering imellem og gips på hver side, i alt 120 mm. De bærende vægge må være dem, der er vinkelrette og går ned på betonbjælkerne/pælene i krybekælderen (se tegning).
Tak på forhånd!
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Nej, den væg kan næppe være bærende.
Nej, den væg kan næppe være bærende.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er enig med @Magnus E K, det er en forstærkning for at kunne hænge ting op.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Umuligt at kommentere nærmere uden detaljetegninger. Sandsynligvis er det resultatet af et byggesystem. I et løsvirkeshus ville man aldrig gøre sådan.
Ja, har faktisk købt en ny, så den gamle på billedet får fungere som byggestøvsuger og bilstøvsuger.Magnus E K sagde:
Dit rækkehus er et modulhus, der er fremstillet i 4 dele, to "klodser" på nederste etage og to klodser øverst. Væggen, du har åbnet, har dobbelte regler, netop fordi det er samlingen mellem modulerne. I gangen ovenpå og i stuen nede har du en "dækningsplanke" samme sted. Det samme på din altan, det er samlingen mellem modulerne, derfor dobbelte regler.
Jeg er vokset op i et lignende rækkehus, bare spejlvendt i forhold til dit. I området var der flere, der havde åbnet op mellem køkken og gang, end dem der beholdt originalvæggen.
Jeg er vokset op i et lignende rækkehus, bare spejlvendt i forhold til dit. I området var der flere, der havde åbnet op mellem køkken og gang, end dem der beholdt originalvæggen.
Interessant! Tak for spændende info, sætter virkelig pris på det!M Mr.fluff sagde:Dit rækkehus er et modulhus, der er fremstillet i 4 dele, to ”klodser” i stueetagen og to klodser ovenpå. Væggen du har åbnet har dobbelt reglar netop fordi det er samlingen mellem modulerne. I hallen ovenpå og i stuen nedenunder har du en ”dæksplanke” samme sted. Samme på din balkon, det er samling mellem modulerne, derfor dobbelt reglar.
Jeg er vokset op i et lignende rækkehus, bare spejlvendt mod dit, i området så var der flere, der havde åbnet op mellem køkken og hall end som havde bevaret originalvæggen.
Jeg har også boet i et rækkehus bygget på denne måde, af fire moduler som er bygget på fabrik og transporteret til stedet på lastbil, og den væg som du har åbnet har netop reglar af 2x2 og plade på den ene modul og tilsvarende på den anden. De øvrige vægge i huset var bygget med reglar af 2x3 med plader på hver side. Det vi kunne bemærke var, at mellem husmodulerne havde de sat en skumgummitætning i højde med stueetagens bjælkelag, som i princippet var væk på vores hus. Det resulterede i træk mellem modulerne, som en skorstenseffekt fra krybekælderen og op til ydertaget, og meget kolde gulve i hall og køkken samt i to soveværelser på overetagen. Da jeg åbnede op og fyldte skum imellem modulerne, blev det bedre.
En anden effekt af det i vores hus var, at fugten fra krybekælderen påvirkede pladerne på anden etage, så de svulmede op på indersiden af væggen. Da det var en svag regel uden modhold fra den anden vægs regel, bulede væggene mellem hver samling. Hvad vi gjorde var at åbne et lille hul ved hver regel (når vi skulle tapetsere om) og presse reglarne (2x2'erne) fra hinanden og sætte en klods imellem for at gøre det stift. Så spartlede jeg det, der var tilbage af bulehningen og satte renoveringsgips udenpå.
Vi havde også lidt problemer med bevægelser i væggen i hallen på overetagen mellem de respektive soveværelser, hvor der var en generalsamling, og tapetet krøllede sig sammen - der gjorde vi også om ved at åbne op, sammenføje reglarne bedre og derefter sætte ny gips på hele væggen.
En anden effekt af det i vores hus var, at fugten fra krybekælderen påvirkede pladerne på anden etage, så de svulmede op på indersiden af væggen. Da det var en svag regel uden modhold fra den anden vægs regel, bulede væggene mellem hver samling. Hvad vi gjorde var at åbne et lille hul ved hver regel (når vi skulle tapetsere om) og presse reglarne (2x2'erne) fra hinanden og sætte en klods imellem for at gøre det stift. Så spartlede jeg det, der var tilbage af bulehningen og satte renoveringsgips udenpå.
Vi havde også lidt problemer med bevægelser i væggen i hallen på overetagen mellem de respektive soveværelser, hvor der var en generalsamling, og tapetet krøllede sig sammen - der gjorde vi også om ved at åbne op, sammenføje reglarne bedre og derefter sætte ny gips på hele væggen.
Klik her for at svare