Hej!
Jeg vil gerne åbne op mellem køkken og stue og vil gerne rive en del af den væg ned. Åbningen, som jeg overvejer, er markeret med rødt og ville blive ca. 3300mm bred. Væggen løber parallelt med mønet og er opbygget med 45*57mm tømmer cc 600mm, og der er sømmet opretstående råspont 18mm på begge sider. Huset er 1 1/2 plan med kælder, og køkkenet er på etageplan. På grund af de små dimensioner væggen er lavet med, antager jeg, at væggen har en mere støttende end bærende funktion? (Forhindre at gulvet på overetagen gynger måske?)
Det jeg undrer mig over, er hvilken dimension af bjælke/limtræ der ville være nødvendig for at afstive åbningen.
Efter væggen er fjernet, ville 2 spær (hanebjælker markeret grønne) samt 3 gulvåse (markeret sorte) hvile på bjælken. Under væggen er der en muret væg
200mm hulsten
Jeg vil selvfølgelig gerne have, at bjælken stikker mindst muligt ned fra loftet. Er der nogen venlige sjæle, der kunne regne lidt på, hvad der ville være nødvendigt af bjælke og stolper for at udføre dette indgreb? Jeg vedhæfter også nogle tegninger af huset, som måske kan være til hjælp. Venlig hilsen Lars

• Trævæg i stue med rød markering for planlagt åbning mellem køkken og stue. Værktøj på gulvet, herunder sav og boremaskine.
  • Blått ark med arkitekttegninger af husets længde- og gavlfacade samt plantegninger. En sok iført en tøffel er delvist synlig.
  • Bygningstegning af et hus med to etager, inklusive facade og kælderplan, med rum som tørrum, bryggers og depot markeret.
  • Bygningsplan med facadetegning og plantegning af et hus. Angiver dimensioner af rum og vægge, inkluderer køkken, stue, og to soveværelser.
Jeg har svært ved at se, at den ikke er bærende.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
To hjertevægge, en nederst og en øverst på den nederste, bærer tagspærene. Kan åbnes op med en stålbjælke i loftet, hvilken størrelse kan ikke siges, kan ikke beregne det, kun mellem fingrene til eget brug og ikke til andre. Men det afhænger helt af, hvor stort hul du vil have der.

Ser ud som på tegningen, at du ikke har en fagværkstagstol. I stedet optages belastningerne ved bøjning i underrammen. Så en hel del belastning fra taget vil gå ned i væggen. Jeg vil anbefale at inddrage en konstruktør. Gætter på, at det vil koste dig ca. 8000 kr, hvilket er ret billigt i betragtning af konsekvenserne, hvis noget går galt.

• Synes
16386
  • Laddar…
Tak for input!
Helt rigtigt er det ikke gitter, men rammeværksspær. (Indrettet overetage hvor rummene er 3300 mm brede) Selvfølgelig regner jeg med, at væggen mellem køkken og stue er en del af husets konstruktion. Det jeg spekulerer lidt på er, hvad der kræves af en bjælke for at åbne op og om det i så fald er værd at foretage indgrebet. Hvor meget er egentlig acceptabelt, at en bjælke stikker ned i rummet, før den så at sige "kommer i vejen" ikke bare man slår hovedet i den, men at det ser mærkeligt og ikke æstetisk tiltalende ud?

Jeg fandt et beregningsprogram fra svensk træ, hvis man laver en åbning på 3300 mm får jeg frem, at det ville fungere med en 115*270 mm limtræ på to opbakninger i form af 90*90 mm søjler i limtræ. (Udnyttelsesgrad 86%) Dette i snekategori 3 og ud fra at jeg har betonfliser og indrettet overetage med let bjælkelag. Den væg jeg skal åbne op står 3 meter inde i huset, og huset er 7,1 m bredt. Virker det rimeligt, eller har jeg overset noget?
Jeg har 18 mm ru brædder i taget, så hvis man fjernede dem, kunne man indsætte bjælken lidt, og kun ca. 25 cm ville stikke ned fra taget. Er det noget, I nu tror vil forstyrre? Skal man hellere satse på en stålbjælke, der bygger mindre, og i så fald hvilken stålbjælke svarer til en 115*270?

Et andet spørgsmål er muren under væggen, der skal aflastes. Det er konstrueret med 20 cm betontomsten. Vil det klare punktbelastningerne, eller skal det forstærkes? Ville man kunne stille søjlerne på gulvåsen, der hviler på muren, eller skal man lade søjlen gå ned til murværket og der sprede belastningen ved at lade søjlen stå på en planke.

Mange spørgsmål, håber nogen kan svare, så jeg får en opfattelse af, om indgrebet er værd at gennemføre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.