Er i gang med at bygge en stald/garage og har fået en idé om at lave plads til oplagring af træ oven på sadelkammeret.
Behøver lidt hjælp med konstruktionen og om det kan holde som jeg har tænkt mig.
Jeg har en væg med 170 reglar og en med 120 reglar, spændvidde mellem disse ca. 270 cm.
Jeg tænkte, at jeg indfældede en stående 170 i disse ligesom en bærbjælke for at kunne fastgøre gulvbjælkelaget med bjælkesko.
Tænkte et gulvbjælkelag af 145 reglar.
Hvad tror I, er det helt forkert tænkt rent bæreevnemæssigt eller vil det fungere til lidt overskydende byggemateriale?
Behøver lidt hjælp med konstruktionen og om det kan holde som jeg har tænkt mig.
Jeg har en væg med 170 reglar og en med 120 reglar, spændvidde mellem disse ca. 270 cm.
Jeg tænkte, at jeg indfældede en stående 170 i disse ligesom en bærbjælke for at kunne fastgøre gulvbjælkelaget med bjælkesko.
Tænkte et gulvbjælkelag af 145 reglar.
Hvad tror I, er det helt forkert tænkt rent bæreevnemæssigt eller vil det fungere til lidt overskydende byggemateriale?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du tænker dig et bjælkelag med 45x145 bjælker C 24 c/c 600 mm og en spændvidde på 2,7 m? Det bliver svajende at gå på, men hvis du kun skal bruge det til opbevaring, så tåler det ca. 200 kg per kvm uden at bøje ned forstyrrende meget.
Du mener vel en 170 regel på højkant, ikke stående?
Du mener vel en 170 regel på højkant, ikke stående?
Præcis min tanke, det bliver ca. 60 cm i lofthøjde, så noget løbende er ikke aktuelt.J justusandersson sagde:
Det er ren opbevaring af div træ.
Ja, jeg mener på højkant, nogle gange er det svært at oversætte tanke til skrift
Arealet bliver 5,4x2,7 = 14,58 kvm
Så kunne jeg altså smide op til 2,9 ton forudsat, at fastgørelsen i bjælkeskoene holder?
Hvad ville jeg kunne klare af belastning med 120 c24?
Edit: Blev narret af min kære sambo, spændvidden er 2,6 m
Senest redigeret:
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sådan cirka 130 kg, omregnet til 2,6 m spændvidde.
Klik her for at svare