Byggahus.se
Hej jag har precis fått hem en del virke från våran lokala såg.
Nu undrar jag hur stor avvikelse det får vara på virkes dimensionerna.
jag har beställt enligt deras prislista tex 21*95 220 lpm det är allt i melan 20 -27 mm och 90-110 allt är inte planat på baksidan och ingen är hyvlad på breden( endast sågad bred det gäller alt virke). Dessutom så är det som är hyvlat 25 tjock det som är tunnare är sågat och det som är tjockare är också sågat Och så är plankorna vågiga och då menar jag inte från såg ytan utan tjockleken kan skilja 5mm på 15 cm längd .

Och reglarna 45*95 , 45*120 , 45*170 och 45*195 är inte hyvlade alls utan alla är sågade
det är helt ok för mig men alla är inte vink räta det skilde upp till 6 graders avvikelse dom är alltså rombiska.

Vad tycker ni skall dom ta tillbaka allt och hyvla till rätt eller skal dom hämta allt och jag skall vända mig någon annanstans .

Mvh Pär H

Redigerat:
Jag skulle i alla fall låte dem ta tillbaka rubet... Men det är för att jag vill ha det jag har köpt och är less på alla som inte tar sitt yrke på allvar...;)

Jag har handlat liknande dimensioner "hela sommaren" (21x95 är Bauhausdimension här hemma, annars verkar Beijer och Knivsta Bygghandel köra 22x95) det finns toleranser, jag har blandat 21 å 22 utan att det syns men ingen har levererat 27 och 95 har alla levererat med +/- 2 mm inte mer. Jag tycker "din" såg verkar ha klart större toleranser än vad jag är van vid sen beror det på vad man ska göra om det spelar nån roll, priset borde vara lägre än konkurrenternas med din beskrivning som jag ser det alla fall.

C
Regelvirke har man väl hyvlat numera framförallt för att det ska hålla bättre och inte flisa, och för att man inte ska få flisor i händerna när man arbetar? Trodde det var standard sen många år tillbaka i tiden. Hade jag fått en sån leverans från "min" brädgård hade dom fått komma och hämta alltihop, så hade jag handlat från någon annan istället.

Tycker skillnaderna är för stora, måtten skiljer mellan olika sågar men planken ska vara lika sinsemellan, 21*95 som varierar mellan 20-27 och 90-110 duger inte till något vettigt i mina ögon.

Var det väldigt billigt?

nån eller några kronor under byggmax priser
Men kvalitén på virket är mycket bättre än byggvaruhusen. Men vad hjälper det när dimensionerna är kassa

Mvh Pär H

B
det är ju det som är charmen mer en liten såg firma.
att det är så olika sågat. som yrkesman skulle jag inte använda det på ett bygge. men hemma hos mig skulle jag använt det. för att det brukar va billigare.

Jag brukar själv åka till den lokala "bonnsågen" med några stock då jag skall fixa något hemma å visst kan det skilja nån millimeter men dessa avvikelser är enligt mig helt oacceptabla!!
Prata med dom först men är dom helgriniga så e de bara att reklamera!

Du kommer få ett helve** när du skall snickra med så ojämt virke. Beror ju så klart på vad du skall bygga. Staket, enklare bodar etc. är väl okej. Men skall du bygga något där du skall ha finish på slutresultatet så skulle jag lämna tillbaks det direkt.

B
ett helveta tycker inte jag. bara ett prov på min skicklighet.
nog får man jobba extra. det är ju bara kul.

Har du beställt sågat virke eller hyvlat?
Vad skall du använda det till? Att bygga raka innerväggar med gipsskivor blir nog en utmaning...
Låter som att det är en såg som normalt gör virke till lite enklare bruk för jordbruk osv.
Men det borde ha framkommit när du beställde att det inte var "vanligt fint virke"

Enligt skogsindustrierna (via google) så ska dimensionerna ligga mellan -1 / +3mm för sågat virke ( -2 / +4mm vid dim över 100mm )
Dimensionshyvlat virke skall ligga mellan -0,5 / +0,5mm ( -1 / +1mm över 100mm )

Edit: Ojoj. här drällde det in inlägg innan man hann skicka iväg...

Redigerat:
Virket skall användas till ny fasad med hålkäls läkt (som måste köpas någon annanstans dom kunde inte ta fram det) takstolar , foder runt fönster ,knut brädor och vindskivor etc .
Håller på att tilläggsisolera en gammal bygg bod 9,5*2,5 för att få bättre proportioner så blir det en altan längs hela ena långsidan 1,8m djup och takstolarna över hela altanen . Skal bli en liten gäst stuga som svärmor kommer att husera i på helgerna.

Mvh Pär H

När jag beställde så berättade jag vad jag skulle ha virket till och att fasaden skulle målas med falu rödfärg .Jag frågade aldrig om några toleranser utan jag fick deras pris lista med mig hem och räknade ut vad jag behövde sen åkte jag ner och beställde dom hade inte allt på lager utan dom fick såga upp nästan all panel och en del reglar .

Mvh Pär H

Hej nu har pappan i familjeföretaget varit här och han sa att jag kunde få ca100lpm av 21*95 som är förstklassig som han uttryckte det som plåster på såret om jag kunde acceptera avvikelsen på övriga virket.
Men jag avböjde erbjudandet utan sa att antingen betalar jag för det som jag redan använt och dom tar tillbaka allt annat eller dom hyvlar till allt han skall återkomma

Mvh Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.