Jeg har brug for at beregne eller få hjælp til at dimensionere en I-bjælke eller H-bjælke til en talje som skal kunne bære op til 1000 kg.

så frit understøttet bjælke, punktbelastning på maks 1 ton, nedbøjning maks 10 mm, længde 5000 mm

richardtenggren
En længde ville lette :)

Kom på det efter 1 min (y)
5 meter.

• Synes
Givdul1
  • Laddar…

Bedste svar

For nedbøjning mindre end 10 mm kræves HEA160, HEB140 eller IPE180. Den sidstnævnte er klart lettest og bør være billigst (de andre er et alternativ, hvis højden er begrænset). Også kontrol af, at tillægget på grund af bjælkens egenvægt er ok med IPE180.

Noter med beregninger af nedbøjning og valg af stålbjælker som HEA160, HEB140 og IPE180, med fokus på nedbøjning under 10 mm.

• Synes
Begbie og 2 andre
  • Laddar…
Tak!

bedre svar er svært at få!
Værdsat. :D

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
H hackatall sagde:
Tak!

bedre svar er svært at få!
Værdsat. :D
Styrkelære er altid en fornøjelse. Håber at vinen ikke har afrundet for meget.

• Synes
mrpos
  • Laddar…
Sandt, jeg har læst emnet men har ikke arbejdet noget med det, så usikkerheden er stor.

Men takket være dine udmærkede notater kan jeg beregne andre bjælker og deres nedbøjning på en enkel måde, måske klemme det ind i et excelark så det bliver lettere at prøve forskellige bjælker.

Hej er ved at bygge en garage. Vil bare vide om HeAa 160 kan fungere som en bjælke til at støtte løse tagspær / tagstole over en længde på 10m.

B björn/annika sagde:
Hej hålle på att bygga ett garage. Vill bara veta om HeAa 160 klarar av at agere nåck bjælke for løse tag åser / tagstolper på en længde på 10m
Svaret er nok ja/nej/måske.

Hvilke kræfter vil påvirke, hvordan er den indspændt i enderne, hvor meget nedbøjning kan I tolerere?

kashieda kashieda sagde:
Svaret er nok ja/nej/måske.

Hvilke kræfter vil påvirke, hvordan er den fastgjort i enderne, hvor meget nedbøjning kan I tolerere?
Hej tak for hurtigt svar. Den vil stå på vkr 160x160x10 med svejset plade 300x300 X20. Angående nedbøjning så er det kun taget med pladetag

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.