Ja som spørgsmålet lyder. Vi skal efter mange lange overvejelser konvertere fra torpargrund til plade.

Jeg undrer mig over, hvor svært det er at overhovedet gøre det og hvor svært det er at nå med betonpumpen.

Betonen skal ikke være synlig men selvfølgelig så jævn som muligt. Arealerne er ca. 55 kvm opdelt på ca. 5 områder af forskellig størrelse.

Jeg er rimelig byggekundig generelt men har ikke arbejdet med beton tidligere. Kan det give mening at forsøge at få fat i en bygherre, der kan?

Har ingen erfaring med at konvertere torpargrund til plade. Men jeg har støbt mange plader og vægge osv. Det er ikke noget problem at holde trit med pumpen, da de kan styre hastigheden og også stoppe med at pumpe, hvis man føler, det begynder at gå for hurtigt. Det er dog et helvedes slid at slæbe slangen, når den er fuld af beton, så det er godt at være nogle stykker, så man kan hjælpe hinanden med at trække den rundt. Det er også godt, hvis du kan få hjælp af nogen med lidt erfaring i at støbe, når det er tid til det. Selvom det ikke er raketforskning, er det en fordel at have nogen med styr på det, især hvis der skulle begynde at opstå problemer med noget under støbningen.

Torpare til plade. Hvordan har du tænkt, at det skal fungere, det nuværende hus står nok på en grundmur eller stolper, skal der bare være beton mellem mur/stolper eller. Hvis det er tilfældet, skal huset så blive stående på sin gamle fundament...

S Snickarkirre sagde:
Har ingen erfaring med at konvertere torpargrund til plade. Men jeg har støbt mange plader og vægge osv. Det er ikke noget problem at følge med pumpen, for de kan styre hastigheden og også stoppe med at pumpe, hvis man føler, det begynder at gå for hurtigt. Det er dog et helvede at slæbe slangen, når den er fuld med beton, så det er godt at være nogle stykker, så man kan hjælpe hinanden med at trække rundt på den. Det er også godt, hvis du kan få hjælp fra nogen med lidt erfaring i at støbe, når det er tid til det. Selv om det ikke er raketforskning, er det en fordel med nogen, der har styr på det, især hvis det skulle begynde at gå galt med noget under støbningen.
Altså som jeg har forstået det, troede jeg, at pumpebilen også distribuerede betonen. Men det er måske ikke helt klart... så at finde to mand, der ved, hvad de gør, er måske en god idé....

ja præcis sådan tænkte jeg også. Har en bekendt, der har arbejdet med beton, men vil ikke tage sig af selve støbningen, så der tænker jeg, at jeg får gode tips fra.

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Torpare til plade. Hvordan har du tænkt, det skal fungere, det nuværende hus står nok på en grundmur eller stolper, skal der bare være beton mellem mur/stolper eller. Hvis det er tilfældet, skal huset blive stående på sin gamle grundlæggelse..
Den står meget rigtigt på en grundmur med typen granitblok eller hvad man kalder det. Samtlige rum er også inddelt på blokke ned i grunden. Så støbningen bliver lidt rum for rum men åbent i døråbningerne så at sige. Tanken er at sætte isolering mod grundmuren og jorden for at minimere kuldebroer.

hvordan mener du beton mellem mur/stolper?

Dr Benz Dr Benz sagde:
Den står mkt riktigt på en grundmur med typ granitblock eller hvad man kalder det. Samtlige rum er også inddelt på blokke ned i grunden. Så støbningen bliver lidt rum for rum men åbent i døråbningerne så at sige. Tanken er at sætte isolering mod grundmuren og jorden for at minimere kuldebroer.

hvordan mener du beton mellem mur/stolper?
Læser med interesse. Skal også støbe igen større delen af en gammel skånelænge. Hvordan tænker I gøre mellem den ujævne grundmur og celleplasten og hvordan isolerer I mellem betonpladen og væg/grundmur for at undgå kuldebro?

• Renoveringsprojekt med ujævn grundmur, blotlagt gulv, sten og værktøj i et rum med radiatorer og tapet.
Ligger i sengen men kan vise en skitse af en princip, vi har anvendt i flere projekter i morgen!

• Synes
Henrik Hofgren
  • Laddar…
H Henrik Hofgren sagde:
Läser med interesse. Skal også støbe igen større delen af en gammel skånelængde. Hvordan planlægger I at gøre mellem den ujævne grundmur og celleplasten, og hvordan isolerer I mellem betonpladen og væg/grundmur for at undgå kuldebro?
præcis sådan ser det ud her også. Jeg tænker stille idoler plader mod grundmuren og hælde beton udenfor, så det styrker op mellem stenene i grundmuren. Så isolere op med ca. 30 cm isolering.

• Stenvæg under renovering i et rum med synlige store sten i væggen. Rummet har to vinduer med trærammer og en åben døråbning.
  • Stenfundament med jord og rør i et byggeprojekt, hvor en ny grundmur skal opføres med beton og isolering for styrke og isolering.
FreQa FreQa sagde:
Ligger i sengen men kan vise en skitse på en princip vi har brugt i flere projekter i morgen!
ja tak gerne for det.

• Synes
Henrik Hofgren
  • Laddar…
Supernysgerrig på præcis hvordan man løser det med kuldebroen. Din skitse vil nok øge min forståelse

Bedste svar

Undskyld for sent svar
Skitse af et byggeprojekt, der viser lagopbygning af en betongplade med EPS-beton, isoleringsmateriale og forstærkning, inklusive noter om tætning og armering.
Grav ud. Fyld med dræningsmateriale (grus eller kapillærbrydende Leca-kugler). Læg isoleringsplader ud, sikr pladerne så de ikke glider med de tilsigtede plastspyd. Find den rigtige afstand fra grundstenene med pladerne, nogle sten stikker langt ind i grunden, så man kan få dem til at kante af. Byg en kant af planker, der er lige så høj som betonpladen. Sikr med støtte bagved. Fyld mellem pladen/isoleringen med enten Leca-kugler, afslut med 10 cm EPS-beton (den sparsomme variant) eller fyld med EPS-beton hele vejen. EPS-beton bryder kuldebroen og bærer det færdige gulv. Armer og støb betonpladen, med eller uden varmeslanger. Hvis I vil have massivt trægulv, sørg for at få en jævn overflade på betonen, så man kan lægge 15 mm spontet krydsfiner for at skrue det massive trægulv i.

• Synes
LMO og 2 andre
  • Laddar…
FreQa FreQa sagde:
Undskyld for sent svar
[billede]
Grav ud. Fyld med dræningsmateriale (grus eller kapillærbrydende Leca-kugler). Læg isoleringsplader ud, fastgør pladerne, så de ikke glider med tilsigtede plastspyd. Find den rigtige afstand fra grundstenene med pladerne, nogle sten stikker langt ind i grunden, kan man få kappet af. Byg en ramme af planker lige så høj som betonpladen. Sikre med støtte bagved. Fyld mellem pladen/isoleringen med enten Lecakugler, afslut med 10 cm EPS-beton (sparsom variant) eller fyld med EPS-beton hele vejen. EPS-beton bryder kuldebroen og bærer det færdige gulv. Armer og støb betonpladen, med eller uden varmeslanger.
Ønsker I massive trægulve, sørg for at få en jævn overflade på betonen, så man kan lægge 15 mm fer og not krydsfiner for at skrue massivtrægulvet i.
Tak så meget for godt skitse og vel skrevet svar. Bliver nok lekakugler for vores vedkommende.

H Henrik Hofgren sagde:
Tack så mycket för bra skiss och väl skrivet svar. Blir nog lekakulor för vår del.
Tänk bara på att skaffa Lecakulor som har ett K efter sig dvs de är kapillärbrytande.
Egen billigare EPS kan man göra om man hittar billiga frigolitkulor som man blandar med finbetong.

FreQa FreQa sagde:
Tænk bare på at skaffe Lecakugler som har et K efter sig dvs de er kapillærbrydende.
Egen billigere EPS kan man lave, hvis man finder billige flamingokugler som man blander med finbeton.
tak for en fin tegning. Har haft lidt tid til at kigge på det nu, og der kommer lidt spørgsmål til det.

Sætter man kalkmørtelen i fundamentmuren for at holde stenblokkene på plads? Ikke beton der?

Hvorfor har man en stående bræt øverst mellem betonlagene? Hvis du forstår, hvad jeg mener.

Dr Benz Dr Benz sagde:
tak for en fin tegning. Har haft lidt tid til at kigge på det nu, og der kommer lidt spørgsmål til det.

Sætter man kalkmørtel i grundmuren for at holde stenblokkene på plads? Ikke beton der?

Hvorfor har man en stående bræt øverst mellem betonglagene? Hvis du forstår, hvad jeg mener.
Undskyld det sene svar.
Brættet er bare støbeform for EPS'en. Så fjerner man det og støber betonpladen.
Man tætns ydermuren med kalkmørtel. Dette fordi beton ikke bevæger sig, så det sprækker mere og løsner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.