Byggahus.se
Hej!
Vi håller på att göra om vårt badrum hemma och idag skulle de som håller på med badrummet hämta vårt kakel. Vi hade tänkt oss 30x30 på golvet och 15x15 vid brunnarna.
I vårt badrum har vi två brunnar på var sin sida om rummet och de har därför gjort fall åt båda hållen.

Vi fick idag höra att sätta 30x30 inte skulle bli bra utan det var 15x15 över hela golvet som gällde. 30x30 skulle kanske gå men då skulle det inte bli jätte bra vid själva skarven där lutningarna möts i mitten av rummet..

Någon som har lite insikt i detta om vi är dumma som ändå vill köra på att sätta 30x30 eller om det bara är kakelsättaren som vill spara tid och sätta 15x15 för att göra det enkelt?

//Peter

Det beror på hur många kvm du har på golvet.
Det går att lösa om golvet är tillräckligt stort, men då anpassar man flytspacklingen och fallet efter plattorna.
Om det redan är gjort, och inte anpassat till dom stora plattorna, så kommer det inte bli bra.
Det går fortare och blir bättre att lägga 15x15 plattor, än 30x30, om som sagt golvet inte är anpassat för detta!

Golvet är ca 7-8kvm stort, vet inte om det är tillräckligt. Dock har vi sagt 30x30 till de som gör om badrummet och 15x15 plattor för fallet till brunnen så jag tycket det är lite märkligt de kommer med detta nu när det är dags att börja kakelsättningen. får ta det en vända till med dem och se vad de säger..

Ja är det tillsagt innan så borde dom anpassat flytspacklingen/fallet.
Dock så bör ju hela fallet s.a.s vara med 15x15 plattorna, resten 30x30.
Och är tätskiktet redan gjort blir det svårt att få till det.
Åandra sidan så hänger det ju på hur golvet är spacklat, är det svaga fall så kan det gå ändå.
Sen hänger det på var brytpunkten på fallen är, att ni har två brunnar ställer till det lite extra!

T
Vad har ni kommit överens om från början? Man brukar ju diskutera med kunden innan angående vilken storlek dom ska på klinkern och så anpassar man flytningen efter det.

Med det sagt så är det inga problem att lägga 30x30 cm plattor och sedan 15x15 cm i duschfallet, under badkaret brukar jag kuvertskära 30x30 cm plattorna, blir snyggare så.

tank77 skrev:
Vad har ni kommit överens om från början? Man brukar ju diskutera med kunden innan angående vilken storlek dom ska på klinkern och så anpassar man flytningen efter det.

Med det sagt så är det inga problem att lägga 30x30 cm plattor och sedan 15x15 cm i duschfallet, under badkaret brukar jag kuvertskära 30x30 cm plattorna, blir snyggare så.
Tack Tank77 och Jörgen Ö för era svar!

Ja vi har hela tiden pratat om 30x30 och 15x15 i fallet det var bestämt och nämnts vid flertalet tillfällen.. Dock har jag inte fått veta att det skulle vara fall åt två håll, det hade ju isåfall så klart fått oss att aldrig ens överväga större plattor om det var så.

Brytningen sker i mitten av rummet så det kommer synas och glappa enligt snickarna. De har väl sagt vi kan ta 30x30 men vi kommer inte få ett 100% resultat pga brytningen.. så vi får väl acceptera 15x15 plattor nu då för att få ett bra och snyggt resultat och inte något halvtaskigt jobb.. men om det gått att anpassa med flytspackel eller liknande så är jag förundrad att de inte gjort detta eller informerat om det. Som sagt ska ta detta en vända igen på Måndag så får vi väl se.

T
Man kan ju undra hur kraftig "brytning" dom har skapat för normalt sett är det inte ens ett problem att lägga så stora plattor såsom 30x60 cm om man har anpassat flytningen därefter. Dom får ju utgå från brytningen i så fall och börja med en fog där som brukligt.

Ta gärna lite bilder när du är där nästa gång och lägg ut i denna tråd.

Du är inte sugen på 20x20 i hela badrummet som alternativ? Så har vi i hela vårt badrum med två brunnar. Det var inga problem alls med fallet, så man tycker ju att det borde gå bra med 30x30 också, särskilt om man kvertskär dom eller går ner till 15x15 där fallet är som störst.

Hej! tank77, har idag försökt få klarhet i detta och även att andra kört 30x30 utan problem med fall, men de säger samma sak som innan, att om vi vill ha 30x30 så får vi notera det som en avvikelse på badrummet och jag känner jag ogärna vill detta.
Så vi har bestämt att köra på 15x15 nu.
Yaken, 20x20 hade vart fint också och kanske funkat, men tyvärr måste de isåfall specialskäras då de endast fanns i 15x15 eller 30x30. Visst man hade ju övervägt ett annat kakel nu men är helt slut efter ha valt första gången så drar inte gärna igen den snurran igen.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut Tank77.
Screenshot_20160926-134927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5093.jpg
Skapa konto

IMG_5094.jpg
Skapa konto

IMG_5095.jpg
Skapa konto

fast det låter lite märkligt med så stora plattor på ett badrum på 7-8 kvadrat eller har jag missat nåt här? Och dessutom två brunnar på ett sånt litet rum?

Inga konstigheter med stora plattor i denna storleken av rum, men kan hålla med lite pga av två brunnar.
Kan bli lite rörigt med helheten, beroende på hur mkt yta 15 x15 skulle läggas.

Det ser ju inte ut att vara sådär jättemycket fall enl bilderna, men svårt att bedöma, personligen tycker jag ni gör rätt
i att välja 15 x15 plattor i det läge ni är.
Sen tycker jag eldosorna sitter lite nära golvet....men det är bara en känsla...

Jörgen Ö skrev:
Inga konstigheter med stora plattor i denna storleken av rum, men kan hålla med lite pga av två brunnar.
Kan bli lite rörigt med helheten, beroende på hur mkt yta 15 x15 skulle läggas.

Det ser ju inte ut att vara sådär jättemycket fall enl bilderna, men svårt att bedöma, personligen tycker jag ni gör rätt
i att välja 15 x15 plattor i det läge ni är.
Sen tycker jag eldosorna sitter lite nära golvet....men det är bara en känsla...
Stefan1972, Tja så stora vet jag inte om det är, rätt normalt väl skulle jag säga vad jag sett i andra badrum i även mindre yta. Dock ska man inte ta den bilden för verkligheten då det är en panoramabild så ser det mer kompakt ut än vad det är.
Anledningen till två brunnar är att vi kommer ha badkar till vänster och dusch till höger.

Jörgen Ö, Tack skönt att höra någon annan säga att det är rätt o välja på 15x15 :) Vi har velat rätt mycket under helgen men känns som att det blir bra ändå. Fick hem kaklet till golvet idag och tror det kommer bli bra. Tycker personligen det är lite snyggare med större men just nu e vi glada bara att komma vidare och inte stå fast. samt att vi kommer få ett bättre resultat om man ser på helheten.

Där Eldosorna är vid golvet kommer två INR handdukstorkar (pinnar..) (1.7m) där av att de är placerade långt ned.

Misstänkte att det skulle upp INR handukstorkar, sån har jag satt upp många av :) Bra val!
Se bara till att dosorna sitter exakt i våg.....

Snailman
Jag har kört med 30x30 i ett litet rum med två brunnar, men då handspacklade jag och kuvertskar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.