Hej!
Håller på och gör i ordning ett 1800-talshus med linoljefärg och spännpappade väggar och tak.
När vi tog bort den gamla spännpappen på väggarna visade det sig att på vissa ställen är virket, väggtimret/stommen, murket. Det smulas sönder när man tar i det. Framförallt vid fönstren men även på några ställen mellan timret där lindrevet finns.
Behöver jag ta bort allt dåligt virke ända till kärnfriskt och ersätta med nytt, även det som inte är bärande? Behandla det dåliga virket med något, Buracol eller liknande?
Tacksam för alla tips.
Håller på och gör i ordning ett 1800-talshus med linoljefärg och spännpappade väggar och tak.
När vi tog bort den gamla spännpappen på väggarna visade det sig att på vissa ställen är virket, väggtimret/stommen, murket. Det smulas sönder när man tar i det. Framförallt vid fönstren men även på några ställen mellan timret där lindrevet finns.
Behöver jag ta bort allt dåligt virke ända till kärnfriskt och ersätta med nytt, även det som inte är bärande? Behandla det dåliga virket med något, Buracol eller liknande?
Tacksam för alla tips.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
sen är det ju standard med dylika skador du nämner. Orsakas alltid av inträngande vatten som tillåts tränga in under lång tid, då ruttnar det. Boracol i det läget har ingen som helst funktion.
Är det bara enstaka angrepp och inte äventyrar nån bärighet eller funktion i övrigt så låt det vara. Se sen till att det som orsakat det också repareras.
Är det bara enstaka angrepp och inte äventyrar nån bärighet eller funktion i övrigt så låt det vara. Se sen till att det som orsakat det också repareras.
Vi behöver bilder för att kunna bedöma skadans storlek.
Om skadan behöver åtgärdas kan man antingen halvsula det vill säga hugga bort halva stocktjockleken och fälla in en planka eller så byter man en stump av stocken eller hela längden.
Allt beror på hur stor skadan är.
Om du får stopp på vatteninträngningen så blir inte rötskadan större men trä som redan var litet ruttet brukar ofta pulvriseras helt när årtiondena går.
Om skadan behöver åtgärdas kan man antingen halvsula det vill säga hugga bort halva stocktjockleken och fälla in en planka eller så byter man en stump av stocken eller hela längden.
Allt beror på hur stor skadan är.
Om du får stopp på vatteninträngningen så blir inte rötskadan större men trä som redan var litet ruttet brukar ofta pulvriseras helt när årtiondena går.
Var i huset och tog några jättebra bilder, tyvärr är kameran kvar och nu är det nästan 3 veckor innan jag kommer dit igen. Fick med en bild med mobilen, väldigt dåligt på vänster sida och en lite mindre nere till höger vid fönstret. Låter tråden vara igång om det är nån som vill svara så kommer bilderna längre fram.
Redigerat:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!
Här är några bilder men det var bättre än jag trodde. Byter till vänster om fönstret och nantar att nedre hörnan vid fönstret inte behöver åtgärdas. Lyfte golvet och såg att även syllen var bättre, ca 40 cm var murken men inte rakt igenom. Resten av syllen kunde jag sticka in knivspetsen ca 1 cm, antar att det är ok.
Det finns ingen isolering och höjden i krypgrunden är 30 cm, några förslag på hur jag kan isolera utan att lyfta golvet i hela huset?
Leif
Bästa svaret
Sådär brukar det se ut när lindrigt ruttet virke har torkat ut och blivit mat åt insekterna.
Skadan nedtill vid fönstret skulle jag inte bry mig om. Sådär ser det oftast ut i gamla hus och det klarar sig galant.
Syllen skulle jag sticka med kniven och om det är mjukt mer än 2-3 cm in skulle jag hugga ur och fälla in en planka. Det kallas att halvsula och sätter man litet arbete på att få det bra får man ett resultat som är i princip lika bra som nytt. Om rötan är mindre än 2 cm djup skulle jag inte bry mig om den.
Vid sidan av fönstret fordras åtgärder tror jag. Jag tycker det ser ut som om väggen till vänster inte är inknutad i ytterväggen. I så fall borde man åtminstone sätta in ett ordentligt svärd i ett lodrätt spår i stockändorna så att ytterväggen inte bulnar.
Man skulle kanske kunna passa in tjocka plankor på liggande i de stora springorna mellan de gamla stockarna. Om man gör täta passningar blir de bärande när man slår dit dem. Kärnveden ser ju ut att vara frisk och eftersom timran blir inklädd både utan och innan kan man fuska litet med utseendet och koncenterara sig på att få det tätt och starkt.
Skadan nedtill vid fönstret skulle jag inte bry mig om. Sådär ser det oftast ut i gamla hus och det klarar sig galant.
Syllen skulle jag sticka med kniven och om det är mjukt mer än 2-3 cm in skulle jag hugga ur och fälla in en planka. Det kallas att halvsula och sätter man litet arbete på att få det bra får man ett resultat som är i princip lika bra som nytt. Om rötan är mindre än 2 cm djup skulle jag inte bry mig om den.
Vid sidan av fönstret fordras åtgärder tror jag. Jag tycker det ser ut som om väggen till vänster inte är inknutad i ytterväggen. I så fall borde man åtminstone sätta in ett ordentligt svärd i ett lodrätt spår i stockändorna så att ytterväggen inte bulnar.
Man skulle kanske kunna passa in tjocka plankor på liggande i de stora springorna mellan de gamla stockarna. Om man gör täta passningar blir de bärande när man slår dit dem. Kärnveden ser ju ut att vara frisk och eftersom timran blir inklädd både utan och innan kan man fuska litet med utseendet och koncenterara sig på att få det tätt och starkt.
Kunde sticka in kniven i syllen upp till 1.5 cm, räknas nästan som friskt
Nedtill vid fönstret täcks av spännpappen och får fixa till nåt till vänster sida.
Du har helt rätt i att väggen är inte inknutad i ytterväggen. Ytterväggen fortsätter in i köket som är på andra sidan, vilket är nästa rum som ska fixas.
Tackar för svaren.
Du har helt rätt i att väggen är inte inknutad i ytterväggen. Ytterväggen fortsätter in i köket som är på andra sidan, vilket är nästa rum som ska fixas.
Tackar för svaren.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Av ren nyfikenhet - om man skulle göra en öppning i en timmervägg och därmed skall stadga upp det med ett svärd, spårar man upp stockarna så man kan ställa in en hel bräda, eller spikar man bara brädan över stockändarna, ungefär som en fönstersmyg?heimlaga skrev:Sådär brukar det se ut när lindrigt ruttet virke har torkat ut och blivit mat åt insekterna.
Skadan nedtill vid fönstret skulle jag inte bry mig om. Sådär ser det oftast ut i gamla hus och det klarar sig galant.
Syllen skulle jag sticka med kniven och om det är mjukt mer än 2-3 cm in skulle jag hugga ur och fälla in en planka. Det kallas att halvsula och sätter man litet arbete på att få det bra får man ett resultat som är i princip lika bra som nytt. Om rötan är mindre än 2 cm djup skulle jag inte bry mig om den.
Vid sidan av fönstret fordras åtgärder tror jag. Jag tycker det ser ut som om väggen till vänster inte är inknutad i ytterväggen. I så fall borde man åtminstone sätta in ett ordentligt svärd i ett lodrätt spår i stockändorna så att ytterväggen inte bulnar.
Man skulle kanske kunna passa in tjocka plankor på liggande i de stora springorna mellan de gamla stockarna. Om man gör täta passningar blir de bärande när man slår dit dem. Kärnveden ser ju ut att vara frisk och eftersom timran blir inklädd både utan och innan kan man fuska litet med utseendet och koncenterara sig på att få det tätt och starkt.
Har sett båda delarna i olika ritningar, men det känns som att det är mer korrekt att fälla in brädan då det medger bättre rörelsemån för timret. Vilken dimension på bräda brukar man i så fall använda?
Som sagt - undrar bara lite allmänt kring lagning av timmerstommar då jag har ett timmerhus jag med
Det rätta sättet är att såga ett spår (vi kallar det klöjso) i stockändorna och fälla in svärdet. Om öppningen är hög kan det löna sig att sätta dit ett t-format svärd. Förr täljde de till T-formade svärd av en stock men det enklaste sättet att göra ett sådant är att spika fast en 2x2 eller 2x1 1/2 tums ribba bakpå en tvåtums planka.
Att spika en planka på stockändorna är byggfusk och slarv för det finns ingenting som hindrar stockarna från att vrida sig.
Sedan så skall man ju vara medveten om att stockarna är dymlade i varandra kring öppningar så att dragkraften i väggens längsriktning överförs till de hela stockarna ovanför och under öppningen. När man förstorar eller tar upp en öppning fattas det dymlingar.
Timran är överstark och tål en liten försvagning men efter att två renoverare var och en har sågat bort litet timmer här och var så kan det gå riktigt illa.
Att spika en planka på stockändorna är byggfusk och slarv för det finns ingenting som hindrar stockarna från att vrida sig.
Sedan så skall man ju vara medveten om att stockarna är dymlade i varandra kring öppningar så att dragkraften i väggens längsriktning överförs till de hela stockarna ovanför och under öppningen. När man förstorar eller tar upp en öppning fattas det dymlingar.
Timran är överstark och tål en liten försvagning men efter att två renoverare var och en har sågat bort litet timmer här och var så kan det gå riktigt illa.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Jag är ju hemskt dålig på att svara, men jag är mycket nöjd med svaret, som alltid!H heimlaga skrev:Det rätta sättet är att såga ett spår (vi kallar det klöjso) i stockändorna och fälla in svärdet. Om öppningen är hög kan det löna sig att sätta dit ett t-format svärd. Förr täljde de till T-formade svärd av en stock men det enklaste sättet att göra ett sådant är att spika fast en 2x2 eller 2x1 1/2 tums ribba bakpå en tvåtums planka.
Att spika en planka på stockändorna är byggfusk och slarv för det finns ingenting som hindrar stockarna från att vrida sig.
Sedan så skall man ju vara medveten om att stockarna är dymlade i varandra kring öppningar så att dragkraften i väggens längsriktning överförs till de hela stockarna ovanför och under öppningen. När man förstorar eller tar upp en öppning fattas det dymlingar.
Timran är överstark och tål en liten försvagning men efter att två renoverare var och en har sågat bort litet timmer här och var så kan det gå riktigt illa.
Hur djupt fäller man in brädan ungefär? Finns en del olika att välja på
Kom på att jag även glömt tacka dig för ett annat inlägg om en trapetsgängad gängstång, det var även det mitt i prick. Det är inte meningen att vara otrevlig, jag är bara lite disträ ibland
Liknande trådar
-
Hur få diffusionsöppna och hållbart släta väggar i källarrum?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur få diffusionsöppna och hållbart släta väggar i källarrum?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ljudisolera och förstärka mellanväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Innerväggar är byggda på gammalt lutande plankgolv - hur byter jag golvet?
Golv -
Väggar
Byggmaterial & Byggteknik