Byggahus.se
Kul att ni gillar den!
Trappan har ju växt fram efter mina förutsättningar och jag har inga direkta ritningar på den.
Jag kan förvisso försöka sammanställe nått, skadar kanske inte att ha lite mer dokumentation på den...
Men det får bli när jag har tid att sitta lite ostört med det en stund.

• Gilla
Timmerloftet och 1 till
  • Laddar…
Den första tanken när jag köpt trappa och den levererats.
Va detta allt för 25000 kr?
Nästa gång kommer jag att försöka själv!

Fin trappa !

Med normal händighet, uthållighet. bra verktyg och (mycket) tid så går det för en amatör att bygga en trapp. Jag byggde en trappa av 6 st IKEA stavlimmade bänkskivor, 38 mm tjocka. En sänksåg är ovärderlig och den får lätt plats i budgeten. Materialet kostade c:a 7500 kr. Bilder och dokumentation finns på Byggla.se http://www.byggla.se/Projekt/Trappbygge/?category=175.
och på min blogg http://granntomta.blogspot.com

http://www.byggla.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/18/23418/9257_70200.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Nicolae
  • Laddar…
laan skrev:
Fin trappa !

Med normal händighet, uthållighet. bra verktyg och (mycket) tid så går det för en amatör att bygga en trapp. Jag byggde en trappa av 6 st IKEA stavlimmade bänkskivor, 38 mm tjocka. En sänksåg är ovärderlig och den får lätt plats i budgeten. Materialet kostade c:a 7500 kr. Bilder och dokumentation finns på Byggla.se [länk]
och på min blogg [länk]

[länk]
Din blogglänk har fått in ett komma i adressen. http://granntomta.blogspot.se

Funderar också på att bygga trappstegen av stavlimmade bänkskivor. Hur upplevs trappan nu när ni haft den ett tag? Har det uppstått knarr? Sprickor?

Kentisoft skrev:
Din blogglänk har fått in ett komma i adressen. [länk]

Funderar också på att bygga trappstegen av stavlimmade bänkskivor. Hur upplevs trappan nu när ni haft den ett tag? Har det uppstått knarr? Sprickor?
Det har fungerat bra, inga sprickor och trappan är väldigt stabil. Inget knarr, men det beror kanske lite på hur man fäster in plan- och sättsteg. Jag har skruvat sättstegen i planstegen med långa skruv underifrån och fäst planstegen mot vangen med möbelvinklar dolt från baksidan. Då är det lätt att justera om knarr skulle uppstå.
Jag har oljat in trappen ordentligt innan montaget.

Har bara fått positiva kommentarer av dom som provgått den, så den duger.
Tack för hjälpen med adressen, det ska jag komma ihåg! :)

Kanonfin! Exakt en sådan här trappa vill jag ha :) med en förvaring under trappen, Finns det någon möjlighet att få en ritning på den?

Gammal tråd, jag vet. Men måste ändå fråga ifall någon provat eller tänkt på något annat material att ha på trappstegen än solida trästeg?

Skulle målad MDF fungera eller tål det inte att trampas på? Finns det andra förslag?

Klart MDF skulle funka, men du måste upp i kanske 22 mm och det kommer väga så mycket mer än massivt trä, därav inte lönt, för det skulle då innebära ännu större och tåliga vangsidor, och det kommer kosta mycket mer än MDF, samt att med åren som kommer MDF sätta sig mer i stegen.

Jag byggde en trapp helt i golvspånskiva, trappstegen kläddes sedan med laminatgolv, allt vart stadigt som berget och helt knarrfritt. Kan tillägga att den trappan var ganska smal, men med 2 vinklar.

Jag byggde min raka trappa av limträbalkar 56x225 i både vagnsstyckena och stegen, det blev lite skissande, mätande och räknande men det gick. Överhandsfräs är ett måste.

Vi köpte alla steg och räcken på Castorama. I Polen. Stålpinnarna till räcke köpte vi på IKEA som igentligen var till en hylla. Stegen kostade ca 120kr/st 40mm så de är rejäla.
20170209_204631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20170205_131616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Christoffer Holmquist skrev:
Vi köpte alla steg och räcken på Castorama. I Polen. Stålpinnarna till räcke köpte vi på IKEA som igentligen var till en hylla. Stegen kostade ca 120kr/st 40mm så de är rejäla.
[bild]

[bild]
Snyggt!

Vilken hylla var rören till och shoppade ni materielen på plats i Polen?

Robert-san01 skrev:
Snyggt!

Vilken hylla var rören till och shoppade ni materielen på plats i Polen?
Hyllan hette Grundtal på ikea. Finns i olika längder. Vi handlade resten av materialet i Polen. Tog en helg där över. Vagnstyckena köpte jag dock här hemma på byggmax.

Christoffer Holmquist skrev:
Hyllan hette Grundtal på ikea. Finns i olika längder. Vi handlade resten av materialet i Polen. Tog en helg där över. Vagnstyckena köpte jag dock här hemma på byggmax.
Tack!

Tyvärr lite långt för mig att åka till Polen. :( Det är tänkt att blir något liknande fast med underliggande vangar. Var det besvärligt att borra hålen i räcket för pinnarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.