Jeg har indhentet tilbud fra to bygherrer, og begge specificerede ydervæggene præcis det samme undtagen på to punkter:
- 22 mm malet fer og not panel
- udvendig indfatning af vinduer og døre
- 34x70 mm lægte til luftspalte
- 45 mm facadeplade
- 0,2 mm aldringsbestandig dampspærre
- 34x70 mm installationsvæg
- OSB-finer
- 13 mm gipsplade

Forskel:
- 300 mm letbjælke / 220 mm letbjælke
- 300 mm varmefiber / 220 mm varmefiber
Hvor den ene ydervæg er 440 mm tyk og den anden kun 390 mm tyk.

Jeg spekulerer på, om det er tilstrækkeligt med den tyndere ydervæg, da tilbuddet er meget lavere, eller om det er dumt at ikke vælge den tykkere?

Undskyld, hvis det er et dumt spørgsmål, og at informationen ikke er tilstrækkelig til at få "rigtigt" svar fra jer. Jeg ved absolut INTET om konstruktioner og isoleringer. Tak på forhånd.

K
Ved ikke hvor du bor, men 35 cm isolering er ikke forkert ..

Vi har den tykkere facadeskive og et indvendigt isoleringslag kaldet installationslag, hvor al el og andre rør er ført.

• Synes
Alex Holmén
  • Laddar…
Jeg synes det er uhensigtsmæssigt med en dampspærre i en så tyk væg, da den slipper mere damp ind i væggen end en almindelig dampspærre.

• Synes
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kallebo sagde:
Vet jo ikke hvor du bor, men 35 cm isolering er ikke forkert ..

Vi har den tykkere facadeplade og et indvendigt isoleringslag sk. Installationslag, hvor al el og andre rør er gået
Västergötland
Synes du, at den tyndere ydervæg på 3900 mm er nok?

W witten sagde:
Jeg synes det er upassende med en dampspærre i en så tyk væg, da den slipper mere damp ind i væggen end en almindelig dampspærre.
Har ingen idé om, hvad en dampspærre er. Synes du, jeg burde tage det op med byggerne?

A AlexHo sagde:
Har ingen aning om vad ångbroms är. Tycker du jag borde ta upp detta med byggarna?
Det er en dampspærre som ikke er lige så tæt, bruges primært i badeværelsesydervægge. Den er meget dyrere.

• Synes
Alex Holmén
  • Laddar…

Bedste svar

K
A AlexHo sagde:
Västergötland
Synes du, at den tyndere ydre væg på 3900 mm er tilstrækkelig?
Ja, det synes jeg absolut!

ang. dampspærre vs dampbremse, så hænger det nok sammen med, at ekofiberne er hygroskopiske, og da plejer man at have dampbremse i stedet for dampspærre. Der er meget diskussion om det ene eller det andet. Jeg har selv dampbremse og synes, at det føles helt trygt. Det vigtige er, at det er ordentligt tæt, så fugten ikke kan komme ud i konstruktionen via konvektion - altså med træk.

• Synes
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kallebo sagde:
Ja, det tycker jeg absolut!

ang. dampspærre vs dampbremse, så hænger det nok sammen med at ekofibre er hygroskopiske og da plejer man at have dampbremse i stedet for dampspærre. Der er meget diskussion omkring det ene eller det andet. Jeg har selv dampbremse og synes at det føles helt trygt. Det vigtige er, at det er ordenligt tæt så der ikke kan komme fugt ud i konstruktionen via konvektion - altså med træk.
Stort tak, nu føles det lidt tryggere at vælge den tyndere væg.

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo sagde:
ang. ångspärr vs ångbremse, så hänger det nok sammen med at ekofibrerne er hygroskopiske og så plejer man at have ångbremse i stedet for ångspærr. Der findes meget diskussion omkring det ene eller det andet.
Ja kaster mig nødigt ind i en diskussion om emnet men må påpege den åbenlyse manglende logik i at slippe mere fugt ind i væggen bare fordi den består af et bestemt isoleringsmateriale.

Ingen anklagelse mod dig, men forklaringen bliver kastet rundt uden eftertanke hele tiden. Det er som at montere en lækkende bruserblander bare fordi der findes gulvafløb.

• Synes
Daniel 109 og 1 anden
  • Laddar…
K
W witten sagde:
... kastas rundt uden omtanke hele tiden. Det er som at montere en lækkende bruserblander bare fordi, der findes gulvafløb.
Har ikke tid til at redegøre for alle argumenter, men en væg med dampspærre kunne frigive fugt, som ellers sidder fast bag plasten. Fugt som kan komme fra sømhuller, dårligt tapede samlinger eller en uforsigtig elektriker. Fugt kan også komme udefra... om sommeren har de fleste køling osv.

Dampspærren er desuden ikke så gennemtrængelig, som det lyder, så bruserblanderlignelsen er lidt haltende.

• Synes
Alex Holmén
  • Laddar…
Tomture61
W witten sagde:
Ja går helst ikke ind i en diskussion om emnet, men må påpege det åbenlyse manglende logik ved at lade mere fugt komme ind i væggen, bare fordi den består af et bestemt isoleringsmateriale.

Ingen anklage mod dig, men forklaringen kastes rundt uden eftertanke hele tiden. Det er som at montere en lækkende bruserblander bare fordi der findes en gulvafløb.
Bor i et hus bygget i 2008, om vinteren er der 20% RH!
Ved ikke, om det skyldes dampspærren i vægge/tag eller den mekaniske ventilation :thinking:
(aftræksvarmepumpe)
Celluloseisolering kan jo også afgive fugt.

K Kallebo sagde:
Har ikke tid til at redegøre for alle argumenter, men en væg med dampbremse kunne måske slippe fugt ud, som ellers sætter sig bag plasten. Fugt som kan komme fra sømhuller, dårligt tapede samlinger eller en uforsigtig elektriker. Fugt kan også komme udefra.. om sommeren har de fleste køling osv.
Nej, fugtvandringen går jo udad i en ventileret vægkonstruktion.

Tomture61 Tomture61 sagde:
Bor i et hus bygget 2008, om vinteren er det 20% RH!
Ved ikke om det skyldes fugtspærren i vægge/tag eller den mekaniske ventilation :thinking:
(udluftningsvarmepumpe)
Celluloseisolering kan jo også frigive fugt .
Ikke på byggemateriale. Selvom nogle tror det.

Tomture61
D Daniel 109 sagde:
Ikke på byggemateriale. Selv om nogle tror det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.