7 016 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
[Hjälp] Vad har jag för väggar?
Hej,
Vi har en lägenhet i ett hus byggt i slutet av 30-talet och hade tänkt sätta upp konsolhyllor över en större vägg (ca 2300x2500) som ska bära film, böcker och skivor.
Vi har varit ett par vändor till byggvaruhus och frågat samt borrat ett provhål.
Var först övertygad om att det var dubbelgips då väggen låter ihålig men dovare än en vanlig gipsvägg när man knackar på den.
När man borrar känns det poröst och efter bara nån centimeter så är det tomt.
Eftersom jag trodde att det var gips så provade jag att sätta upp en mindre hylla på en annan vägg av samma material med följande gipsexpanders http://www.norwesco.se/_images/library/mini.jpg
Dock så kollapsade hålet när jag började skruva in skruv i expandern.
Är det någon som kan hjälpa oss med vad det kan vara för vägg och vad man kan tänkas använda för att fästa saker i den. Nästan samtliga väggar i lägenheten är av samma typ.
Med vänlig hälsning
Björn och Hanna
Vi har en lägenhet i ett hus byggt i slutet av 30-talet och hade tänkt sätta upp konsolhyllor över en större vägg (ca 2300x2500) som ska bära film, böcker och skivor.
Vi har varit ett par vändor till byggvaruhus och frågat samt borrat ett provhål.
Var först övertygad om att det var dubbelgips då väggen låter ihålig men dovare än en vanlig gipsvägg när man knackar på den.
När man borrar känns det poröst och efter bara nån centimeter så är det tomt.
Eftersom jag trodde att det var gips så provade jag att sätta upp en mindre hylla på en annan vägg av samma material med följande gipsexpanders http://www.norwesco.se/_images/library/mini.jpg
Dock så kollapsade hålet när jag började skruva in skruv i expandern.
Är det någon som kan hjälpa oss med vad det kan vara för vägg och vad man kan tänkas använda för att fästa saker i den. Nästan samtliga väggar i lägenheten är av samma typ.
Med vänlig hälsning
Björn och Hanna
Tack för ditt svar.Larsa skrev:
Okej, men är det inte konstigt att det bir helt ihåligt efter 2-3cm in. Mitt borr som jag provborrade med var inte längre än 5cm men jag kan peta in ett borr på 10cm utan att det tar emot något.
Med att hålet kollapsar menar jag att det smular sönder så att gipsexpandern jag använde inte fäster.
Smular det sönder "alla" 2-3 cm? så det blir ett stort hål?
2-3 cm skulle kunna vara hålsten som är putsad, men en gipsexpander som är tillräckligt lång borde fungera bättre än att bara "kollapsa" hålet, en expander för dubbelgips kunde kanske funka men Fischer har specialplugg för hålsten som är bättre i så fall.
Är det originalväggarna?
2-3 cm skulle kunna vara hålsten som är putsad, men en gipsexpander som är tillräckligt lång borde fungera bättre än att bara "kollapsa" hålet, en expander för dubbelgips kunde kanske funka men Fischer har specialplugg för hålsten som är bättre i så fall.
Är det originalväggarna?
Då brukar det också ofta vara stående plank bakom, isåfalll kan man pröva att skruva direkt och se om det greppar, pröva en ny skruv 2-3 cm åt höger eller vänster om inte första skriven funkar.noone70 skrev:
Sent from my HTC One V using Byggahus
Det tror jag inte fallet i min lägenhet eller så var det ca 10 cm puts och vass innan planket.MMR skrev:
Det tror jag också på. Gamla lägenheter brukar vara så, glest plankad (mellanrum mellan planken) och sen vass eller hönsnät med puts. Vanlig träskruv funkar alltså bra men har man otur så träffar man mellan två plank, provborra med klen borr först. Har du möjlighet då kan du låta konsolskenan vila mot fotlisten, det ger en viss avlastning.MMR skrev:
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Liknande trådar
-
Hjälp!! - Vad är rimlig arbetskostnad för gipsa+skiva väggar med snedtak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan ni hjälpa mig och bedöma om väggarna för badrummet här är bärande?
Planlösningar -
Ta bort väggar, hjälp med förstärkningar
Planlösningar -
Fortsätta riva väggarna? Hjälp!
Byggmaterial & Byggteknik -
Har bilat in vp-rör i betong väggar, missat att informera styrelsen! Hjälp!
Juridik