Byggahus.se
Hej!
Vi vill anlägga en uteplats med marktegel, men detta är ett helt nytt område för mig och jag behöver lite kött på benen. Det finns många kulörer på tegel och puts runt trädgården och därför skulle det vara fint med ett marktegel med skiftande kulörer (rött) för att binda samman och plocka upp. Då hamnar man naturligtvis på de lite mer exklusiva tegeltillverkarnas hemsidor och hittar det "perfekta" teglet för ändamålet. Men inte för plånboken. Alternativen på "billighetsvaruhusen" har jag tittat in, men de är tyvärr inget jag föll för.

Så, då började jag tänka återanvänt tegel... Men hur fungerar det egentligen med tegel på mark? Antar att markteglet är hårdare bränt? Och hur skulle det i så fall fungera med ett hårt bränt murtegel? Eldfast tegel? Vi hittade lite gamla stenar (från ca 1905) från huset i källaren som vi lade som gång i trädgårdslandet och de har klarat den vintern som varit, men jag antar att det är lite högre belastning på en uteplats (ca 15-20 kvm). Eller är det någon som vet var jag kan finna återanvänt marktegel i Skåne? Eller prisvärt marktegel?

Tacksam för alla svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.