Byggahus.se
Hej!

Jag har blivit beviljad en om och tillbyggnad. Kommunen har nu ändrat sig och kräver istället en ansökan om nybyggnad, (visserligen ett problem men det är inte detta frågan gäller).

Till saken hör att de via telefon meddelat mig byggstop. Då jag träffar dem en vecka senare ber de om ursäkt och säger att jag inte har byggstop. De vill dock att jag inkommer med en rivningsanmälan och en ny ansökan om nybyggnation. Att jag gjort fel kan innebära vite eftersom jag tagit ned utan lov.

Jag bor i icke detaljplanelagt område samt att det inte finns några områdesbestämmelser som säger att jag skall ansöka om rivningslov.

Jag kan inte begripa om de försöker hjälpa eller stjälpa mig?
Kan en handläggare undanröja det bygglov han redan beviljat en gång?

Hemmakatten
Nej,det går inte att bara ändra sig. Men i fallet här är det(såvitt jag förstår) en tjänsteman som hanterat ditt ärende felaktigt. Du har fått bygglov för tillbyggnad, men uppenbarligen borde du haft ett rivningslov och ett bygglov på nybyggnad.

Rivningslov krävs enligt lag (PBL) i alla kommuner. Till rivningslovet skal bifogas en rivningsplan som redovisar hur man tänker förfara med eventuellt miljöfarligt avfall.

Att kommunen inte informerat dig detta i samband med att du sökte ditt förra bygglov är lite märkligt. Men du sa kanske inte att du skulle riva, bara bygga om och till. Nu har kommunen på något sett förstått eller fått reda på detta och enligt mig försöker de nog inte jäklas med dig utan vill ställa saken tillrätta.

Hemmakatten
Nu ser jag att du skrivit om ditt hus i en annan tråd. Regel är att man bara öppnar 1 tråd per ämne, annars blir det lätt rörigt. Det stod en hel del annan information i den tråden än vad du skrivit här. Med även den informationen så anser jag att kommunen i det här fallet gjort rätt.

Jag skulle gå upp till kommunen och på ett trevligt sätt förklara att du inte förstod riktigt hur du skulle göra samt berätta det du skrev i tråden, dvs. att du fann mer och mer som var ruttet och behövde rivas och inte hade en tanke på att du behövde lov. Sedan skulle jag be om hjälp hur man fyller i rivningsansökan och be de förklara för dig det du behöver göra i pappersväg för att det skall bli rätt och korrekt. Tjänstemännen är faktiskt till för att hjälpa invånarna, de är inte ute efter att sätta dit nån.

En fråga på ditt svar.

Du skrev att man enligt PBL måste ha rivningslov. Är det alltså fel uppfattat av mig att om huset ligger utanför detaljplan och det inte finns några områdesbestämmelser gällande mitt område så behöver jag inget rivningslov? Eller är det bara rivningsanmälan jag behöver?

Hemmakatten
Vad jag förstått så gäller krav på rivningslov på bygglovspliktiga byggnader även utanför detaljplanerat område. Men detär ett inte så lättöverskådligt ämne. Bifogar en länk till vad Boverket skriver om rivningslov. Men din kommun har uppenbart tyckt att rivningslov krävts eftersom de vill att du ansöker om sådant.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-bygganmalan/Rivning/

Hemmakatten
Fel av mig. TS skriver i första inlägget att kommunen vill ha in en rivningsanmälan, inte rivningslov som jag skrev i mitt förra inlägg. Men, jag skulle ändå förfara som skrev tidigare. dvs. gå upp till kommunen o be om hjälp. Att bråka kommer bara att ta betydligt längre tid.

Man får tacka återigen. Dock kom jag på ytterligare en följdfråga.

Om det är så att jag "bara" behöver en rivningsanmälan kan det då vara förenat med vite så här i efterhand?

Om du skulle lämnat en anmälan men inte gjorde det SKA du betala en avgift. (Men har du tur ser kommunen mellan fingrarna.)
Avgiftens storlek beror på om du rev före eller efter 2/5-11.

Ok. Tack för alla svar. Har klarnat en hel del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.