Jeg undrer mig over, hvordan man kan se, om der er asbest i mørtel eller mursten?
Vi har en bunke gamle mursten på grunden, som trænger til at blive ryddet væk. Men jeg tør ikke røre dem, før jeg har nogenlunde en idé om, der er nogen asbestrisiko. Jeg har ingen forkundskab angående dette, så jeg værdsætter virkelig al den viden, I kan bidrage med. Jeg uploader billeder af murstensbunken og håber, at nogen kyndig kan afgøre ud fra disse, om der er noget asbestholdigt synligt. Jeg har ingen viden om, hvad murstenene har været brugt til, før de blev revet ned.
Det findes ingen tradition (eller funktion) i at blande asbest i almindelig mørtel. Asbest er f.eks. brugt i nicheprodukter som fliseklæb.
Ok, sjusket at advare om det ligesom de øvrige asbest trusler på Arbejdstilsynets hjemmeside kan jeg synes da. Som et forsigtigt menneske tager jeg selvfølgelig advarsler alvorligt Forstår dog selvfølgelig at de er nødt til at nævne det, hvis det nogensinde har eksisteret.
Ok, sjusket at advare om det som værende ligestillet med de øvrige asbesttrusler på Arbejdstilsynets hjemmeside, synes jeg. Som en forsigtig person tager jeg selvfølgelig advarsler alvorligt Men jeg forstår selvfølgelig, at de er nødt til at nævne det, hvis det nogensinde har eksisteret.
Man kan vel aldrig udelukke, at nogen murer syntes, det var fantastisk at smide lidt asbestfiber i mørtlen. Man blandede jo mørtlen lokalt førhen. Men det er ikke standard på nogen måde.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.