Hej,
Jeg vil gerne komme ind i min skorsten, hvor den gamle oliefyr sad. Der er en støbejernsluge med en skrue, se billede. Den skrue kan løsnes, men jeg kan stadig ikke åbne lugen. Har prøvet med rustopløser osv., men den rykker sig ikke.
Jeg bemærkede så, at der ser ud til at være to skruer, som er skruet fra den anden side (i selve udfræsningen). Er der nogen, der har set noget lignende og ved, hvordan man åbner lugen?
Jeg vil gerne komme ind i min skorsten, hvor den gamle oliefyr sad. Der er en støbejernsluge med en skrue, se billede. Den skrue kan løsnes, men jeg kan stadig ikke åbne lugen. Har prøvet med rustopløser osv., men den rykker sig ikke.
Jeg bemærkede så, at der ser ud til at være to skruer, som er skruet fra den anden side (i selve udfræsningen). Er der nogen, der har set noget lignende og ved, hvordan man åbner lugen?
Hvor er de andre skruer. Så det at fjerne låget, og det ligesom sidder fast, kan skyldes en masse sod, der er i sporene. Bank på det med en hammer, samtidig med at du trækker i øret, kan det være som en gejder bagved, og det skal gå opad, for at kroge af.
Det er en luge som, """ nu siger jeg måske trækkes lige op """, på nogle sidder der kløer på indersiden af siderne som hægter i rammen. Du skal mærke på dit foto hvor skruerne som du skriver om sidder. Ingen skruer sidder nok for lugen indefra, det er nok mere en sodluge i dag. Har kedlen været forbundet til skorstenen der tror du. Plejer ikke at være sådan, men et stykke op, ovenfor lugen. Det kan ses om noget er muret til. Er der nogen komfur/kamin 1 sal op som er på samme rør måske, findes der sodlugere 1 sal op så.Borken1 sagde:
Man kan se ret tydeligt, at der er muret til et hul lige over sodluken. Jeg vedhæfter billede af skruerne. Måske skal jeg teste mere med at trække opad. Det er næsten umuligt at trække den lige ud, da selve håndtaget har bløde kanter, så man ikke får greb.J jonaserik sagde:Det er en luge som, """ nu siger jeg måske trækkes direkte op """, på nogle sidder der klør indersiden af siderne som hægter ind i rammen. Du må markere på dit foto hvor skruerne som du skriver om sidder. Ingen skruer sidder nok til lugen fra indersiden, det er nok mere en sodluke i dag. Har kedlen været tilsluttet skorstenen der, tror du? Plejer ikke at være sådan, men lidt op, over lugen. Det kan ses om noget er blevet muret til. Er der nogen komfur/pejs 1 etage op som er på samme skorstensløb måske, er der sodluker 1 etage oppe så.
Jepp, så har den været en sodlåge for kedlen. Som jeg skrev tidligere. Der sidder nok en masse sod, der har komprimeret sig mod lågen og klodserne. Så bank på lågen samtidig med, at den trykkes opad. Er det svært, så tag en lægte, som stilles på gulvet, og en lægte, som passer i håndtaget/øret og bænd opad, det bliver da en løftestang, som er stærkere end dine fingre. Men sandsynligvis må du måske banke længe, før den slipper. Der behøves ingen kraftige slag, bare lige passende, så den ikke revner.
Forstår du, hvad jeg mener med løftestang?
Forstår du, hvad jeg mener med løftestang?
Test og bank med en hammer nedefra, lugen skal kun løftes opad for at løsne
Klik her for at svare