6 201 läst · 18 svar
6k läst
18 svar
Kopplingsschema
Sida 1 av 2
Har nån som är klokare än jag synpunkter på följande system, kommer det att fungera?
Laddningsledningen går in på tanksidan, självcirkulation är väl utesluten enligt ritningen?
(med reservation för bristande ritkunskaper)
/Anders
Laddningsledningen går in på tanksidan, självcirkulation är väl utesluten enligt ritningen?
(med reservation för bristande ritkunskaper)
/Anders
Ser inte varför självcirkulation inte skulle kunna fungera, så länge det är från panna till tank du pratar om.
Ja panna till tank.apersson850 skrev:
Jag tänkte det när matningen går ner ca20-30cm innan den går in i tanken från sidan... men det kanske inte gör något...
(Laddkretsen naturligtvis med 35mm cu rör)
Synpunkter och fråga...
Synpunkter:
- Jag stod med samma problem med att det befintliga exp-kärlet var för litet och kopplade därför bort det och ersatte det med ett slutet system. Då slipper jag "vattenbomben" på vinden när det kärlet sprunget läck. Jag råder dig till att göra så också.
- Så som du kopplat den bivalenta shunten, kan jag inte annat än tycka att det är slöseri. Båda matarledningarna sitter ju i samma punkt. Idén med biv är att koppla in den till olika nivåer i tanken, alternativt till två olika tankar för att prioritera varifrån värmen ska tas ifrån först. Detta för att i det första fallet spara det hetaste tankvattnet till varmvattenberedning.
Frågor: Varför sitter det en backventil i laddkretsen?
Synpunkter:
- Jag stod med samma problem med att det befintliga exp-kärlet var för litet och kopplade därför bort det och ersatte det med ett slutet system. Då slipper jag "vattenbomben" på vinden när det kärlet sprunget läck. Jag råder dig till att göra så också.
- Så som du kopplat den bivalenta shunten, kan jag inte annat än tycka att det är slöseri. Båda matarledningarna sitter ju i samma punkt. Idén med biv är att koppla in den till olika nivåer i tanken, alternativt till två olika tankar för att prioritera varifrån värmen ska tas ifrån först. Detta för att i det första fallet spara det hetaste tankvattnet till varmvattenberedning.
Frågor: Varför sitter det en backventil i laddkretsen?
Svaret på din fråga är väl samtidigt svar på varför shunten är kopplad som den är.
Jag har också en liten "backe" på returröret, men det är som du säger, det spelar ingen roll. Endast i så fall för att det sista inte självcirkulerar till tankarna. Men pannan kommer i mycket bättre arbetshöjd när den står på en sockel, som min gör.
Jag har också en liten "backe" på returröret, men det är som du säger, det spelar ingen roll. Endast i så fall för att det sista inte självcirkulerar till tankarna. Men pannan kommer i mycket bättre arbetshöjd när den står på en sockel, som min gör.
Hade tänkt köra med öppen expansion/avluftning för att: Det rekommenderas öppen exp till vedeldning,enklare system,enklare avluftning, har väldigt dåligt med plats för ett ca 200liters slutet kärl. Sätter jag ett nog stort expkärl i pannrummet så behöver vattnet kanske inte stiga upp till översta kärlet..bara ånga och luft.Karkulla skrev:Synpunkter och fråga...
Synpunkter:
- Jag stod med samma problem med att det befintliga exp-kärlet var för litet och kopplade därför bort det och ersatte det med ett slutet system. Då slipper jag "vattenbomben" på vinden när det kärlet sprunget läck. Jag råder dig till att göra så också.
- Så som du kopplat den bivalenta shunten, kan jag inte annat än tycka att det är slöseri. Båda matarledningarna sitter ju i samma punkt. Idén med biv är att koppla in den till olika nivåer i tanken, alternativt till två olika tankar för att prioritera varifrån värmen ska tas ifrån först. Detta för att i det första fallet spara det hetaste tankvattnet till varmvattenberedning.
Frågor: Varför sitter det en backventil i laddkretsen?
Har läst på forum om att man ev kan koppla biv shunten enligt ritning för att i första hand tömma pannan på värme och i andra hand tanktoppen därav backventilen.
Kanske det är onödigt om man har självcirkulation från panna till ack efter avslutad eldning som tömmer pannan på restvärme!?
Tänkte på övre rör mellan panna och ack, måste ha ståhöjd under röret.apersson850 skrev:Svaret på din fråga är väl samtidigt svar på varför shunten är kopplad som den är.
Jag har också en liten "backe" på returröret, men det är som du säger, det spelar ingen roll. Endast i så fall för att det sista inte självcirkulerar till tankarna. Men pannan kommer i mycket bättre arbetshöjd när den står på en sockel, som min gör.
Enkelt och enkelt...Zac skrev:Hade tänkt köra med öppen expansion/avluftning för att: Det rekommenderas öppen exp till vedeldning,enklare system,enklare avluftning, har väldigt dåligt med plats för ett ca 200liters slutet kärl. Sätter jag ett nog stort expkärl i pannrummet så behöver vattnet kanske inte stiga upp till översta kärlet..bara ånga och luft.
Har läst på forum om att man ev kan koppla biv shunten enligt ritning för att i första hand tömma pannan på värme och i andra hand tanktoppen därav backventilen.
Kanske det är onödigt om man har självcirkulation från panna till ack efter avslutad eldning som tömmer pannan på restvärme!?
Vad gäller avluftningen så handlar det bara om att sätta avluftningarna på den högsta platsen i laddkretsen. Jag har bara en luftklocka som sitter på laddröret mellan laddomaten och första tanken. När jag drog rören såg jag till att laddröret lutade ner mot acktankarna någon centimeter så att luften kan stiga upp från tankarna. Trots byte av pannsystem och dessutom till en extern byggnad, via kulvert, har jag inte behövt lufta en enda radiator i huset; All luft letade sig till avluftningen under första eldningen.
Ska jag vara helt sanningsenlig så har jag luftat laddomatpumpen några gånger till, men det tror jag ändå man får räkna med att göra oavsett system.
Vad gäller tryckexpansionskärlets placering så behöver det inte nödvändigtvis sitta i direkt anslutning till pannan. Har till och med hört att det går att placera var som helst.
Det sista får du ta med en nypa salt och det som gör mig tveksam är att det stod i instruktionen till mitt tryckkärl att det skulle anslutas med minst 28 mm-rör. men själva anslutningen på kärlet var ynka 3/4" och det gör det hela lite tvetydigt. Det lär ju inte vara några enorma flöden till & från tryckkärlet så jag tror egentligen att 28 millimeters-kravet var overkill.
Har man säkerhetsventilen nära pannan, och det bör den vara, spelar det inte så stor roll var expansionen sitter. Men det är ju praktiskt att ha en manometer inom synhåll från påfyllningskranen, och manometern sitter ofta på ett slutet expansionskärl. Om man inte flyttar den.
Så länge det finns varmare vatten i pannan, på lägre nivå än vad det gör i tanken, kommer det att cirkulera. Men din lösning är nog bättre, för min erfarenhet är att det cirkulerar inte i början, då är det ju varmt i hela tanken. När tanken svalnat har pannan gjort det för länge sen, för den är sämre isolerad.
Den enda riktiga nyttan jag har av självcirkulationen är när det har blåst för mycket igen, så att jag inte har någon ström.
Min panninstallation kan begrundas här.
Så länge det finns varmare vatten i pannan, på lägre nivå än vad det gör i tanken, kommer det att cirkulera. Men din lösning är nog bättre, för min erfarenhet är att det cirkulerar inte i början, då är det ju varmt i hela tanken. När tanken svalnat har pannan gjort det för länge sen, för den är sämre isolerad.
Den enda riktiga nyttan jag har av självcirkulationen är när det har blåst för mycket igen, så att jag inte har någon ström.
Min panninstallation kan begrundas här.
Jag förstår inte hur din expansion skall fungera, när du har tömt ditt lilla kärl på vinden kommer du att tömma ledningen till nästa kärl och tappa trycket i systemet.
Ta bort backventilen på laddkretsen annas kommer självcirkulationen inte att fungera, om du inte sätte en speciell backventil med lågt öppningsmotsånd.
Dessutom kan du få vaccum i din panna under vissa förhållanden.
Ta bort backventilen på laddkretsen annas kommer självcirkulationen inte att fungera, om du inte sätte en speciell backventil med lågt öppningsmotsånd.
Dessutom kan du få vaccum i din panna under vissa förhållanden.
Förstår din tanke med backventilen och då kommer den bivalenta shunten att tömma pannan först. För att inte förstöra självcirkulationen bör du använda en av klafftyp, finns hos Termoventiler. Med en välisolerad panna blir nyttan liten...
Expansionsiden kan också fungera men du får undertryck i elementen när vattnet kallnar. Kan lösas med en strypventil på returen och tillräckligt kraftig pump. Men varför inte byta kärlet på vinden??
I övrigt är det oslagbart att göra en installation som avluftar sig själv via öppen expansion på högsta punkten. Jag har aldrig behövt krångla med luft eller byta termostat i laddpaketet på de anläggningar jag ritat.
Montera gärna shunten under nivå med tanktaket så kan den lufta sig själv också och risken att trycka upp luft i elementen minskar.
Expansionsiden kan också fungera men du får undertryck i elementen när vattnet kallnar. Kan lösas med en strypventil på returen och tillräckligt kraftig pump. Men varför inte byta kärlet på vinden??
I övrigt är det oslagbart att göra en installation som avluftar sig själv via öppen expansion på högsta punkten. Jag har aldrig behövt krångla med luft eller byta termostat i laddpaketet på de anläggningar jag ritat.
Montera gärna shunten under nivå med tanktaket så kan den lufta sig själv också och risken att trycka upp luft i elementen minskar.
Det fanns någon på pellets.info som hade kopplat bivshunten enligt ritning men det är kanske inte så stor vinst som ni säger....kanske större med större panna.
Kanske större ide att koppla bivshunten på två nivåer i tanken istället.Gynnar solfångarna...
Angående min expansion/avluftningslösning så vill jag komma undan med så lite bök som möjligt...dammig trång kallvind med lösull
Expkärlet i pannrummet skulle sitta fast i undertaket ,då är ju den högsta punkten i mitt system förutom exp på kallvind....Radiatorerna i huset ligger kanske 1,5m nedanför exp....(enplanshus). Blir väl ett visst övertryck i systemet!?
Har läst i nån anvisning på nätet (kanske var det till laddomat) att exp ska sitta min 2,5meter ovanför radiatorerna? Behövs det ett visst övertryck i ett öppet lågtryckssystem för att det ska fungera???
/Anders
Kanske större ide att koppla bivshunten på två nivåer i tanken istället.Gynnar solfångarna...
Angående min expansion/avluftningslösning så vill jag komma undan med så lite bök som möjligt...dammig trång kallvind med lösull
Expkärlet i pannrummet skulle sitta fast i undertaket ,då är ju den högsta punkten i mitt system förutom exp på kallvind....Radiatorerna i huset ligger kanske 1,5m nedanför exp....(enplanshus). Blir väl ett visst övertryck i systemet!?
Har läst i nån anvisning på nätet (kanske var det till laddomat) att exp ska sitta min 2,5meter ovanför radiatorerna? Behövs det ett visst övertryck i ett öppet lågtryckssystem för att det ska fungera???
/Anders
Då funkar nog din lösning med exp. utmärkt. Se till att alla rör stiger åt rätt håll bara så spar du mycket krångel!Zac skrev:Det fanns någon på pellets.info som hade kopplat bivshunten enligt ritning men det är kanske inte så stor vinst som ni säger....kanske större med större panna.
Kanske större ide att koppla bivshunten på två nivåer i tanken istället.Gynnar solfångarna...
Angående min expansion/avluftningslösning så vill jag komma undan med så lite bök som möjligt...dammig trång kallvind med lösull
Expkärlet i pannrummet skulle sitta fast i undertaket ,då är ju den högsta punkten i mitt system förutom exp på kallvind....Radiatorerna i huset ligger kanske 1,5m nedanför exp....(enplanshus). Blir väl ett visst övertryck i systemet!?
Har läst i nån anvisning på nätet (kanske var det till laddomat) att exp ska sitta min 2,5meter ovanför radiatorerna? Behövs det ett visst övertryck i ett öppet lågtryckssystem för att det ska fungera???
/Anders
Är kanske ingen nackdel att dra en till avluftning från panntoppen till exp eller att placera exp ovanför pannan och dra en avluftning från tanktoppen!? eller är det overkillMatss skrev:
Det var 2m och inte 2,5m över radiatorerna som expansionskärlet ska sitta enligt manualen till laddomat 21. http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Lm21_Manual.pdf
undrar varför det är så???
/Anders
Det är för att säkerställa att du alltid har övertryck i alla element. Annars kan det börja suga in luft via ventilspindlar och liknande, när anläggningen blir riktigt kall.