6,235 læst ·
30 svar
6k læst
30 svar
Hæv gulvet ved hjælp af trægulv i et kommende vaskerum.
Trykimprægneret bruger man jo aldrig indendørs, hvad jeg har forstået: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tryckimpregnerat-virke
Corpes sagde:Rummet er tørt og opvarmet, ingen fugtproblemer som jeg ser det.
Min tanke var også at lave et "terrassegulv" med revner og ventilation.
Hvordan er det egentlig med dagens trykimprægnerede terrassebrædder, afgiver de meget lugt, hvis terrassebrætterne i sig selv er tørre? Jeg ved, at frisk trykimprægneret træ lugter, men i dette tilfælde?
Jeg vil bare sige, at jeg tog en chance og gjorde det modsatte af, hvad der blev sagt i denne tråd. Jeg købte brun rillet terrassebrædder, lod det ligge inde, inden jeg startede, for at se, om det lugtede meget. Ingen lugt i den tid, de lå dér, så jeg gik i gang. Nu er gulvet klart, og det fik en god vurdering af konen, da det også farvemæssigt matchede saunaen. Så nu er der ingen synlige rør fra den kommende vaskemaskine og håndvask. Min familie og jeg er tilfredse, hvilket er det væsentlige i det hele.
Tør man lægge billede op af noget, som flertallet har kritiseret?
Alt gik godt under gulvbyggeriet. Det lille problem, jeg stødte på, var gulvets hældning mod afløbet, men det vidste jeg om og løste det med afstandsstykker under lægterne, hvor det var nødvendigt. Det, der gjorde, at jeg kørte på, er, at vi har en sauna i samme rum som (selvfølgelig...) også er bygget af træ og står på gulvet, og den ser stadig fin ud siden den blev bygget i 2006.
Jeg syntes, at min løsning blev bedre end den med klinkers som Danne_08 linkede til, men tak alligevel for tips og idéer!
Alt gik godt under gulvbyggeriet. Det lille problem, jeg stødte på, var gulvets hældning mod afløbet, men det vidste jeg om og løste det med afstandsstykker under lægterne, hvor det var nødvendigt. Det, der gjorde, at jeg kørte på, er, at vi har en sauna i samme rum som (selvfølgelig...) også er bygget af træ og står på gulvet, og den ser stadig fin ud siden den blev bygget i 2006.
Jeg syntes, at min løsning blev bedre end den med klinkers som Danne_08 linkede til, men tak alligevel for tips og idéer!
Senest redigeret:
Ingen har noget mod billeder, ingen.
Alle er garanteret også interesserede i at vide, hvordan det blev.
Det store spørgsmål er jo, om det vil holde sig over tid i forskellige henseender. Derfor er det interessant, om du kommer tilbage om 10 år eller så.
Jeg er ekstra interesseret, da jeg selv har overvejet noget lignende angående et bad/bruserum med uisoleret betongulv og hydrofor, samt planlagt ekstra grovvaskemaskine. Min primære årsag er ikke at skjule rør, men det er jo ingen ulempe at slippe for at se dem, men at komme op fra det kolde gulv. Det er et reservebadeværelse ude i økonomidelen, så derfor er ingen dyre eller omfattende ombygninger aktuelle.
Hvordan løste du tilgængelighed til gulvafløb og mulighed for rengøring under trægulvet?
Det store spørgsmål er jo, om det vil holde sig over tid i forskellige henseender. Derfor er det interessant, om du kommer tilbage om 10 år eller så.
Jeg er ekstra interesseret, da jeg selv har overvejet noget lignende angående et bad/bruserum med uisoleret betongulv og hydrofor, samt planlagt ekstra grovvaskemaskine. Min primære årsag er ikke at skjule rør, men det er jo ingen ulempe at slippe for at se dem, men at komme op fra det kolde gulv. Det er et reservebadeværelse ude i økonomidelen, så derfor er ingen dyre eller omfattende ombygninger aktuelle.
Hvordan løste du tilgængelighed til gulvafløb og mulighed for rengøring under trægulvet?
Jeg tager en lille pause nu når julen nærmer sig, men kommer til at lægge billede(r) op efter nytår, når det sandsynligvis begynder at blive klart (eller også kommer der et billede op af et halvfærdigt bryggers).
Angående gulvafløb så kommer det til at ligge skjult, og hvis jeg har brug for at rense det, må jeg skrue en terrassebrædde af (jeg har ikke haft brug for at rense afløbet en eneste gang i løbet af vores 10 år i huset i vores nuværende vaskerum). Gulvet lægges uden traditionel sprække mellem terrassebrædderne, så vi vil ikke gøre rent under det.
Angående gulvafløb så kommer det til at ligge skjult, og hvis jeg har brug for at rense det, må jeg skrue en terrassebrædde af (jeg har ikke haft brug for at rense afløbet en eneste gang i løbet af vores 10 år i huset i vores nuværende vaskerum). Gulvet lægges uden traditionel sprække mellem terrassebrædderne, så vi vil ikke gøre rent under det.
Senest redigeret:

Sådan blev slutresultatet. Min kone og jeg blev tilfredse, og det er jo det vigtigste. Hulrummet til højre vil jeg forsøge at finde nogle udtrækkelige skinner og fastgøre under bordpladen, som jeg derefter skal hænge en slags stofkurv/vasketøjspose på, så man kan trække vasketøjsposen ind/ud. Tips til sådanne skinner og vasketøjspose modtages gerne.
Senest redigeret:
Der er godt nok ikke gået 10 år, men næsten 2, og rummet/gulvet ser stadig præcis ud som på billedet, jeg vedhæftede ovenfor.Oldboy sagde:
Ingen har noget imod billeder, ingen.
Det store spørgsmål er jo, om det vil holde sig over tid på forskellige måder. Derfor er det interessant, hvis du vender tilbage om 10 år eller deromkring.
Jeg er ekstra interesseret, da jeg selv har overvejet noget lignende angående et bad/brusrum med uisoleret betongulv og hydrofor samt en planlagt ekstra grovvaskemaskine. Min primære årsag er ikke at skjule rør, men det er jo ingen ulempe at slippe for at se dem, men at komme op fra det kolde gulv. Det er et reservebadeværelse ude i økonomiafdelingen, så derfor er ingen dyre eller omfattende ombygninger aktuelle.
Bedste svar
Billedet var lysende for forståelsen.
Fx havde jeg forestillet mig trægulv i hele rummet, ikke bare en del. Så ifølge billedet ser det jo rigtig luksuriøst ud. Klart man ikke vil rive en sådan flot og velfungerende løsning op.
Ingen problemer med resonans fra trægulvet under TM?
Fx havde jeg forestillet mig trægulv i hele rummet, ikke bare en del. Så ifølge billedet ser det jo rigtig luksuriøst ud. Klart man ikke vil rive en sådan flot og velfungerende løsning op.
Ingen problemer med resonans fra trægulvet under TM?
Tak forresten for de opmuntrende ord. Resultatet blev som jeg havde tænkt migOldboy sagde: