Se där ja, det finns alltså speciella snedtakslister, det visste jag inte.
(Har ju inga snedtak heller, och är inte snickare, så jag är kanske ursäktad )
Blir i princip samma som du skriver tidigare men man slipper hyvla.
Anlita en besiktningsman och får ett utlåtande från honom. Konstigt nog har det visat sig att det bita på entreprenörerna, ingen garanti dock men det blir lättare att kräver avhjälpandet av felen. Betala iaf inte slutfakturan, dock måste du bestrider den inte bara strunta i att betala.
Jag hade aldrig godkänt ett så dåligt arbete. De ska självklart göra om både mattan, kaklet och taklisten. Badrum ska vara helt ok. Hur ska de annars kunna lämna garantibeskedet . Är de verkligen ackrediterade för det här jobbet?
Lite sent kanske men det är bra om firman dokumenterar under arbetets gång, alltså tar bilder på sådant som blir inbyggt och inte kan besiktas när arbetet är klart, såsom tätskikt, skarvar och genomföringar.
När jag renoverade duschrummet satte jag tunna rostfria lister runt fönstret, runt en inbyggnad över toa, och runt ett infällt skåp i väggen. Så här blev det med både hård och mjuk (färganpassad åldersbeständig) fog:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man anlitar en så kallad hantverkare så måste man själv i detalj specificera hur man vill ha det. Du måste själv tala om hur du vill ha kanten mellan hyllan och badkaret, hur du vill ha listerna etc. De flesta hantverkare är inte att lita på. Du måste också övervaka arbetet in i minsta detalj, som om du själv skulle utföra jobbet. Trist men så är det.
Den kant som din gjort i ditt badrum ser för jävlig ut. Så kan du inte ha det. Gör om! Gör rätt.
Mitt förslag på krav på hur kanten ska utformas och uppleves:
- Trevlig att titta på, dvs kanten ska vara estetiskt tilltalande, ett smycke i badrummet
- Runda kanter som man inte gör illa sig på, tänk om du halkar i badkaret och slår i huvudet.
- Lättstädad utan att trasludd etc fastnar på vassa kanter.
- Åldersbeständig, dvs hålla minst 40 år - silicon är absolut inte bra, den gulnar och trillar loss efter 10 år.
- Utformad på ett sätt som de flesta gillar, så att boendet behåller sitt värde även för andra.
Det där sättet att sätta dörr- och fönsterfoder är väl närmast standard numera?
Just för att det är enkelt, går snabbt, och man slipper gersåga.
Man gerar i princip alltid foder och lister. hyresrätter och kommunala upphandlingar hoppar man de ibland.
Men vi ska ju vara väldigt tydliga med att de är inte byggarna som bestämmer detta utan det är beställarna.
Så att de inte är gerade foder på ett projekt kan man inte lasta en entreprenör för.
När jag renoverade duschrummet satte jag tunna rostfria lister runt fönstret, runt en inbyggnad över toa, och runt ett infällt skåp i väggen. Så här blev det med både hård och mjuk (färganpassad åldersbeständig) fog:
[bild]
När man anlitar en så kallad hantverkare (ofta en clown som försetts med blåställ och några mer eller mindre olämpliga verktyg och ett tomt huvud) så måste man själv i detalj specificera hur man vill ha det. Du måste själv tala om hur du vill ha kanten mellan hyllan och badkaret, hur du vill ha listerna etc. De flesta hantverkare är inte att lita på. Du måste också övervaka arbetet in i minsta detalj, som om du själv skulle utföra jobbet. Trist men så är det.
Den kant som din gjort i ditt badrum ser för jävlig ut. Så kan du inte ha det. Gör om! Gör rätt.
Mitt förslag på krav på hur kanten ska utformas och uppleves:
- Trevlig att titta på, dvs kanten ska vara estetiskt tilltalande, ett smycke i badrummet
- Runda kanter som man inte gör illa sig på, tänk om du halkar i badkaret och slår i huvudet.
- Lättstädad utan att trasludd etc fastnar på vassa kanter.
- Åldersbeständig, dvs hålla minst 40 år - silicon är absolut inte bra, den gulnar och trillar loss efter 10 år.
- Utformad på ett sätt som de flesta gillar, så att boendet behåller sitt värde även för andra.
du har så många fel i din text att de blir pinsamt och hur kan du med att klaga på hantverkare du har ju uppenbarligen ingen aning.
Och om de är så du gör som på din bifogade bild så ska du nog hålla dig till något helt annat, ser ju ut som kriget