Her kommer vel yderligere et "er min væg bærende"-spørgsmål, jeg er nok ret sikker på at den er blevet det med tiden men ville gerne have råd angående hvordan jeg skal fjerne en væg mellem stuen og køkkenet. Forholdene er følgende!
På tegningen har jeg markeret væggen, der skal fjernes, med rød.
Det grønne er en limtræsbjælke med følgende dimensioner, Længde: 8200 mm Højde: 300 mm Tykkelse: 110 mm Det ser ud til at være der, fordi man murede en ovn op en tid efter at huset blev bygget.
Dimensioner på tagspær af WW-type U: 145x45 Ø: 145x45 Spændvidde ca. 8 m CC: 1200 mm
Spørgsmålet er så, om de to indvendige vægge, som bjælken hviler på, er blevet bærende, eller om tagspærene kan holde vægten af bjælken. Bør eller skal jeg sætte en søjle/pille under bjælken, hvor jeg fjerner væggen?
Din limtræsbjælke kan bære en belastning på ca. 100 kg/meter udover sin egenvægt. Det er ikke meget at prale af. Man kan mistænke, at forklaringen findes på loftet. Måske er en del af en af spærkonstruktionerne (som er selvbærende) blevet skåret af i forbindelse med skorstensbyggeriet?. Du må gå op på loftet og tage nogle billeder! Hvilken snekalationszone ligger huset i?
Din limträbalk klarar en last på ca 100 kg/meter foruden sin egenvægt. Det er ikke meget at komme med. Man kan mistænke, at forklaringen sidder på loftet. Måske er en del på en af spær (som er selvbærende) afkortet i forbindelse med skorstenens byggeri? Du må gå op på loftet og fotografere! Hvilken snezone ligger huset i?
Nej spær virker uberørte, eller en er påvirket (den nærmest skorstenen), men bjælken hviler jo på dem samt er fastgjort øverst. Begynder at spekulere på, om det har at gøre med, at man fjernede indervægge tidligere (de to vægge, bjælken forbinder til, har tidligere været en lang væg).
Snedyngdezone 2.5 kN/m2.
Diagonalstangen (udsat for trækkræfter) nærmest skorstenen skal genoprettes. Den består oprindeligt af to parallelle brædder, men den behøver ikke have det udseende. Jeg forstår ikke meningen med limtræsbjælken, men det gjorde sandsynligvis heller ikke dem, der satte den der. Jeg hælder til, at du kan gøre det nemt for dig og se bort fra den. Den hviler åbenbart på underrammerne. Den vejer ca. 16 kg/meter, så den gør ikke så meget skade. Tjek, at der ikke er nogen søjler i den røde væg, før du river den ned.
Diagonalstangen (udsat for træk) nærmest skorstenen skal genoprettes. Den består oprindeligt af to parallelle brædder, men den behøver ikke have det udseende. Jeg forstår ikke meningen med limtræsbjælken, men det gjorde sandsynligvis ikke dem, der satte den der heller. Jeg hælder til, at du kan gøre det nemt for dig selv og se bort fra den. Den hviler åbenbart på underrammerne. Den vejer ca. 16 kg/meter, så den gør ikke så meget skade. Tjek, at der ikke er nogen søjler i den røde væg, inden du river den.
Det var lidt sådan, jeg tænkte i starten også, at den ikke havde nogen rigtig mening, men turde ikke helt haha.
Man antager jo oftest, at folk gør ting af en grund. Fikser spær ved lejlighed og er opmærksom, når jeg river væggen.
Tak for hjælpen indtil videre, får se om jeg får anledning til at vende tilbage.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.