Byggahus.se
Hej!

Vi är/var i startgroparna för att bygga en ny villa, i området vi planerar att bygga så är det enbart nya hus då gatan är ca tre år gammal.

Bygglovet som vi lämnade in i dec ska besvaras under kommande vecka men vi har precis fått reda på att en av grannarna hade en åsikt gällande vår avvikelse som innebär att vi kommer bygga del av carport ca 1,7 m från tomtgräns, grannen är samma kommuns teknik och fastighetsavdelning.

Då tomten i fråga är en obebyggd tomt utan spekulanter så har grannen hänvisat till att vi genom att bygga så nära tomtgräns fördyrar eventuellt nästa bygge på tomten och det finns en rimlig brandrisk med fastigheter så nära varandra... fast det är obebyggd mark.

I övrigt på samma gata så är vissa hus byggda på prickad mark, garage och carport är ca 1,2 meter från tomtgräns osv.. för den aktuella grannen som vi ska bygga brevid så har den andra "grannen" byggt sitt garage 1m från denna tomt.

Detta är som sagt en erinran på ett grannhörande och beslut ska tas av stadsbyggnadskontoret under kommande vecka, hur sannolikt är det att vi kommer nekas bygglov baserat på ovan?

Tacksam för svar då min fru är skitförbannad och förstör min fredag,

Vänta på kommunens svar så får du i värsta fall dra de vidare om kommunen går på grannens linje.

Om det nekas, vad har jag i så fall för alternativ? kan man justera ritningen av carport för att hamna 4,5 meter från tomtgräns utan att behöva söka om hela bygglovet?

Har ni frågat den granne som byggde 1 m från samma mark/tomt hur dom fick lov/tillstånd? Samt om samme surgranne även lämnade synpunkter där? Jag tror inte synpunkterna har någon betydelse utan det är upp till kommunen själva att godkänna eller inte. Verkar långsökt om dom inte behandlar alla lika. Gå över till surgrannen med en sockerkaka och en kanna kaffe i helgen...

harry73
Surgrannen är kommunen :)

En carport påverkar inte formellt brandskyddsbestämmelser. Man får bygga en carport hur nära en annan byggnad som helst.

Så er nära placering kan inte innebära att det skulle bli dyrare att bygga på granntomten. Däremot så kan den kanske bli lite mer svårsåld, om den känns "ihoptryckt" från alla håll.

Tack för alla svar!

Grannen som byggde sitt garage 1m från tomten vi pratar om var först i grannskapet och hade förmodligen fått igenom en reaktor om han ville det..
Gällande carporten så sitter den ihop med huset och är på så sätt en förlängning av huskroppen och anses väl i så fall vara brasved.

• Gilla
tobben87
  • Laddar…
tommib
Fast du borde kunna hävda likabehandlingsprincipen om grannen byggde sitt garage under samma detaljplan som du nu ska bygga. Speciellt om det medgivits ytterligare avvikelser.

Det är möjligt att kommunen nekar (speciellt på tjänstemannanivå) men det går att överklaga.

Det bör handla om samma detaljplan, den är gjord för typ 30 år sedan.. men vad gäller i övrigt, om vi kan tänka oss att ändra och anpassa ritningen kan vi då komplettera med dessa ändringar utan att behöva söka om BL och vänta tio veckor till? hur lång tid tar en överklagan?

Gällande carporten så sitter den ihop med huset och är på så sätt en förlängning av huskroppen och anses väl i så fall vara brasved?

Jag tror ifs att det fortfarande inte spelar någon roll ur brandskyddssynpunkt, att carport sitter ihop med huset.

Däremot så tror jag att det ses som en mindre avvikelse om en fristående carport står nära gränsen, än om en som hänger ihop med huset är nära gränsen. För då ser man det som att huvudbyggnaden står nära gränsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.